Cea mai longeviva emisiune de pe televiziunile romanesti continua sa faca audiente mari.

Una dintre emisiunile celebre de la noi, devenita un adevarat brand de televiziune, a debutat pe 21 mai 1965 ca o solutie de compromis. Pe linga achizitiile de filme artistice, distribuitorii din acea vreme obligau TVR sa cumpere si documentare de 10-15 minute si a trebuit gasita o formula in care sa fie folosite si acestea. Dumitru Udrescu si Adolf Oprescu, autorii emisiunii, s-au gindit la un format de magazin de cultura generala. Emisiunea, programata in fiecare simbata de la ora 20.00, pe un spatiu de o ora, a avut o buna primire in rindul publicului. La inceput, sumarele erau concepute exclusiv din documentarele oferite „la pachet" cu filmele artistice. Dupa o perioada insa, au inceput sa fie cumparate filme special pentru ea - a fost momentul in care a fost cooptat Ioan Ionel pentru achizitii. „Teleenciclopedia" a rezistat in programul TVR si in momentele dificile din anii ’80, cind televiziunea transmitea zilnic numai doua ore de propaganda. Desi erau difuzate in continuare documentarele care au consacrat emisiunea (lumea animalelor, inventii, istorie, arta si cultura etc.), „Teleenciclopedia" nu a scapat de cenzura in acea vreme. Subiectele tabu erau, desigur, cele legate de religie, de regii Romaniei sau de viata din tarile capitaliste.

Raminind, totusi, o alternativa de normalitate in cadrul unui program tv pervertit, „Teleenciclopedia" si-a consolidat in timp prestigiul. „Intr-o perioada de cumplite restrictii, aceasta emisiune a fost pentru telespectatori singura fereastra deschisa spre lume", afirma Cornelia Radulescu, realizatoarea „Teleenciclopediei". Astazi, nu numai emisiunea in sine a devenit un brand, ci tot ce e legat de ea, de la melodia de generic luata dintr-un concert pentru pian al lui Nicolae Kirculescu pina la vocile comentatorilor Florian Pittis, Mariana Zaharescu sau Lucia Muresan (voci care sint percepute acum ca „tip Teleenciclopedia" si au fost preluate, cu aceasta conotatie, si de unele spoturi publicitare). Inclusiv numele lui Ioan Ionel, cel care s-a ocupat de achizitia filmelor si care apare scris la sfirsitul documentarelor, a intrat in constiinta publicului legat de acest brand. Vorbind despre emisiunea pe care o realizeaza, Cornelia Radulescu ne ofera explicatia succesului la public: „Longevitatea emisiunii «Teleenciclopedia» ar putea fi explicata prin temele de interes general, deci prin calitatea informatiei furnizate, prin mentinerea formatului, prin comentariile accesibile tuturor telespectatorilor, concepute ca intr-o poveste frumos scrisa, dar si prin vocile celebre, inconfundabile. Emisiunea se adreseaza tuturor categoriilor de public doritor sa-si completeze cunostintele din cele mai variate domenii. De asemenea, emisiunea a avut intotdeauna o anumita prestanta, a ocolit intotdeauna vulgarul. In plus, este unica in industria televiziunii".

Desi ratingurile „Teleenciclopediei" au scazut putin cite putin in ultimii ani, emisiunea ramine una cu o foarte buna audienta. Conform TNS-ABG International (prelucrare: Directia marketing si vinzari a TVR; copyright: Arma), daca in 2001-2003 „Teleenciclopedia" avea virfuri, la nivel national, cu 3.328.000-3.658.000 de telespectatori, in 2007 a ajuns la un maximum de 1.573.000 de telespectatori.