Publicitarii au la indemina un instrument nou de cercetare a consumatorului: sistemele de urmarire a ochiului.

O camera de filmat care urmareste miscarea ochiului pina la 10 metri departare ajuta outdoorurile sa monitorizeze atentia trecatorilor, informeaza editia electronica a revistei „New Scientist". Sistemele de urmarire a privirii exista deja, dar ele functioneaza doar pina la jumatate de metru.

„Tehnologia noastra nu este la fel de performanta, dar este suficienta pentru a ne arata daca oamenii se uita la un panou sau nu", spune autorul sistemului Roel Vertegaal, profesor la Universitatea din Ontario. El si colegii sai au creat compania Xuuk, prin care vor sa comercializeze inventia botezata Eyebox 2, sustinind ca tehnologia lor are mai multe aplicatii, dar este destinata in special publicitarilor.

Spatiul de reclama ar putea fi vindut „la privire", pentru ca panourile inteligente pot detecta atentia mai multor oameni simultan. Cu ajutorul unor alte tehnologii, reclamele ar putea sa raspunda la rindul lor la atentia acordata. Descoperirea poate fi folosita insa si la sistemele de home entertainment. „Cind oamenii nu mai privesc la ecran, imaginea ingheata pina cind isi intorc privirea", explica Vertegaal pentru jurnalul stiintific.

Sistemele existente pina acum sint folosite cu succes la monitorizarea oamenilor in fata calculatorului. Ele arata, de exemplu, pe ce parte dintr-un site sau dintr-o imagine isi concentreaza privirea internautii si sint folosite deja de agentiile de publicitate, pentru a vedea cum reactioneaza consumatorii la reclamele de pe Internet. „Acum, specialistii din marketing ar putea obtine aceleasi date in medii naturale. De exemplu, ce postere le capteaza privirea, cit timp se uita la ele, care este efectul logourilor sau al animatiilor", e de parere Linden Ball, psiholog la Universitatea Lancaster din Marea Britanie, care se foloseste de sistemele de urmarire pentru a studia interactivitatea umana.

Inventia canadienilor vine in intimpinarea unui curent tehnologic care strabate comunitatea publicita-rilor in aceasta perioada. Acestia au inceput sa testeze din ce in ce mai minutios comportamentul consumatorilor si cu ustensile din ce in ce mai sofisticate. Ultimul prag de acest gen este neuromarketingul, care apeleaza la transmiterea de imagini prin rezonanta magnetica (MRI, o tehnologie care permite si citirea modului in care creierul recepteaza, prelucreaza si interpreteaza imaginile care ii sint prezentate). Practica e folosita deja de citeva mari corporatii, cum e cazul Coca-Cola, BMW, Procter&Gamble sau Motorola, pentru a observa reactiile oamenilor la reclamele, brandurile si produsele lor.

Bill Gates crede ca „paginile aurii" vor disparea in cinci ani. Mai mult, pe www.cotidianul.ro/select