Luni, la Galeria Universitatii de Arte din Bucuresti, s-a deschis expozitia de pictura si fotografie a lui Bogdan Vladuta, o reverenta in fata Romei.

Bogdan Vladuta promite ca va reveniasupra temelor expozitiei. Fotografii de dimensiuni mari, alb-negru, sobre, cumva intimidante prin austeritatea lor, pinze la fel de austere, pe multe dintre ele sicrie geometrice pictate in culori inchise, terne. Imagini dintr-un spatiu parca desprins dintr-o lume de mult parasita: Necropola de la Isola Sacra. Unul dintre cele mai putin vizitate puncte ale Romei, ocolit de circuitele turistice, Isola Sacra pastreaza o nuanta speciala din trecutul imperial al urbei. Bogdan Vladuta, absolvent al Universitatii de Arte din Bucuresti, pictor si fotograf, redescopera acest loc, il redescrie cumva prin proiectul sau artistic. Doi ani, din 2002 pina in 2004, Bogdan Vladuta i-a petrecut la Roma, prin intermediul unei burse de studiu. Intilnirea cu acest oras a fost mai degraba un declic. Refuzind sa trateze in lucrarile sale aceeasi parte publicizata a Romei, Bogdan Vladuta si-a ales ca teme pentru picturile sale o parte mai intunecata a orasului si, totodata, un fragment de istorie uitata: Isola Sacra. „Din capul locului am cautat sa merg prin parti mai neumblate. Intotdeauna mi-a placut sa merg prin locuri mai ascunse, mai putin turistice. In felul asta cred ca s-a nascut si tema aceasta, cu cimitirul de la Isola Sacra. Este un loc pe care il stie foarte putina lume, inclusiv italienii. Imi picasera ochii odata pe o fotografie dintr-o carte veche, la o biblioteca din Roma, care reprezenta tocmai camerele astea, cubiculii astia, am cautat-o, in cele din urma am gasit-o si de aici au crescut temele", povesteste artistul. Cele doua teme principale ale expozitiei sale de pictura si fotografie sint strins legate de incarcatura acestui loc: pe de o parte, tablourile care infatiseaza sicriele, exploatind tema mortii, pe de alta parte, peisajul. „Pe linga tema credintei mai e si o chestiune plastica: austeritate, geometrism pregnant, franchete, pictura foarte economica", descrie Bogdan Vladuta ceea ce l-a atras in aceasta explorare.

Vernisajul de la Galeria UNA, precedat de o expozitie similara, de anul trecut, sint „expresii ale constructiei cartii" pe care Bogdan Vladuta a lansat-o in cadrul evenimentului de luni. Albumul cuprinde o documentare foarte generoasa a experientei numite Roma, incluzind fotografii, picturi, dar si insemnari de jurnal. Invitati la acest eveniment au fost istoricul de arta Coriolan Babeti si criticul Dan Haulica, cei doi discutind pe larg implicatiile proiectului artistic al lui Bogdan Vladuta. „Am un sentiment intens de maturitate pe care mi-l inspira opera lui Bogdan Vladuta si confortul sufletesc ca pot vorbi de continuitate. Cred ca intilnirea dintre biografia personala a lui Bogdan si Roma a fost o ocazie excelenta pentru a produce ceea ce in general psihanaliza numeste un act de transferanta", a spus Coriolan Babeti.