"Suntem un interlocutor comparabil si egal"
Gabriela Massaci a promovat ani buni cultura britanica in Romania, la British Council. De aproape un an a pus pe picioare Institutul Cultural Roman din Londra si incearca sa faca acelasi lucru pentru Romania, adica sa promoveze cultura romana in mediul britanic. Un lucru deloc simplu, stiuta fiind atitudinea denigratoare din ultima vreme a britanicilor fata de valul de imigranti romani.   Jurnalul National: Silviu Lupescu, directorul Editurii Polirom, afirma cu ceva timp in urma intr-un interviu ca din punct de vedere cultural am fi o Slobozie a Europei. Sunteti de acord?  
Gabriela Massaci: Daca se referea strict la industria cartii, este posibil sa aiba dreptate, daca se referea la cultura in intregul sau, il contrazic amical vehement.  Premiati la Targul de carte de la Londra    
Se aude de literatura romana la Londra?   
Nu foarte mult, nu putem vorbi inca despre o identitate a literaturii romane aici, cum au cehii, de pilda. Dar cred ca este in formare - sunt prezente romanesti in zona poeziei, iar Romania este activa in mediile de specialitate - colocvii, lecturi, negocieri editoriale. Directia esentiala, careia i se va alatura din toamna si ICR, este un program sistematic de traduceri si promovarea tenace a acestora in mediul competitiv britanic. Ne va ajuta si o reprecizare publica sustinuta a unui context cultural romanesc care sa ne avantajeze  - cu repere de calibru cunoscute in Occident - , ca Eugene Ionesco sau avangarda romaneasca si extins spre Brancusi, Enescu, Cioran, Eliadea€¦ Proiectul este insa de durata. Dar, prin colaborarea mai multor parteneri, are sanse de reusita. Recent, un foarte bun moment in care s-a vorbit insufletit si admirativ de "lumea editoriala" romaneasca a fost la Targul de Carte de la Londra, unde  starul incontestabil, dar surprinzator neincoronat, al finalei concursului British Council pentru desemnarea Editorului International al Anului a fost Bogdan Stanescu, chiar de la Polirom, cel mai creativ si bun comunicator al unui proiect editorial. I-am inteles dezamagirea de a nu fi luat "trofeul", dar i-am reamintit de uriasul succes de a fi adus "in imagine publica" la Londra un exemplu atat de bun al industriei de carte romaneasca.      Cum stam la capitolul film?  
Comparativ cu literatura, mult mai bine. Filmul romanesc are deja palmares international pe seama mult-premiatei generatii tinere de regizori. Sunt superincantata sa vad in magazine la Londra DVD-ul "Moartea domnului Lazarescu", al lui Cristi Puiu, in companie fireasca cu filmele de succes international ale sezonului. In plus, am avut bucuria salilor pline la Festivalul European al Filmului, din martie, la Edinburgh, unde ICR a prezentat "A fost sau n-a fost" , al lui Porumboiu, si "Ryna", de Ruxandra Zenide. Londra a fost "expusa" substantial in ultimii patru ani la film romanesc, prin festivalurile anuale organizate de Fundatia Familiei Ratiu si Centrul Cultural Roman, impreuna cu CNC. Si Ambasada romana a prezentat un sezon de film romanesc in Festivalul UK_RO2004.     Incet cu brandul pe scari   Avem ceea ce se cheama un brand de tara?  
Avem - dar nu cred ca e cel pe care ni-l dorim; nu ne-am ocupat sistematic de construirea lui. E lasat in miscare libera si ca atare sufera prin imprecizie sau preponderenta negativa. Brand-ul de tara tine de reputatia tarii, compusa din toate mesajele ei: politice, economice, culturale, turistice, istorice, gastronomice etc. Pornind de la realitatea lor, e de gasit asa-numitului in marketing "unique selling proposition"a€¦, adica mesajul esential si unic, care sa ne diferentieze fara echivoc de ceilalti - in bine!     
Si la Londra ce brand promovati?  
In absenta deocamdata a unui mesaj de brand unificator, cum a avut chiar Marea Britanie, "cool Britania",  sau Norvegia, "doctor recommends" de exemplu, construim terenul: invitam la curiozitate & explorare a Romaniei,  admitem feliile "negative", dar reamintim ca experienta e incompleta daca se reduce la ele, sunt numeroase realitati culturale cu priza pozitiva la britanici. Totul e sa le facem cunoscute convingator si stimulativ. Vestile bune (culturale, de pilda) sunt plicticoase, drama si cataclismul devoreaza atentia publica. Londra e saturata de cultura - de varf si de impact public intens. Aici sunt saptamanal expozitii Rodin sau Banksi; concerte Carerras sau Timberlakea€¦ pe Piccadilly a trecut un gigantic elefant de lemn, inalt cat trei cladiri, instalatia unei povesti Jules Verne sau, in Trafalgar Square, 5.000 de oameni  "canta" la nuci de cocos intr-un spectacol faimos, semnat Monty Pythona€¦      Romania ofera o experienta neconsumata   Care ar fi acele trasaturi romanesti care atrag atentia britanicilor?  
Efervescenta transformarii, a miscarii, cu toate neajunsurile si disconfortul acestui druma€¦ Romania pare vitala si dinamica, nu ofera o experienta deja consumata, lamurita. Intr-o lume foarte bine randuita, stabila si cam previzibila, cum e cea occidentala, Romania poate fi atragatoare prin necunoscutul unei experiente noi. Ce e deja popular si "se cere" la Londra: muzica romaneasca (taraf traditional in mare voga) si cultura rurala.    
Institutul Cultural Roman de la Londra s-a infiintat in toamna anului trecut intr-un context nu tocmai favorabil. Exista atunci o campanie foarte sustinuta a presei britanice impotriva imigrantilor romani. Cum i-ati convins?  
Prin munca multa, idei bune si ton firesc. Noi am venit intr-un mediu de anticipare pozitivaa€¦ Romania urma sa se integreze in UE, Institutul avea in sfarsit o echipa si un buget, lucra de zor la renovarea contracronometru a sediului si pregatea un calendar cultural romanesc la Londraa€¦ Brusc insa am fost asociati in perceptia publica unui presupus val de invadatori romani de proasta calitate, care urma sa copleseasca Regatul Unit. Dar asta era un mesaj tabloid, rau intentionata€¦ asa ca la ICR ne-am permis sa il intoarcem pe dos, le-am spus "pregatiti-va pentru invazia culturala romaneasca". In ton firesc si cu umor, am tinut un jurnal video al culiselor proiectului nostru, filmat de un operator britanic si pe care l-am prezentat cu mare succes la deschiderea Institutului; am "scris" si un site de web, viu si in ton "neformal" (www.icr-london.co.uk). Toate astea ne-au castigat si intelegere, si simpatie, si sprijin. Britanicii sunt acum in mod autentic interesati de Romania si au disponibilitatea conversatiei multiculturale.