Fumatul dauneaza grav imaginii, vietii sociale si e impotriva trendului. Se dezvolta o intreaga industrie „de ajutor" pentru fumatorii care vor sa renunte la viciu.

Industria tigarilor a explodat in 1920, cind Edward Bernays s-a folosit de cunostintele unchiului sau, Freud, si ale lui Gustave le Bon, cel care a pus bazele psihologiei multimilor, si a spart prejudecatile legate de femeile fumatoare. Inainte de 1920, doar barbatii fumau. Psihanalistii au dezvoltat o teorie conform careia tigarile simbolizeaza penisul si puterea masculina. Teorie pe care Bernays a exploatat-o din plin, cind a convins un grup de modele care marsaluia in New York pentru drepturile femeilor sa-si aprinda, la semnalul lui, „tortele libertatii", care nu erau altceva decit tigarete Lucky Strike. Toata presa a asociat conceptul de „tortele libertatii" cu imaginea femeilor fumind. In citiva ani, American Tobacco Company si-a inzecit profitul, in urma unei campanii care punea semnul egalitatii intre fumat si libertate, revolutie sexuala, fericire, tinerete, distractie, frumusete.

Aceleasi strategii si mecanisme de marketing, PR si publicitate sint indreptate acum impotriva fumatului. Imagini terifiante cu plamini bolnavi, boli de piele, ficati distrusi sau embrioni umani diformi sint asociate in mod direct si brutal cu fumatul, fiind lipite direct pe pachetele de tigari. Media sint ticsite de mesaje conform carora fumatul te face bolnav, urit, batrin, slab, obosit si, intr-un final, te omoara.

Acum este cool sa te lasi de fumat. E cool sa traiesti sanatos intr-o lume plina de noxe, aditivi alimentari nocivi si tot felul de tentatii daunatoare grav sanatatii. Tigarile electronice ar putea fi o solutie. Compania Dragon Group din Hong Kong produce „tigarete" care nu dauneaza sanatatii. Dispozitivul in forma de tigareta functioneaza pe baza de baterie si emite nicotina in timpul inhalarii intr-o cantitate asemanatoare fumatului. Pentru nota de autenticitate emite vapori, oferind o experienta similara fumatului. Un astfel de accesoriu costa in jur de 200 de dolari si este deja disponibil in China, Israel, Turcia si in citeva tari europene. Cam pe acelasi mecanism functioneaza si NicStics, primele tigari fara fum, care nu contin substantele toxice pe care le inhaleaza fumatorii, oferindu-le acestora doar mult dorita nicotina si aroma specifica. Daca gadgetfreaks vor alege, cu siguranta, tigaretele electronice, conservatorii vor fi foarte fericiti sa se poata lasa de fumat cu ajutorul acestor surogate care le permit sa-si pastreze ticurile de comportament si tabieturile fara sa-si mai puna in pericol sanatatea.

Gelul antitabac este folosit ca o crema de miini cu ajutorul careia asimilezi nicotina direct prin piele. Unul dintre motivele pentru care fumatul nu mai trebuie considerat deloc cool este oferit de un soft. „April. Age progression software" este un program care iti demonstreaza cum va arata fata ta peste citiva ani, cu si fara tigari. Este eficient mai ales in cazul femeilor, care sint adesea oripilate de diferentele de culoare a tenului, a dintilor si de gradul de ridare a pielii. Starurile de cinema nu vor mai fi vazute fumind in filme, pentru ca Asociatia Cineastilor din America a anuntat ca scenele in care personajele fumeaza vor fi considerate la fel de periculoase precum cele cu violenta explicita sau pornografie si tratate ca atare.

Fumatorii complet lipsiti de vointa si cu oarece tendinte masochiste se pot tortura cu MP3 playerul de tip tabachera. Tigarile se tin in aparat si acesta nu se deschide decit la un anumit interval de timp. Daca l-ati programat sa va dea cite o tigara la trei ore, nici un buton din lume nu-l va face sa se deschida mai devreme. Daca frustrarea atinge cote maxime si utilizatorul simte nevoia sa dea cu aparatul de pamint, trebuie sa se gindeasca mai intii la cei 300 de dolari pe care i-a cheltuit ca sa si-l procure. Numaratoarea de tigari este un dispozitiv care se aplica direct pe pachet, cu un display care arata numarul de tigari fumate si numarul de tigari disponibile in pachet. Scopul acestui dispozitiv este sa faca fumatorul constient de cantitatea de tigari fumate si sa-l ajute sa-si tina acest obicei sub control, diminuindu-i tendinta de a aprinde tigara dupa tigara in mod compulsiv, cu aerul ca nu a mai fumat de un secol.

Campaniile media de constientizare si responsabilizare folosesc imagini si spoturi video din ce in ce mai socante si mai violente, rupte parca din scenariu de la „Portocala mecanica". Se pare ca numarul de morti din cauza fumatului, in fiecare an, este mai mare decit numarul de pubele de gunoi din New York. Organizatia care se ocupa de campania Truth a aruncat in mai multe cosuri de gunoi din oras organe si parti din corpul uman. Asociatia pentru Sprijinul Bolnavilor de Cancer a facut un spot cu o camera care arata exact ca un mormint. Camera nu are acoperis, iar pe marginea „gropii" se afla un preot si oameni care participa la inmormintarea fumatorilor din interior. Camera arata ca un loc tipic pentru fumat, din institutii publice, companii sau orice alta cladire. Pentru responsabilizarea femeilor insarcinate care fumeaza, un grup de artisti a expus statui de gheata reprezentind femei insarcinate cu un bebelus din plastic in burta. Oamenii de pe strada puteau vedea cum se topesc „mamele", lasind in urma bebelusii direct pe strada.