„Este o exorcizare pentru o natiune care a trait niste istorii pe care nu le stie"

Regizorul Cristi Mungiu a fost aplaudat minute in sir la TIFF, atit inaintea proiectiei fimului sau, cit si dupa.

„Pentru orice cineast, acesta este momentul adevarului, cind filmul sau ajunge in fata publicului. Este o onoare ca la premiera filmului tau sa ai o sala atit de plina", a multumit Cristi Mungiu publicului care a venit la gala de deschidere a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj. Capacitatea salii de la cinema Republica, de 1.000 de locuri, a fost depasita de numarul celor care au stat pe jos, pina aproape de ecran, inghesuiti pe scari sau intre scaune, pentru a vedea „4 luni, 3 saptamini si 2 zile".

Mungiu aplaudindu-si actorii In Romania anului 1987, Gabita (interpretata de Laura Vasiliu), o studenta la Politehnica, se pregateste sa faca un avort. Colega ei de camera, Otilia (interpretata de Anamaria Marinca), este cea care o ajuta sa treaca prin acest moment, devenind, de fapt, personajul principal al povestii. Otilia imprumuta bani de la cine poate ca sa stringa suma de 3.000 de lei (cit aflasera ele ca ar costa „treaba"), merge sa ii rezerve Gabitei camera de hotel, sa se intilneasca cu „medicul", domnu’ Bebe, sta sa o ajute pe colega ei, dar, in acelasi timp, incearca sa isi multumeasca si prietenul, care o chemase la aniversarea mamei sale. Totul se intimpla intr-o singura zi si nimic nu merge asa cum planificasera fetele. Disperarea Gabitei, care nici macar nu e sigura in ce luna se afla sarcina („poate ca e peste patru luni"), o face pe Otilia sa accepte cererea lui domn’ Bebe, care dorea „plata in natura" de la ambele fete. „Ce credeati, ca intru eu la puscarie pentru 3.000 de lei?", se ambaleaza „medicul". Odata treaba terminata, el pleaca, dar odiseea Otiliei continua, deoarece ea trebuie sa scape de urme. Dupa sfatul lui Bebe, arunca avortonul intr-o ghena de gunoi a unui bloc.

Regizorul si actorii, impreuna cu echipa tehnica, au urcat pe scena dupa proiectia filmului si au fost rasplatiti cu mai bine de zece minute de aplauze de sala ridicata in picioare. Inspre iesire, lumea comenta cu infrigurare filmul, scena cu scena. „A fost genial, replicile foarte misto alese, a fost faina succesiunea intimplarilor, avort, aniversare, nunta, toate astea. Chiar daca am stat pe jos, a meritat", spune Marius, un tinar specialist IT. „Excelent! Si actorii, si scenografia, si scenariul, totul! Un film extraordinar, realizarea foarte veridica, foarte adevarat. Si-a meritat premiul de la Cannes!", afirma doua doamne trecute de 60 de ani. „Mie mi s-a parut foarte crud. Si mi-a placut mai mult filmul de anul trecut, al lui Porumboiu", sustine o tinara. „Mi s-a parut ok, mi-a placut. Mai ales scenariul si jocul actorilor. Realist. In mod clar, pe occidentali i-a socat, mai putin pe noi", considera un alt spectator.

„Ne-a placut foarte mult, o echipa tinara si entuziasta, ne-a incintat! Actorii, adica actritele, in mod deosebit felicitari!", spune omul de afaceri Iosif Pop, fostul director al Bancii Transilvania. „Senzational! Sa filmezi 110 minute din 13 planuri e senzational! Marinca, extraordinara! Fimul este o exorcizare pentru o natiune care a trait niste istorii pe care nu le stie. Si acum le afla. Iar Oleg Mutu a tinut camera absolut extraordinar. Tocmai am votat filmul si pentru competitia de la TIFF", spune Adrian Groza, analist media la firma Trend Communication, care n-a ratat pina acum nici o editie a festivalului. „E un subiect dificil de inteles pentru mine, deoarece sint din Olanda si acolo avortul este altfel inteles, lucrurile sint mult mai deschise. Dar filmul mi-a placut, ma refer mai ales la realizare", afirma o invitata din Olanda.

Nu toate parerile sint laudative insa. „Este un film socant. Dar daca se oprea la nivelul unui documentar sau la scena aia cu masa, care e absolut fantastica, pentru un scurt-metraj, era ok, dar asa... e cam brambureala pina la urma", crede un alt spectator, care a preferat anonimatul.

