Tonul vocii este raspunzator pentru aproape 40% din nesiguranta transmisa de candidat angajatorului.

In cazul intrebarilor-capcana legate de punctele slabe sau la negocierea salariului ceea ce spunem conteaza mai putin, modul in care o facem este determinant. Pentru ca 37% din mesajul ce-l avertizeaza pe intervievator de nesiguranta candidatului este transmis de tonul, ritmul, intonatiile vocii, iar 55% de limbajul corporal, potrivit specialistilor. De exemplu, daca spui: „Sint convins ca doar un salariu de peste 1.500 de lei corespunde experientei si cunostintelor pe care le am", privind in jos, cu o voce tematoare si suspinind dupa ce ai reusit sa rostesti, poticnit, fraza, efectul va fi exact cel contrar.

Pentru a evita situatiile incuietoare, este indicata o documetare prealabila, pentru a gasi „fraze-tip", disponibile pe Internet, ca raspuns la posibilele intrebari. „Ne este cu mult mai usor sa ne controlam frica daca ratiunea are deja raspunsul potrivit decit daca trebuie sa caute acel raspuns si simultan sa controleze frica", explica Daniel Bichis, trainer NLP (programare neurolingvistica) si EQ (inteligenta emotionala) la Competent Consulting. Programarea neurolingvistica (NLP) este o ramura a psihologiei, inca nevalidata stiintific, care are la baza o serie de strategii de comunicare si influentare, folosite pentru a obtine o perceptie mai buna a celorlalti asupra imaginii personale. Foarte importanta este si respiratia, mai spune Bichis. Vocea are nevoie de aer pentru a functiona, iar atunci cind ne speriem, primul lucru care se intimpla este blocarea respiratiei. De aceea, trebuie sa avem mereu grija sa continuam sa respiram, indiferent de mersul discutiei.

Trebuie sa fim atenti si cit de repede raspundem la intrebari. „Avem impresia ca, atunci cind se pun intrebari-capcana sau se negociaza salariul ori beneficiile, cu cit raspundem mai repede, cu atit mai buna este impresia pe care o facem. In realitate, o pauza de doua-trei secunde in care avem timp sa alegem raspunsul potrivit, sa inspiram profund, sa privim persoana in ochi si sa ne controlam tonul si ritmul vocii ne asigura un efect mult mai pozitiv decit repetarea grabita, cu o voce care se stinge, a raspunsului-tip pe care l-au mai dat si alti sase contracandidati", explica Daniel Bichis.

Cum vorbesti la telefon Interviurile telefonice sint cele mai grele, pentru ca ne obliga sa ne folosim exclusiv vocea pentru a face o buna impresie, asa cum este cazul angajarii intr-un call center si in vinzari. „Aceste interviuri trebuie pregatite cu mai multa atentie, inregistrind pe casetofon sau pe calculator convorbiri imaginare si ascultin-du-ne vocea, pentru a o putea educa", spune Daniel Bichis. Este important sa ne imaginam ca persoana cu care vorbim se afla in fata noastra si sa avem notate deja citeva raspunsuri la intrebari-capcana.

Afla detalii legate de workshopul privind impactul utilizarii vocii pe www.cotidianul.ro/select