Cele trei firme principale ale consortiului- Euroconstruct, PA&CO International si Spedition UMB - intentioneaza sa coboare asa-numitul "fir rosu" al autostrazii cu un metru, contrar a ce este prevazut in caietul de sarcini si a ceea ce s-au angajat sa realizeze.
Motivul este acela ca lacoma tripleta, puternic sustinuta de Basescu si Berceanu, a castigat cu un pret de dumping licitatia, iar acum patronii si-au dat seama ca pur si simplu nu pot face cu 200 milioane euro lucrarea, asa cum este prevazuta in proiectul initial. Reprezentantii celorlalte firme care au participat la licitatia pentru adjudecarea segmentului de autostrada - Strabag din Austria, Vinci - Franta si Vegyepszer din Ungaria, la fel ca alti specialisti din domeniul constructiei de sosele, si-au exprimat de la bun inceput mari indoieli legate de faptul ca va fi posibila construirea celor 40 km de autostrada cu acea suma, la parametrii prevazuti in proiect. "Firul rosu", adica nivelul la care se afla covorul asfaltic al soselei, va fi coborat de la inaltimea de trei metri din proiect la cea de doi metri, pentru a fi economisite astfel milioane de metri cubi de balast si multa manopera. Fapt care va duce la o scadere a cheltuielilor de constructie si, implicit, la o crestere substantiala a profitului. Inaltimea de trei metri a rambleului este cea folosita in tarile cu infrastructura rutiera dezvoltata. Este cea mai potrivita pentru o curatenie buna a carosabilului, de pe care sa se poata scurge si drena eficient apa si zapada. Deja se vede de ani buni la ce duce un rambleu jos, cum este cazul celui de pe autostrada Bucuresti-Pitesti: apa balteste si se infiltreaza pe dedesubtul soselei, iar iarna apa ingheata si apar crapaturile, ce se dezvolta apoi in rupturi ale asfaltului si gropi. De asemenea, rambleul inalt impiedica animalele sa patrunda pe autostrada.
Manevra aranjata la CNADNR
Potrivit unor surse din cadrul institutiilor implicate in proiect, manevra este deja aranjata la Compania Nationala Administratia Drumurilor Nationale din Romania, iar proiectantul Search Corporation si-a dat avizul pentru aceasta ilegalitate. De altfel, CNADNR a fost cea care a facilitat cat s-a putut reusita celor trei firme, modificand conditiile impuse ofertantilor si data de prezentare a ofertelor. Se poate spune ca a fost o licitatie "cu dedicatie". O astfel de modificare, scaderea cu un metru a inaltimii autostrazii, va influenta in rau calitatea, siguranta si fiabilitatea lucrarii, care oricum a debutat sub auspicii nefaste.
Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti trebuie finalizat in trei ani si va avea doua benzi de circulatie pe sens si doua benzi de stationare de urgenta, cu o largime totala a soselei de 26 metri. Tronsonul va avea patru noduri rutiere si 17 pasaje rutiere, iar in dreptul localitatilor, pe marginea carosabilului, vor fi montate panouri fonoabsorbante. Pentru realizarea acestei portiuni de autostrada se va lucra simultan pe trei santiere si vor fi utilizate 462 de mii de tone de mixturi asfaltice, 168 de mii de metri de parapet metalic si mai multe milioane de metri cubi de balast din care - prin manevra care se pregateste -, patronii Besciu-Casuneanu-Umbrarescu spera sa faca o economie de vreo doua milioane de metri cubi.
Un mare grup de interese nelegitime
Consortiul format din firmele Euroconstruct, Spedition UMB, PA&CO International, a castigat licitatia pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti, dupa ce a depus oferta cu pretul cel mai mic, de 200 milioane de euro. Cele trei firme apartin unor binecunoscuti "baroni ai asfaltului": Dan Besciu si Sorin Vulpescu patroni ai Euroconstruct Trading (cei doi fiind si proprietarii crasmei prezidentiale Gloden Blitz), Dorin Umbrarescu- "regele asfaltului" patronul Spedition UMB, si partenerul de afaceri al lui Traian Basescu, Costel Casuneanu din Oituz, patronul firmei PA&CO International.
Euroconstruct a fost acuzata de Calin Popescu Tariceanu ca a castigat contracte de achizitii publice in urma interventiilor presedintelui Basescu. Firma a obtinut, in primul an de guvernare al Aliantei D.A., un profit net de aproape opt ori mai mare decat cel din anul premergator alegerilor din 2004. Premierul a mai adus ca argument discursul sefului statului din ziua in care a fost investit ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, discurs al carui continut, considera Tariceanu, a dat startul pentru o noua runda de atribuire a contractelor patronilor de la Golden Blitz, considerati a fi membri ai camarilei presedintelui. Premierul a spus ca, in urma respectivului discurs, a fost modificat caietul de sarcini si a castigat firma de constructii a patronilor de la Golden Blitz.
Presa a dezvaluit ca, in anul 2000, Basescu si Casuneanu au facut afaceri impreuna, din care Basescu s-a ales cu o limuzina Mercedes si un teren de lux in Capitala. De-a lungul anilor, sefii Companiei Nationale Administratia Drumurilor Nationale din Romania au atribuit, fara licitatie, o serie de lucrari pe drumurile publice lui Dorinel Umbrarescu si lui Costel Casuneanu, clienti beneficiari ai multor contracte grase cu Ministerul Transporturilor si pe vremea PSD.
"Niste banditi, ii calc in picioare!"
La inceput, fostul ministru Radu Berceanu i-a ridicat in slavi pe baronii soselelor, pentru ca mai apoi sa ii critice virulent. "Pretul lucrarii contractate a fost mai mic pentru ca firmele sunt de aici, au utilaje, au forta de munca, au tot ce le trebuie. Nu exista nici o firma straina care aduce angajati straini. Ea vine, subcontracteaza si lucreaza tot cu oamenii de aici", ii lauda Berceanu pe castigatorii licitatiei. Acelasi Berceanu si-a schimbat radical parerea dupa ceva vreme: "Toti sunt niste banditi care vor sa se traga in piept unul pe celalalt. Se cearta intruna de cand au castigat licitatia. Acestia sunt drumarii romani. Fiecare companie cauta sa faca in asa fel incat sa lucreze cat mai putin. Le-am spus ca, daca nu incep sa lucreze pana in luna martie a anului viitor (2007-n.r.), o sa ii calc in picioare. Am sa trimit peste ei toate controalele posibile".