Autoritatile romane asteapta planurile partii bulgare pentru a se putea racorda la podul peste Dunare.

Cel de-al doilea pod peste Dunare, care va face legatura intre Romania si Bulgaria, va fi dat in folosinta peste patru ani, adica in 2010, constructorul avind in plus si o perioada de gratie de 12 luni. Cel putin asa si-au propus beneficiarii si constructorul lucrarii, Fomento de Construcciones y Contratas SA. Termenul a fost anuntat duminica, la inaugurarea lucrarilor pe malul bulgaresc. Podul, lung de 1.971 de metri, va lega Portul Vidin de Calafat printr-o sosea cu doua benzi de circulatie pe sens si o cale ferata, fiind un element-cheie al Coridorului IV paneuropean de transport, care incepe in Germania, la Dresda, si duce la Istanbul, in Turcia. Proiectul va costa in total 225 de milioane de euro si va aduce multe beneficii judetului Dolj, ai carui oficiali spera sa aduca firme mari in zona, sa beneficieze in curind de avantajele unei autostrazi, iar numarul locurilor de munca in zona sa creasca considerabil, ca si pretul terenurilor. Premierul bulgar Serghei Stanisev a fost cel care a marcat duminica demararea lucrarilor. „Primul-ministru al Bulgariei s-a dat jos de pe scena pe care a tinut discursul, s-a dezbracat de haina, a luat un tirnacop si a facut o groapa, locul in care vor fi incepute sapaturile pentru fundatie. Apoi, mai multi preoti au tinut o slujba religioasa, dupa care toti invitatii au trecut si au sapat sau au scos pamintul cu lopata. Eu am dat cu sapatoarea, ca la noi sapatul este sport national", a povestit ieri Ion Prioteasa, presedintele Consiliului Judetean Dolj, cel care a reprezentat Romania la eveniment. Alaturi de el au mai fost primarul Calafatului, Petre Traistaru, si „un secretar de stat in Ministerul Transporturilor, parca Buzasu", a mai spus Prioteasa.

Presedintele CJ Dolj era contrariat de faptul ca nici un demnitar roman nu a fost prezent la fata locului. „Nu mi se pare normal ca la demararea unei asemenea investitii sa nu participe nici un demnitar roman. Nu am idee de ce s-a intimplat asa, dar sint convins ca invitatia a fost facuta de vreme ce acel subsecretar de stat a fost prezentat drept ministru", a mai spus Prioteasa. Cele 225 de milioane de euro necesari construirii podului provin din mai multe surse: 70 de milioane de la UE, prin programul ISPA, 70 de milioane de la Banca Europeana pentru Investitii, 60 de milioane de la guvernul Bulgariei, 20 de milioane de la guvernul Germaniei si 5 milioane de la guvernul Frantei.

Realizarea infrastructurii pe malul romanesc, care, printre altele, cuprinde si construirea a 8,7 km de drum, cale ferata plus sosea cu doua benzi, va costa 52 de milioane de euro, bani care vor veni de la Uniunea Europeana, prin programul ISPA. Ministerul Transporturilor roman va trebui sa aloce bani pentru reabilitarea soselei si a caii ferate care leaga Craiova de Calafat.

Lucrarile la pod pe malul romanesc vor incepe la anul. Proiectul racordului la podul feroviar si rutier nu a putut fi definitivat de partea romana, deoarece acesta a necesitat cunoasterea de catre noi a formei exacte a podului, stabilita recent de partea bulgara, spune Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

Partea romana a realizat in 2002 si 2004 proiectele pentru legaturile rutiera si feroviara, in conformitate cu studiile de fezabilitate facute de vecini, insa ulterior a fost nevoita sa renunte la acestea deoarece bulgarii au ales alta solutie decit cea initiala.

Legaturi periculoase Salupa cu care presedintele CJ Dolj, Ion Prioteasa, a trecut duminica Dunarea s-a impotmolit intr-un banc de nisip, pentru ca Dunarea a scazut din cauza secetei. „Am ajuns cu chiu, cu vai la mal, si asta e un motiv in plus sa-mi doresc foarte mult ca podul Calafat – Vidin sa se ridice cit mai repede, pentru ca astfel vom evita si alte blocaje in Dunare, mai ales ca avem foarte multe colaborari cu vecinii bulgari", a declarat Prioteasa.