Unele comentarii la articolul meu privind relatia intre salarii si productivitate s-au concentrat pe un aspect: concetatenii care lucreaza in strainatate castiga mult mai bine decat daca ar munci in Romania. Altfel spus, nu oamenii, in sine, ar fi vinovati de nivelul salariilor. Aici se subliniaza efectele coruptiei si "hotiei". Sunt de acord ca hotia, coruptia, cautarea de rente (rent-seeking) de la stat fac parte dintr-un lant al slabiciunilor, care explica de ce suntem unde suntem. Institutiile, intelese ca reguli si norme formale si informale de conduita, pot impinge sau trage inapoi o economie/societate; fara modernizare institutionala, cresterea economica isi poate epuiza forta propulsiva rapid. De aceea, lupta pentru un stat de drept puternic, pentru justitie echitabila, pentru administratie publica eficace si onesta face parte din zona de miez a modernizarii. Dar aceste explicatii nu sunt suficiente pentru a lamuri de ce productivitatea de ansamblu, la noi si in alte tari postcomuniste, este atat de inferioara (fata de vestul Europei).

Studentii economisti invata sa interpreteze dezvoltarea cu ajutorul functiilor de productie. Se pune astfel in relatie o variabila dependenta (cresterea PIB-ului) de variabile independente - in mod obisnuit, stocul de capital (k) si forta de munca (l). Uneori, pentru simplificare, functiile de productie sunt unifactoriale, folosind numai forta de munca. Alteori, analiza se complica si in functie intra si "organizarea" (capacitatea manageriala) sau "progresul tehnologic" neincorporat - ca variabile ce influenteaza ritmul cresterii economice. O functie de productie deci porneste de la un stoc de capital fizic, care se combina cu capital uman, cu tehnologii si un context institutional. Acesta din urma influenteaza mediul de afaceri, performanta intreprinderilor - cand mediul de afaceri induce organizatiile sa caute nu "rente", ci inovatie (eventual inventie) si competitivitate. Contextul institutional influenteaza mediul de afaceri, cresterea economica si prin politica publica, prin bunuri publice. Capitalismul modern, cel care imbina eficacitatea economica cu echitatea (inclusiv solidaritatea sociala), este de neconceput fara bunuri publice oferite de stat ca protector al interesului public. Prin bunuri publice intelegem institutiile statului de drept (inclusiv justitia), infrastructura, sanatate, educatie, ordinea publica si apararea tarii.

Sa revin la chestiunea nivelului salariilor. Este o fantezie sa credem ca, in Romania, putem inregistra o acumulare de capital fizic care sa reduca decalajele de salarii intr-un timp foarte scurt. Desi avem insi foarte performanti cand lucreaza in contexte ce le pun in valoare potentialul, avem, statistic vorbind, o calitate medie a pregatirii profesionale, o capacitate mediocra de organizare si o functionare a institutiilor care lasa mult de dorit. Iar importul masiv de competenta manageriala si de tehnologii nu poate diminua decalajele in mod subit. Experienta internationala valideaza aceasta explicatie rotunda. In Romania trebuie sa ne luptam cu hotia si cu coruptia. Trebuie, in acelasi timp, sa acumulam mai mult capital fizic modern (masini si echipamente), sa investim mai mult (avem o rata de investire prea mica, in opinia mea); sa lucram mai destoinic, sa ne organizam mult mai bine, sa absorbim tehnologii cat mai moderne, sa avem mult mai multa grija de educatia copiilor si adolescentilor. Pentru ca acest ghem de trasaturi sa caracterizeze evolutia economiei/societatii in mod durabil, avem nevoie de o politica economica care sa ofere bunuri publice de calitate: educatie, sanatate, infrastructura. Intervine in ecuatie si relatia intre salarii si profituri, dar esentialmente determinante pentru nivelul salariilor sunt manunchiul de variabile pe care le-am mentionat mai inainte si modul in care ele se combina nu conjunctural.

PS. Cand pica bolovani prin defilee se opreste circulatia - scade dramatic productivitatea transportatorilor, fie temporar. Avem aici o mostra de incompetenta, iresponsabilitate, deficit de investitii de-a lungul anilor, hotie etc. Daca am avea drumuri (autostrazi) moderne, nu am fi in aceasta situatie, macar din acest punct de vedere.