Centul pe litrul de carburant pe care il platesc romanii de sase ani si jumatate a depasit granitele tarii.

Taxa de un cent pe fiecare litru de benzina si motorina vindut in Romania se aplica, de un an, si cantitatilor de carburanti exportati, potrivit unei legi aparute anul trecut. Legea, cu numarul 142 din 15 mai 2006, extinde sfera de aplicabilitate a centului pe litru si la benzina si motorina produse in tara, dar vindute in afara. Astfel potrivit legii, fondul petrolier se constituie „prin includerea in pretul produselor petroliere, livrate pe piata interna si externa, a unei sume fixe in lei reprezentind echivalentul a 0,01 dolari/litru".

Notiunea „si externa" este noutatea. Fondul petrolier a fost infiintat in anul 2000, fiind alimentat dintr-o taxa de un cent pe fiecare litru de carburant auto vindut doar in Romania. Taxa era platita de fiecare sofer care alimenta la pompa, era colectata de companiile petroliere si varsata in fond. Acum insa, taxa care a fost pusa pentru a acoperi un urias credit neperformant de la Bancorex este, teoretic, platita si de consumatorii straini care n-au avut nici o legatura cu Bancorexul nostru. Exporturile de carburanti se fac in Georgia, Republica Moldova, Ungaria, Grecia, Turcia, Serbia etc.

Situatia aduce deservicii majore companiilor petroliere. Asta pentru ca taxa le face mai putin performante pe piata externa: in tarile unde exportam, doar companiile petroliere romanesti sint obligate sa puna aceasta taxa in pret, ceea ce inseamna ca ele vin cu un pret mai mare decit cel de pe acele piete. Exista si cealalta varianta, in care firmele romanesti sa nu creasca pretul cu valoarea taxei, adica sa si-o scada din profit sau, daca acesta nu exista, sa mearga pe pierdere pentru a-si pastra clientii. Suma nu este deloc modica. In iunie 2006, prima luna intreaga in care s-a aplicat legea, s-au exportat aproape 380.000 de tone de carburanti. Taxa perceputa de stat, doar in aceasta luna, a fost asadar de aproape cinci milioane de dolari. Introducerea taxei s-a vazut si in exporturi: daca in primele cinci luni din 2006, cind exportul nu era taxat, s-au vindut in strainatate 2,24 milioane de tone de carburanti, in urmatoarele sapte luni s-au vindut doar 2,23 milioane. Statul a incasat insa, in aceste sapte luni, circa 29 de milioane de dolari.

Centul pe litru la export reprezinta „o decizie foarte proasta", sustine Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol. „A fost o decizie foarte proasta. Atita vreme cit centul pe litru nu facea altceva decit sa recupereze banii pierduti prin subventionarea neinteleapta a consumului intern timp de multi ani, era normal ca suma sa fie recuperata exclusiv din intern si nu din sanctionarea exporturilor", ne-a declarat omul de afaceri. Patriciu crede ca statul nu cistiga bani, ci pierde din aplicarea centului pe litru la export, prin dezechilibrul balantei de plati externe. Presedintele Rompetrol a precizat ca grupul pierde circa 25 de milioane de dolari pe an din aplicarea noii legi.

Centul pe litru la export este „complet aiurea", spune si directorul general adjunct al Lukoil Romania, Teodor Chirilescu. „Pe cel care cumpara de la mine nu-l intereseaza preturile din Romania, ci cotatiile internationale. Pierdem cam 12-13 dolari la tona de benzina si cam 11 la cea de motorina. Recuperarea datoriilor Bancorex n-ar trebui sa aiba nici o legatura cu externul, dar din pacate e o aberatie – pretul acestora e suportat la extern de producatori si la intern de consumatori", ne-a declarat Chirilescu. Acesta spune ca a facut o intimpinare in momentul schimbarii legii, dar nu a avut nici un rezultat, si ca Rompetrol a protestat tot la acel moment. Chirilescu ne-a precizat ca rafinaria Petrotel, detinuta de Lukoil, exporta circa 40.000-50.000 de tone pe luna.

In raportul catre actionarii sai, Petrom spune ca anul trecut a vindut 2,245 milioane de tone la export, mai putin cu 1% fata de 2005 (compania motiveaza scaderea exporturilor prin taxa de un cent pe litru). Un calcul la 1.300 de litri per tona inseamna ca Petrom a avut de platit 29,1 milioane de dolari pentru produsele exportate.

Cum a aparut centul pe litru Pina in 1997, defuncta Bancorex imprumuta fosta Companie Romana de Petrol detinuta de stat (CRP – care detinea toate rafinariile din tara) pentru finantarea importurilor de titei necesar rafinariilor. CRP nu si-a putut insa achita creditele, in principal din cauza politicii statului, care a vrut ca romanii sa nu plateasca preturi mari la benzina si motorina. In 1997, statul a decis preluarea datoriei CRP catre Bancorex la bugetul de stat. Datoria de aproape 650 de milioane de dolari a fost platita de Ministerul Finantelor, printr-o emisiune de titluri de stat. Rafinariile au devenit datoare fata de Ministerul Finantelor, dar nu au platit din aceleasi motive: pretul de vinzare la pompa era mai mic decit costurile. Intre timp, Bancorex a dat faliment, iar CRP s-a spart. Datoria a fost mostenita de BCR, iar, in noiembrie 2000, statul a luat povara de pe umerii bancii si a pus-o in circa noastra: a instituit o taxa suplimentara de un cent pe fiecare litru de carburant vindut in Romania, care sa se perceapa pina se acopera „gaura" CRP. Potrivit celor mai recente date, pina in primavara lui 2005 se strinsesera din centul pe litru doar 125 de milioane de dolari.