Barometrul Cultural pentru anul 2006 indica faptul ca bucurestenii consuma semnificativ mai multe produse culturale decat restul tarii, pe ansamblu media frecventarii domeniilor culturale aflandu-se in jur de 20% din populatia tarii, iar pentru Capit
Barometrul Cultural pentru anul 2006 indica faptul ca bucurestenii consuma semnificativ mai multe produse culturale decat restul tarii, pe ansamblu media frecventarii domeniilor culturale aflandu-se in jur de 20% din populatia tarii, iar pentru Capitala - aproximativ 60%. Pe locurile doi si trei se afla zonele din centrul si vestul tarii, ultima pozitie fiind ocupata de populatia din sud. Consumul privat de bunuri culturale este in continuare dominat de televizor si radio.
Sandra Brown "mai tare" ca Dostoievski
In materie de literatura, pe primul loc se afla romanele de dragoste, urmate de cele de aventura, politiste si abia apoi clasicii romani. 35% dintre repondenti au declarat ca nu citesc literatura. La intrebarea "Cate carti, in afara de manuale de scoala sau ziare si reviste, aveti in casa?" 15% au raspuns "nici una", iar 22% au in casa cel mult 20 de carti. Pe primele patru locuri intre scriitorii romani cei mai cunoscuti se afla in ordine Mihai Eminescu, Mihail Sadoveanu, Ion Creanga si Liviu Rebreanu, notorietatea fiind data in primul rand de frecventa cu care sunt citati si comentati in manuale. 15% nu au reusit sa numeasca un autor de literatura romana, iar 54,1% nu au stiut nici un autor de literatura straina. In ceea ce priveste autorii straini, intre primele cinci nume, pe locul al patrulea, dupa Shakespeare, Dumas, Tolstoi si inainte de Dostoievski se afla Sandra Brown.
Chestionati in privinta regizorilor romani si straini, 41% dintre repondenti l-au indicat pe Sergiu Nicolaescu drept cel mai cunoscut regizor roman si 8% pe Steven Spielberg dintre cei straini. De mentionat ca la aceasta categorie procentele de non-raspunsuri au fost foarte mari, 51% in ceea ce-i priveste pe romani, respectiv 72% pentru cei straini. Cat despre filmele preferate, ca si in ceea ce priveste cartile, pe primele locuri se afla cele comerciale. Comediile, filmele de aventura, de actiune si cele politiste, urmate de cele romantice se afla in topul preferintelor romanilor. Aproximativ unu din zece romani se declara interesati de filme documentare si istorice, genuri cu continut cultural ridicat.
Portretul manelistului
In materie de muzica, se intampla un lucru interesant. Desi, spre deosebire de anul 2005, muzica simfonica a sarit de pe locul 11 pe locul sapte, in preferintele romanilor pe primul loc ramane muzica populara romaneasca, urmata de muzica usoara romaneasca si de manele, iar 4,6 la suta dintre repondenti nu asculta nici un fel de muzica. Un portret al ascultatorului de manele arata ca acesta este o persoana tanara, de nationalitate romana, mai degraba barbat. Apartenenta la comunitatea roma este si ea un predictor semnificativ. Provine din mediul urban, cu un nivel al educatiei mediu si nu are o familie cu un nivel al educatiei superior. Are aparatura moderna in casa, se uita la televizor, fiind un mare consumator de media. Nu achizitioneaza carti si nu isi aloca banii pentru achizitii sau alte forme de consum cultural. Ascultatorul de muzica clasica este in schimb o persoana "boema", care detine multe carti, este poliglota, interesata de cultura si care viziteaza frecvent expozitii, galerii de arta si muzee. Este mai degraba femeie, de nationalitate romana. Nu pare interesata de politica si nici de comunicatiile moderne.
Telenovela e fruntasa
"In materie de literatura, romanii sunt pasionati de romanul de dragoste (...), mai putin de marea literatura", a concluzionat ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, citand din concluziile studiului. "In materie de muzica, principalul interes este muzica populara. Nu e rau, dar poate ar trebui sa ne indreptam si in alte parti. In materie de film, in principal telenovelele (...), nu e rau, dar poate ar trebui sa ii ducem si spre filmele de arta".
Consumul privat de bunuri culturale este in continuare dominat de televizor si radio, arata studiul. Calculatoarele au capatat si ele o pondere insemnata intre elementele de infrastructura culturala domestica, una din trei persoane avand acces la astfel de bu-nuri.
Stirile domina in preferintele TV
Internetul este folosit pentru lectura ziarelor (18% dintre utilizatori), verificare postei electronice (16%), socializare (14%), informare (12%) si descarcare de filme (12%). In ce priveste consumul zilnic de emisiuni tv, cele mai vizionate sunt stirile - 77%, filmele - 38%, serialele si telenovelele - 27%, dezbaterile politice - 21%, transmisiunile sau emisiunile sportive - 14%, emisiunile de divertisment - 12%, talk show-uri - 8%, documentarele - 7%, emisiunile culturale - 6% si filmele de desene animate - 6%.
45 de RON lunar pentru cultura
Studiul mai scoate in evidenta faptul ca in medie romanii cheltuiesc pentru cultura 45 RON lunar. 40,5% au refuzat sa raspunda la aceasta intrebare. 11% din populatia Romaniei nu aloca nici un leu pe luna pentru cultura, iar 6% dintre repondenti cheluiesc lunar pana in 10 RON. Doar 5,3% cheluiesc aproximativ 100 RON pentru "consumul" de cultura.
Tendinte de crestere fata de anul trecut s-au remarcat in ceea ce priveste numarul celor care merg la teatru, opera si la muzee, dintre acestea din urma cele mai vizitate fiind cele de arta si de istorie.
Conform acestui studiu, devine evident ca asistam la aparitia publicului de nisa, superspecializat in gusturile culturale si foarte activ in ceea ce priveste consumul de cultura, teatrul, opera sau cultura scrisa avand un public relativ redus, dar foarte fidel.
In ceea ce priveste turismul cultural, 90% dintre cei care pleaca in concediu aleg locatiile din tara. Dintre obiectivele culturale vizitate in vacante, pe primele locuri se afla, in ordine, cetatile, obiectivele arheologice, bisericile si manastirile, iar pe ultimul loc muzeele. Iar dintre romanii care merg in vacante, o treime prefera spectacolele de teatru si divertisment si doar unul din cinci cinematograful.
Barometrul cultural 2006 este o cercetare sociologica proiectata si realizata de catre CSCDC, avand ca scop descrierea si analiza peisajului consumului cultural din Romania.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.