Dan Burlac, coproducatorul filmului, nu a facut public numele nici unui ofertant

"4 luni, 3 saptamini si 2 zile", cistigatorul trofeului Palme dOr la a saizecea editie a festivalului de la Cannes, va ajunge in cinematografele din Romania cel mai probabil la toamna, a precizat pentru COTIDIANUL Codruta Cretulescu, responsabila cu PR-ul pentru productia lui Cristian Mungiu. Cretulescu a refuzat sa dea informatii despre ofertele venite din partea distribuitorilor din Romania. Dan Burlac, coproducator al filmului, a precizat insa ca oferte au venit din partea tuturor distribuitorilor importanti din tara. Burlac a refuzat sa dezvaluie sumele licitate de distribuitori, specificind ca e vorba despre cazul unui film special, fara precedent, distins cu un premiu urias, si ca nu poate face nici macar aproximatii in ce priveste sumele vehiculate. Cristian Mungiu, regizorul premiat la Cannes, este, in acelasi timp, si producator al filmului "4 luni, 3 saptamini si 2 zile".

Producatoarea Ada Solomon a explicat ca, in mod normal, producatorul este cel care prezinta filmul distribuitorilor, insa in cazul peliculei premiate la Cannes procedura a fost inversata. Tot Solomon a mai precizat ca, pentru distribuirea pe piata interna, agentul de vinzari nu exista. Pentru distribuirea unui film romanesc in tara, cei care trateaza direct sint producatorii si distribuitorii, acestia din urma negociind, la rindul lor cu exploatatorii directi, proprietari de sali de cinema sau televiziuni. Intrebata daca exista o suma reglementata oficial de la care pornesc ofertele, Solomon a spus ca nu exista decit reglementari ale pietei. Important este ca toate partile implicate sa-si ia marjele corecte, astfel incit sa reuseasca sa-si acopere costurile de investitie.

Procentul care-i revine distribuitorului din incasarile nete pe care le face filmul poate sa fluctueze intre 20 si 40%, a mai adaugat Solomon. Partea producatorului e de mai putin de 50% din incasari, pentru ca trebuie acoperite nu doar costurile de distributie, ci si o serie de taxe si cotizatii: TVA, cotizatia catre fondul cinematografic sau bani pentru sala. Cit despre modalitatea in care un distribuitor poate achita suma negociata pentru cumpararea filmului, nu exista o regula stricta. Sint distribuitori care ofera un minim garantat, indiferent de sumele pe care le va aduce pelicula dupa difuzarea in salile de cinema. Insa aceste cazuri sint foarte rare. De regula, procedura e bazata pe negocierea unui comision din vinzari.

Solomon a mai precizat ca piata de film din Romania nu are niste reguli clar stabilite si ca modalitatile de achizitionare si distributie ale unui film variaza de la un caz la altul. Regizorului nu-i revin bani din vinzarea filmului catre distribuitori, a mai specificat Solomon, ci doar din drepturile de autor. Ada Solomon a explicat ca sint, totusi cazuri in care regizorul poate cistiga un procent din vinzarile filmului, insa doar daca acesta a acceptat sa primeasca un onorariu modic si sa-si negocieze, cu producatorul, o cota parte din incasari.

Indiscutabilul succes al filmului lui Cristian Mungiu nu va fi dublat de un succes de incasari, crede Ada Solomon: "Nu sint deloc convinsa ca va face bani. Din piata interna nu se fac niciodata bani. Succesul lui Cristian Mungiu nu e o afacere. E un beneficiu de imagine. Exact acelasi tip de beneficiu pe care l-am avut de la Nadia Comaneci". Ada Solomon a subliniat din nou importanta succesului lui Mungiu pentru toti cineastii din Romania: "E un ajutor enorm pentru breasla. Din momentul acesta orice film romanesc va fi privit cu mult mai multa atentie si de spectatori, si de specialistii din breasla."