Implementarea sistemului de pensii administrate privat obligatorii presupune un transfer de doua miliarde de euro de la bugetul de stat catre administratorii privati. Pilonul II de pensii inseamna, de fapt, un transfer al contributiilor sociale incasate in sistemul public de pensii catre fonduri private, care vor fi administrate in mod privat. Pentru inceput, cuantumul contributiei va fi de 2% din salariul brut al contribuabilului. Valoarea aceasta va creste cu 0,5 puncte procentual in fiecare an, pana cand se va atinge valoarea de 6%. Cifra de doua procente se va extrage din cele 9,5% cat reprezinta acum contributiile catre stat. Acest lucru inseamna ca la stat vor mai intra doar 7,5%, procent in scadere continua, pana cand se va ajunge la 3,5%. Cum va fi finantat deficitul astfel creat? Guvernul nu a identificat, inca, resursele necesare, insa, indiferent care vor fi acestea, fie imprumut guvernamental, fie diminuarea pensiilor publice, fie cresterea taxelor, privatizarea sistemului va produce un dezechilibru financiar semnificativ.
O alta problema importanta este legata de rentabilitatea sistemului de pensii private. Experienta Ungariei sugereaza ca in sapte ani de functionare a sistemului castigul salariatilor a fost mai mic de 1% in termeni reali, iar in primii sase ani rata de rentabilitate a fost negativa. Acest lucru se va intampla si in Romania, pentru ca economiile salariatilor nu sunt investite in principal in actiuni, deoarece piata financiara nu este suficient dezvoltata, ci ele sunt investite in titluri de stat, cu mai putine riscuri, dar si profit mai mic. Fondurile de pensii private platesc sume foarte mari celor care le administreaza, ceea ce contribuie la diminuarea rentabilitatii.
Nici pensiile private facultative nu sunt lipsite de neajunsuri. Conform legii, fiecare angajat va putea contribui voluntar la Pilonul III cu cel mult 15% din venitul lunar, iar sumele alocate de angajati vor fi deductibile in limita a 200 de euro/an. Limitarea la doar 200 de euro a deductibilitatii nu incurajeaza alegerea acestui tip de pensie privata. Pentru a impulsiona dezvoltarea pensiilor pe acest pilon, deductibilitatea trebuie sa fie totala.
Romania nu isi poate permite pe viitor situatia dramatica pe care o traversam acum, cand aproape 80% dintre cei 4,5 milioane de pensionari din sistemul public de pensii si doua milioane de pensionari din agricultura au venituri sub salariul minim pe economie. Reforma sistemului de pensii in Romania trebuie sa fie atractiva si sa ofere cetatenilor increderea ca isi pot asigura un trai decent la batranete, fie ca este vorba de pensia privata obligatorie, fie ca este vorba despre o pensie suplimentara optionala.