Ieri si azi, de la ora 20.00, la Centrul National al Dansului (CND) Bucuresti au loc doua reprezentatii cu un spectacol de dans care a revolutionat aceasta arta - "Jérôme Bel"; maine, de la ora 11.00, e programata o conferinta, iar de la ora 20.00, un alt spectacol - "Last performance (a lecture". "Personajul principal" al tuturor acestor evenimente va fi coregraful francez Jérôme Bel.
Jérôme Bel locuieste in Paris si Rio de Janeiro si lucreaza in toata lumea. A studiat la Centre National de Danse Contemporaine din Angers, Franta (1984-1985) si a colaborat ca interpret cu numerosi coregrafi din Franta si Italia. Printre piesele sale cele mai cunoscute se numara: "Nom donne par l'auteur" (1994), "Jérôme Bel" (1995), "Shirtology" (1997), "The Last Performance" (1998), "The Show Must Go On" (2001), "Veronique Doisneau" (2004), "Pichet Klunchun & Myself" (2005). In 2003, Jérôme Bel a fost curator, alaturi de Alain Platel, al Festivalului Klapstuk din Leuven (Belgia).
"Jérôme Bel indrazneste sa fie radical, sa puna in scena nespectaculosul si o "arta a minimalismului" care lasa loc pentru poezie. Chiar daca, la prima vedere, titlul "Jérôme Bel" poate parea o provocare narcisista, autorul a ales, de fapt, sa nu se ascunda in spatele nici unei metafore. "Jérôme Bel" de Jérôme Bel emana dinauntrul unei personalitati care-si impune propriul stil unic. In timp ce tema pare a fi concentrata asupra sinelui, actiunile sunt intim legate de performeri, care se examineaza si se dezvaluie in propria nuditate.", spune Catherine Girard in revista "Mouvement".
Intr-un interviu acordat criticului de dans Gerald Siegmund, Bel insusi postuleaza corpul ca fiind intotdeauna deja in-scris: "Pentru mine, dansul ca dans creat pentru scena nu mai este exprimarea niciodata analizata, frumoasa a unor sentimente oarecum <<naturale>> prin intermediul corpului, corp care exista si (ne) slujeste intrucat suntem siguri pe el. Nu. Nicidecum. Pana si corpul biologic presupune o cantitate enorma de activitate de structurare spirituala. Tot ce stim despre corp, tot ce intelegem, se bazeaza pe coduri si limbaj".
Pana sa ajunga la Bucuresti, "Jérôme Bel" si "Last performance..." au avut peste 160 de reprezentatii, in peste 70 dintre cele mai importante festivaluri si scene din lume. (I. POPOVICI)