Lucrarile la autostrada Comarnic-Predeal ar putea incepe anul viitor, in sistem de concesiune.

Lucrarile pentru realizarea celor 37 de kilometri vor dura patru ani, cu un an in plus fata de alte tronsoane de lungime similara, deoarece lucrarile vor fi foarte complexe, a declarat ieri Narcis Neaga, sef de proiect pentru autostrada Bucuresti-Brasov.

Calendarul stabilit prevede elaborarea unui studiu de oportunitate, pina la finele lunii iulie, care va stabili cea mai avantajoasa modalitate de finantare, respectiv de la buget sau prin concesiune. Ultima varianta, cu cele mai mari sanse de a fi aleasa, presupune ca firma desemnata isi va asigura finantarea necesara de pe piata de capital, urmind ca ulterior sa-si recupereze banii din taxa pe autostrada. „Taxa ar fi conforma cu principiul european, cel care foloseste plateste", spune Neaga. Concesiunea ar putea fi facuta pe 30 de ani. „Studiul de fezabilitate facut anterior indica o suma de 500 de milioane de euro", spune Neaga. Aceasta ar face ca pretul unui kilometru de autostrada sa bata spre 15 milioane de euro, in conditiile in care pentru aceeasi lucrare in cimpie se platesc cinci milioane de euro.

In realitate, pretul platit de stat pe perioada concesiunii va fi mai mare, deoarece concesionarul va trebui sa-si recupereze si costurile finantarii si ale intretinerii autostrazii pe durata contractului. In 2004, cind statul a dorit semnarea unei concesiuni pentru acest tronson cu firma franceza Vinci, pretul vehiculat a fost de 700 de milioane de euro, in conditiile in care tot bugetul de investitii al companiei de autostrazi este de aproximativ un miliard.

In Europa nu sint foarte multe firme care sa se incumete (din punct de vedere tehnologic - n.r.) la astfel de lucrari, spune Narcis Neaga. „Ma gindesc la Bouygues si Vinci din Franta, Aktor din Grecia si Dragadaos din Spania. Alta firma ar putea fi Strabag Austria, dar in 2004 nu pareau interesati", spune acesta. Solutia prezentata de Vinci in 2004 prevedea realizarea unui tunel de 2,5 kilometri, care ar fi dus la o micsorare semnificativa a costurilor si a distantelor, iar multe exproprieri ar fi fost evitate, spune Neaga. In plus, vor trebui asigurate sisteme de ventilatie si protectie sigure pentru a nu avea loc accidente, spune acesta.

Lucrarea trezeste, surprinzator, interesul firmei romanesti Tunele SA Brasov. „Sintem tentati sa participam la o astfel de lucrare, desigur, in asociere cu o alta firma, cu un aliat puternic. Este o iluzie sa crezi ca aceasta poate fi facuta de orice firma, chiar si straina, singura", spune Dan Mihail Pop, directorul general al societatii. La serviciile acestei firme a apelat, in 2004, inclusiv Vinci. Firma brasoveana urma, potrivit intelegerii, sa realizeze jumatate din lucrarile acestei portiuni.

„Tehnic vorbind, Comarnic-Predeal este mai dificila decit Transfagarasanul. In buna masura vor fi doar tunele de coasta si viaducte peste firul apei. Pe Transfagarasan, problema a fost doar a temperaturilor in sezonul de lucru, costurile nu au contat, iar lucrarile au fost un exercitiu al armatei", spune seful Tunele SA.