Nu stiu cum, dar dintr-o data se intampla din nou lucruri in lumea reala, fizica si prafuita a cablurilor. Da, chiar cablurile alea de atatea ori taiate pentru c-am uitat sa le platim. Cablurile istorice de telefon, televizor si orice altceva intre.
Nu stiu cum, dar dintr-o data se intampla din nou lucruri in lumea reala, fizica si prafuita a cablurilor. Da, chiar cablurile alea de atatea ori taiate pentru c-am uitat sa le platim. Cablurile istorice de telefon, televizor si orice altceva intre. Ele sunt acum scoase din cutii si canale, date cu lac si puse in reflectoare. Uitati de telefonia mobila: adevarata batalie pentru comunicatii si cote de piata se intoarce intr-o sufragerie de langa noi.

Sa recapitulam intai tendintele pana la sfarsitul anului, asa cum sunt deja evidente daca te uiti atent (nu la televizora€¦!).

Telefonia fixa devine nelimitata. Playerii mari, de la RomTelecom si pana la cablistii care incearca sa-i ia din cota de piata, au deja oferte in care factorul timp nu mai e, ca altadata, generator de profit. Timpul nesfarsit de stat cu telefonul la ureche e doar nada catre un pachet complex, in care cel mai important lucru, din punct de vedere business, e cota de piata. "Pe ei, pe mama lor!", striga acum fiecare director de marketing. Si "ei" nu sunt clientii, ci competitorii.

Internetul broadband se duce in fiecare casa. Cred ca tehnologiile mobile nu vor reusi sa ajunga sa prinda din urma prea curand un modem wifi legat la o retea de tip ADSL. Asa ca daca vrei toate bunatatile de pe net 2.0, adica video si fisiere pe care le vom numi, delicat, "aplicatii", trebuie "teava". In acest moment, retelele de cartier sunt cea mai lejera solutie, insa haiducia nu va mai tine. Vor fi cumparate sau inglobate sau pur si simplu ucise de oferte noi, in tipla colorata si mult marketing.

Content. Tot ce inseamna cablu trebuie sa se termine cu un sac mare si gras de continut original. Tendinta a generat deja site-uri precum MTV On Demand, propus de RomTelecom, sunt si altele si vor fi din ce in ce mai multe, pentru ca asa s-a decis in sedinta de board in vreo cinci-sase companii deja - nu pentru ca cere piata. Insa tot ea, piata, va hotari cine ramane si face bani si cine va trebui inchis din lipsa de trafic.

Traficul va creste, in special pe video si retele virtuale. Si de fapt continutul nou de aici se va umfla. Incetul cu incetul, in lumea asta a entertainmentului de amatori vor intra si numele deja cunoscute ale companiilor de productie. Vor aduce cu ele ordine, scule profesionale, capabilitate de a crea vedete virtuale (salut, Zoso, fa-te bine, ca te asteapta unii cu camera pe hol!). Cand vor intra aici banii publicitatii, asteptati-va la multa disciplina, dragi creatori amatori. Aleluia, sculat la 12 pe la pranz!

Televiziunea IPTV mai asteapta insa, dupa parerea mea. Cablul digital e mai bun si mai ieftin in momentul asta. DTH va creste in detrimentul cablului analog, asta e cert. Dar in general, televiziunea definita de un canal pe care curg intr-o singura directie programele e deja istorie. Paradoxal, cu cat vom avea mai mare conducta, cu atat ne vom obisnui sa consumam cu picatura.

Pentru consumatori, toate astea sunt vesti minunate. Avem de unde alege, iar cand alegem un telefon, de exemplu, ne trezim in sac cu o multime de alte gadgeturi pentru care, deocamdata, vom plati destul de putin.

Si daca va inchipuiti ca sunt deja prea multe oferte, ganditi-va la un lucru: inca n-au intrat pe piata comunicatiilor cei de la Electrica!


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.