Criticii, in schimb, au alta parere: „Cuvintele sint insuficiente. Intreg arsenalul criticii de film romanesti trebuie reconsiderat. Este de sute ori mai mult decit tot ce am citit despre el si am sperat de la el. Acest film este un reper in cinematograful universal si este o provocare pentru critica romana de film", sustine criticul de film Valerian Sava.

„Acest film inseamna punerea Romaniei pe harta cinematografica cu un punct rosu care pulseaza. In momentul acesta, clar, noi am fost pe prima pagina a tuturor ziarelor. Filmul are, in primul rind, un scenariu foarte bun, excelent cizelat. Iar interpretarea actorilor este fara nici o fisura, de la Anamaria Marinca, cea care duce, practic, filmul pe umeri – ea este tot timpul in miscare, iar cind nu e in miscare parca e prinsa intr-o capcana – pina la rolurile secundare sau chiar episodice. Ca regie, este foarte bine controlat, Mungiu e un tip foarte inteligent. Faptul ca el a trecut de la filmul lui de debut, Occident, de acum cinci ani (cistigator al Trofeului TIFF in 2002 – n.r.), la un film total diferit, demostreaza ca are aceasta capacitate de a gasi forma cea mai potrivita pentru fiecare poveste pe care o spune", considera criticul de film Alex Leo Serban.

„4 luni, 3 saptamini si 2 zile", filmul lui Cristi Mungiu, care a cistigat marele premiu la Cannes, concureaza pentru Trofeul Transilvania al TIFF, alaturi de alte 11 productii din diferite tari. Printre concurentii lui Mungiu se numara "Antena" (Argentina), "Adio, Falkenberg!" (Suedia), "Capcana" (Serbia), "Cum sa-ti recunosti sfintii" (SUA) si altele. Valoarea Trofeului Transilvania este de 10.000 de euro. In 2002, trofeul a fost cistigat tot de Mungiu, cu filmul „Occident".

Record de bilete vindute in avans la TIFF

Festivalul International de Film Transilvania incepe in forta: vinzari record si o premiera de zile mari: "4 luni, 3 saptamini si 2 zile". "Buna ziua, mai aveti bilete pentru diseara?". "Ne pare rau, nu mai avem nimic". Dialogul acesta s-a purtat toata ziua de vineri la casa de bilete a Festivalului International de Film Transilvania de la Cluj. Biletele pentru premiera din seara de deschidere, la filmul lui Mungiu, "4 luni, 3 saptamini si 2 zile", s-au vindut de mult. Sala cinematografului Republica (1.000 de locuri) va fi arhiplina, vinzindu-se bilete si in picioare. Pentru prima oara in acest an, la TIFF s-au vindut peste 2.000 de bilete inainte de inceperea festivalului.

Inghesuiala mare a fost si la ghiseul de informatii si acreditari, unde voluntarii au avut de lucru in continuu de ieri. "Am ajuns acasa azi-dimineata doua ore, atit", spune una dintre coordonatoare. Nimeni nu se plinge insa. Presedintele onorific al festivalului si initiatorul sau, Tudor Giurgiu, este peste tot prin sala cinematografului Republica si pe holuri, cu ultime indicatii si sfaturi. Il mai ia deoparte cite o televiziune, pentru un scurt interviu. In sala se fac ultimele probe de sunet si lumini, iar in hol se imbraca stilpii in rosu - culoarea festivalului.

Invitatii TIFF si publicul incep sa soseasca vineri, de la ora 18.00, la ora 19.00 fiind programata gala de deschidere a festivalului. La proiectia filmului "4 luni, 3 saptamini si 2 zile", in sala se vor afla si regizorul, citiva dintre actorii filmului (Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov), precum si producatorul asociat, Dan Burlacu, si directorul de imagine, Oleg Mutu, alaturi de echipa Casei de Productie Mobra Film. Gala de deschidere a TIFF va fi transmisa in direct, anul acesta, de Realitatea TV, in prezenta presedintelui Tudor Giurgiu, a directorului festivalului, Mihai Chirilov, si a primarului Emil Boc.

Pe linga site-ul festivalului, www.tiff.ro si revista AperiTiff, anul acesta exista si blogurile TIFF, care pot fi gasite la adresa www.actiff.net.tf. O echipa de studenti si jurnalisti va tine, pe blog, pulsul festivalului, cu impresii, imagini, lista evenimentelor si ultimele stiri. Pentru ziua de simbata, TIFF aduce impatimitilor de film o premiera europeana: filmul "I Really Hate My Job", al regizorului britanic Oliver Parker, in care joaca Oana Pellea si Alexandra Maria Lara. Actritele vor fi prezente la proiectie si la intilnirea cu presa si publicul.