Amintind de o masinuta de pe terenul de golf sau de una din parcul de distractii, Trabantul a fost cea mai iubita masina in spatele Cortinei de Fier.

Trabantul a fost aproape necunoscut in Europa Occidentala inainte de 1989. Potrivit site-ului trabantistilor din Romania (www.trabi.ro), micuta masina creata in 1957 a inceput sa fie cunoscuta mai bine datorita zecilor de mii de cetateni ai fostei Republici Democrate Germane care au plecat din tara in vara lui 1989. A devenit apoi un star in mass-media si a fost aleasa in 1989 „Masina anului" in Germania de Vest.

Mai bine de 30 de ani, cit a fost fabricat in Germania de Est, modelul nu a suferit modificari esentiale si, desi ultimul Trabant a iesit pe poarta uzinei in 1991, vehiculul si-a cistigat statutul de vedeta in Germania, si nu numai.

Deutsche Welle relateaza o intilnire a membrilor clubului trabantistilor din Berlin, care-si marturisesc devotamentul pentru pasiunea lor comuna. „Este ca un copil pentru mine, ii dedic o buna parte din timpul si banii mei", spune unul dintre membrii clubului, Christian Marotz.

Numele Trabantului inseamna „prieten de calatorie" si a fost inspirat de satelitul rusesc Sputnik, lansat in spatiu cu un an inainte de scoaterea pe piata a masinii. Reclamele de la acea vreme prezentau Trabantul ca fiind „rapid, agil, robust si durabil, o solutie buna pentru surplusul de bagaje", dar in realitate lasa mult de dorit. In Occident existau deja autovehicule „mai curate si mai eficiente". Trabantul avea un motor in doi timpi cu doi cilindri, cu 25 de cai-putere, viteza maxima fiind 112 km/ora. Era o masina mica - 360 cm lungime, 150 cm latime si 146 cm inaltime. Din cauza crizei de otel din RDG, a fost creat un material plastic pentru a inlocui metalul - Duraplast, un compozit din rasina intarita cu fibre textile.

O firma de turism din Berlin organizeaza un tur de oras la bordul Trabantului. Johannes Drexler, un ghid in aceasta calatorie, povesteste ca in Germania de Est era considerat un lux sa ai o masina. Pentru Trabant, trebuia sa te inscrii pe o lista si sa astepti intre 11 si 15 ani. Trabantul era mai scump la mina a doua cu circa 4.000 de marci germane decit daca il cumparai nou (se vindea cu 8.500-12.500 de marci). Uzina din orasul Zwickau a realizat in jur de 3,7 milioane de masini in 34 de ani, unele fiind exportate in tari comuniste, printre care si Romania. Astazi mai exista, se pare, 58.000 de Trabanturi in Germania, 85% dintre ele in fosta RDG.

Exista multe bancuri in folclorul popular facute pe seama masinutei: „Cum dublezi valoarea unui Trabant? Ii faci plinul." sau „De ce are Trabantul geamul din spate incalzit? Ca sa nu-ti inghete miinile cind il impingi".

Problema Trabantului in prezent nu e lipsa pieselor de schimb, ci poluarea mediului. Masina emite in atmosfera de cinci ori mai mult monoxid de carbon decit masinile vest-europene. In unele orase germane e restrictionat accesul in centru al masinilor ce nu respecta standardele europene de protectie a mediului. Fanii acestor masini vor sa organizeze proteste in lunile care vin, pentru ca ei considera Trabantul o „opera de arta", care trebuie protejata pe strazi si nu trebuie pastrata doar in garaje si muzee.

Clubul Trabantistelor Clubul Trabantistelor din Romania a organizat, in martie 2007, la Bucuresti, pentru a marca 7 ani de la infiintare, o parada a masinilor, o bataie cu flori si o proba de indeminare la volan in poligon. Veterana clubului are 76 de ani. Cele 25 de trabantiste au decis ca, de anul viitor, clubul lor sa se numeasca Rara Avis, pentru ca masinile lor sint din ce in ce mai putine.