In urma cu cinci ani, elevii faceau martisoare, dar se descurcau la matematica. Acum vorbesc cu dezacorduri, insa scriu programe pentru computer.

Elevii sint din ce in ce mai inventivi in afaceri, insa fata de generatiile precedente se descurca mult mai prost la limba romana si matematica. Acestea sint o parte dintre concluziile reprezentantilor Junior Achievement (JA), una dintre cele mai importante organizatii care furnizeaza programe educationale de economie. "De la an la an, a crescut nivelul de inovatie al tinerilor, insa au scazut calitatile primare, adica nu mai scriu corect gramatical si stau prost si la matematica. De aceea, am introdus un curs de tehnici de comunicare in clasele IX-XII, iar la concursurile noastre organizate in scoli se puncteaza si acuratetea eseurilor. Dupa ce ca scriu foarte prost, elevii nu sint atenti nici cum se imbraca. Deja tinuta de business li se pare o ingradire", spune Stefania Popp, director de programe Junior Achievement Romania.

Fata de acum cinci-sase ani, cind elevii faceau afaceri reale cu martisoare si tricouri, anul acesta, elevii romani care au participat la programele Junior Achievement au devenit si producatori de software. "Pentru ca au interactionat cu Europa, au fost plecati cu burse internationale, elevii si-au largit viziunea asupra businessului. Pina nu de mult, si elevii din Bulgaria produceau parfumuri, iar cei din Rusia, impletituri. Am avansat. De exemplu, un grup de elevi romani a realizat un soft care era un fel de catalog online, unde parintii puteau intra, pe baza de parola, sa vada notele copiilor si unde puteau fi notate sedintele cu parintii sau alte evenimente", povesteste directoarea de programe. Pe linga software, elevii au produs o linie de moda pentru liceul din care faceau parte, iar altii au realizat o linie media, cu prezentarea scolii, orasului si a obiectivelor turistice.

Reprezentantii JA s-au lovit si de realitatile sistemului de invatamint romanesc. "Tot mai multi profesori de economie pleaca din sistem. Si asa descoperim ca profesorii pe care i-am pregatit acum citiva ani nu mai sint si trebuie sa formam altii pentru a tine cursurile optionale oferite de noi", spune Stefania Popp. De anul trecut a fost introdusa in scoli educatia antreprenoriala ca disciplina obligatorie.

Ambitiile Tinerilor Din rapoartele interne ale Junior Achievement, 97% dintre tineri se angajeaza dupa terminarea facultatii, iar 12% isi deschid propria afacere. Fata de acum trei ani, procentul elevilor care se angajeaza dupa liceu a crescut cu 40%. "Ei lucreaza full-time, chiar daca fac paralel o facultate, si asta este o problema. La ultimele internshipuri, am observat ca tinerii care se angajeaza au pretentia sa faca proiecte cit mai marete chiar de la inceput", spune Stefania Popp, director de programe.