Pe Gogol Bordello ii mai puteti vedea in iulie, la festivalul Peninsula. Pina atunci, aveti tot.timpul sa „google" „bordello". Si sa invatati versurile pe de rost.

Cind amesteci sonoritati balcanice, teme politice, riff-uri rock si o atitudine de punker care le stie pe toate, de la Diogene la Foucault, rezultatul nu poate fi decit unul exploziv. Fara sa aiba nevoie de cosmetizarea imaginii lor si durindu-i in cot de „corectitudinea politica", gypsy-punker-ii de la Gogol Bordello (foto) sint un spectacol intrigant si fascinant in acelasi timp. In misiunea lor de a cuceri lumea cu un melanj sonor pe care „The New York Times" il descrie ca fiind rezultatul intilnirii dintre Iggy Pop si Kafka, Gogol Bordello apeleaza la toata energia necesara. Si sint atit de punk, incit Eugene Hutz, emigrantul ucrainean care anima tot colectivul anarhist, coboara in public chiar de la a doua piesa. Ceea ce s-a intimplat si pe 25 mai, la Arenele Romane, intr-un concert in care granitele dintre stilurile muzicale nu au contat.

Show-ul a durat ceva mai mult de o ora, iar energia incredibila pe care muzicienii au transmis-o inca de la primele acorduri a echivalat cu o doza-soc de adrenalina. S-a dansat fara reguli pentru ca era imposibil sa rezisti exuberantei balcanice si cabaretului absurd care te invita sa „think locally&fuck globally". Majoritatea pieselor au fost de pe cel mai recent album al lor, «Gypsy Punks» (2005), cu citeva inserturi prezentate cu memorabila „here comes another instant classic" din viitorul „Super Taranta!". Raspunsul publicului a fost pe masura: pogo pe refrene de vioara si versuri invatate instantaneu.

Detinatorul bordelului punk-balcano-alternativ-gypsy e un nomad chiar umblat prin lume. Dupa ce a fost expulzat impreuna cu familia in partea vestica a Ucrainei natale in urma dezastrului nuclear de la Cernobil, Eugene a traversat harta timp de sapte ani. Iar opririle lui prin lagare de refugiati au inclus Italia, Austria, Ungaria si Polonia, pina la stabilirea in New York in 1996, unde a inceput sa lucreze ca DJ si sa se impuna in scena underground. Experienta de etern emigrant (si metec) e pentru liderul Gogol Bordello o conditie postmoderna asumata, care i-a inspirat piese ca „Passport", „Immigrant Punk" sau seminala „Future Kings" (necintata la Arene).

Pe sonoritatile balcanice subliniate nu doar de chitara rece (omniprezenta ca la Manu Chao), ci si de acordeon si vioara, uneori si cu accente de taraf, punkul se muleaza foarte bine si accelereaza pulsul. Iar daca mesajul lor e universal si versurile in engleza, spaniola, ucraineana, italiana si chiar si in romana (Madagascar-Romania), putem sa consideram Gogol Bordello o trupa de cross-over care are atit sclipiri de Frank Zappa, cit si sensibilitatea si decadenta slave. Toate ambalate anticorporatist atit de evident, incit la un moment dat vocalul si-a lipit de frunte un sticker cu o svastica.

Ascultati piese de pe ultimul album Gogol Bordello, pe www.cotidianul.ro/select