In scurta perioada care a trecut de la preluarea mandatului, ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei (foto) nu a reusit sa se remarce decat prin vizitele lungi prin tara si in strainatate, asezonate cu un sir la fel de lung de gafe.
Numai in luna mai, seful Educatiei, Cercetarii si Tineretului a fost plecat 18 zile din 22. El si-a inceput periplul la patru zile de la "inscaunare", cu o descindere la Ploiesti, pe 10 aprilie, urmata pe 2 si 3 mai de o alta, la Bruxelles, apoi pe 5 si 6 mai - in judetele Bistrita Nasaud, Mures si Alba, pe 7 si 8 mai - la Miercurea Ciuc, pe 9 si 10 mai - la Leipzig, pe 11, 12, 13 si 14 mai - in judetele Galati, Braila, Vaslui, Neamt, Suceava si Botosani, pe 15 mai - la Bacau, pe 16, 17 si 18 mai - la Londra, iar pe 21 si 22 mai - la Calarasi, unde i-a convocat pe sefii inspectoratelor scolare judetene sa discute despre tezele unice si despre apropiatele examene nationale.
WC-uri si mucuri de tigara
Fara sa ne creada pe cuvant, Adomnitei a tinut sa vada cu ochii lui ceea ce ziarul ZIUA a semnalat de mai multe ori, adica faptul ca 70% dintre unitatile de invatamant au WC-ul in fundul curtii. Cam asa suna descrierea vizitelor ministeriale "in teritoriu", redata prin intermediul comunicatelor transmise presei: "In timpul vizitei la doua colegii nationale din Miercurea Ciuc, ministrul a cerut sa vada in ce stare se afla grupurile sanitare si salile de curs. La Colegiul National "Octavian Goga" sistemul de iluminat din toaleta nu functiona, WC-urile nu aveau apa, iar la "Marton Aron" canalizarea era infundata si imprejmuita de mucuri de tigara". (...) "La fel ca in celelalte judete, si in judetul Alba ministrul Educatiei a tinut sa verifice daca grupurile sanitare din fiecare institutie de invatamant vizitata sunt permanent functionale si nu doar cu ocazia inspectiilor".
Cu prilejul descinderilor la scolile din tara, Adomnitei a facut si o alta "descoperire", anuntata tot prin intermediul unui comunicat: "A doua descoperire este legata de absenta unui proiect de conectare a scolilor la Internet. Informatizarea scolilor e necesara, dar nu suficienta. Laboratoarele de informatica existente trebuie dezvoltate. Din aceasta perspectiva, conectarea la Internet este o necesitate".
Somatii si promisiuni
Nemultumit de lipsa proiectelor de investitii, ministrului Adomnitei a trecut la amenintari: "I-am somat pe directorii celor doua licee ("Octavian Goga" si "Marton Aron", n. red.), pe inspectorul general si pe prefectul din Miercurea Ciuc sa se implice in intocmirea proiectelor de fezabilitate. L-am obligat in mod special pe directorul colegiului cu predare in limba romana sa prezinte inspectoratului patru studii de fezabilitate". Potrivit ministrului Educatiei, la "Marton Arpad" problema consta in faptul ca edificiul apartine Bisericii Catolice. Ministrul l-a sfatuit pe director sa caute "o cale de mijloc - ori concesiunea pe minim 49 de ani, ori inchirierea spatiului", pentru a-i aloca bani pentru restaurare.
Lipsit de inspiratie
In tot acest timp, sistemul actual de invatamant si-a aratat primele "roade": tezele unice, promovate la matematica doar de jumatate dintre elevii claselor a VII. Rezultatele dovedesc nivelul mediocru de pregatire al scolarilor si profesorilor. Cu certitudine ca la fel se va intampla si cu Testele Nationale si Bac', cand notele mici si promovabilitatea scazuta vor proba, la fel ca in anii trecuti, dezinteresul dascalilor si elevilor pentru un sistem de invatamant neatractiv si nefolositor, bazat mai mult pe memorare.
Ministrul Adomnitei isi dovedeste lipsa de inspiratie atat in declaratii, cat si in actiuni. Dupa anuntul sau celebru privind "simularea descentralizarii" sistemului de invatamant, s-a gandit sa il si defineasca pe acesta: "Avem in momentul de fata un sistem (de invatamant,
n. red.) struto-camila". De ce oare nu ne miram?