Cistigatorul Palme d’Or s-a simtit mai bine la Cannes decit in Romania.

„Va marturisesc ca eu inca nu am avut o zi in care sa ma bucur de acest premiu", au fost primele cuvinte ale lui Cristian Mungiu, la o conferinta de presa gazduita joi de Institutul Francez. „Atmosfera a fost mai placuta pentru noi la Cannes decit in momentul in care am venit in Romania si as vrea ca, deocamdata, sa ne concentram asupra bucuriei pe care meritam sa o simtim, apropo de acest premiu", a mai spus regizorul. Alaturi de cineast si de actorii Anamaria Marinca, Laura Vasiliu si Vlad Ivanov, la eveniment a participat si echipa filmului, de la scenograf la sunetist.

„Am luat premiul, l-am pus in geanta si l-am trecut de vama fara probleme. N-a trebuit sa il arat, dar controlorul care opera scannerul a observat Premiul Palme d’Or in bagaj, a scos o exclamatie de uimire si si-a chemat toti colegii sa il vada", a povestit cineastul Cristian Mungiu, dupa ce criticul Alex. Leo Serban a povestit ca regizorul si-a pierdut valizele, pe care le-a recuperat abia azi. Alt moment crucial a fost acela in care echipa filmului a ajuns la petrecerea postdecernare Palme d’Or fara invitatii. Asa ca sotia lui Mungiu a scos trofeul si a intrebat daca le faciliteaza intrarea la petrecere.

Cit despre scenariu, Mungiu a precizat ca a avut grija ca filmul sa nu fie o cronica a epocii respective, excluzind numele ei, precum si termeni ca „tovaras„ si „partid". „Ceea ce am povestit e pur si simplu o intimplare reala, pe care o stiu de cind aveam 20 si ceva de ani, al carei sens moral sper sa depaseasca contextul istoric", a precizat cineastul. In ceea ce priveste acuzatia ca scenariul lui Mungiu ar fi fost „inspirat" din cel al lui Dan Mihu, regizorul a declarat ca „nu imi puteti cere sa comentez asa ceva, din moment ce, in Romania, nu a avut loc o proiectie publica si toata lumea vorbeste in completa necunostinta de cauza. Vedeti filmul si daca, dupa, vi se pare ca intrebarea mai are vreun sens, va stau la dispozitie".

Regizorul a vorbit si despre relatia cu criticii de film, afirmind ca „observatiile lor, apropo de primul lungmetraj, mi-au fost mai de folos cind m-am apucat de al doilea decit laudele din care, in general, inveti mai putin", si despre colegii sai de generatie.

El a mentionat si dificultatile bugetare cu care s-a confruntat, apropo de film. „Faptul ca poti sa il faci cu foarte putini bani inseamna sa te obligi in permanenta la niste oameni. De fiecare data, la un film romanesc, incepem prin a ruga pe fiecare sa ne inteleaga ca facem un film cu bani romanesti, iar situatia asta nu poate dura la nesfirsit. Sint niste oameni care trebuie sa traiasca si e o chestiune de respect sa ii poti plati la nivelul valorii pe care si-au demonstrat-o. Avem si noi dreptul sa lucram mai confortabil decit atit", a punctat Mungiu.

Egalul lui Tarantino si Kusturica Numai Kusturica si Tarantino au mai primit in ultimii 20 de ani trofeul Festivalului de la Cannes pentru al doilea film, a precizat criticul de film Magda Mihailescu. "4 luni, 3 saptamini si 2 zile" va putea fi vizionat la TIFF, pe care il va deschide in aceasta seara si in cadrul caruia va avea patru proiectii.