Firmele care fac autostrada s-au oprit, dupa ce au lucrat pe numai sase kilometri.

Radu Berceanu sustine ca premierul l-a dus
cu vorba in privinta finantarii autostrazii Cauza, spun reprezentantii consortiului format din Pa&Co, Spedition UMB-Comaxa si Euroconstruct Trading 98, este absenta avizelor necesare din partea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Constructorii asteapta instiintarile ca au fost expropriate terenurile necesare si ca a fost obtinut acordul Romsilva pentru defrisarea unor portiuni de padure. Nu in ultimul rind, tot CNADNR trebuia sa dea si certificatele de descarcare arheologica a siturilor, or, nici una dintre aceste conditii nu este indeplinita. „Am lucrat fiecare cite doi kilometri si ne-am oprit", spune unul dintre constructori. „Nu putem intra (cu utilajele - n.r.), caci riscam un proces penal. Am ajuns in buza padurii si ne-am oprit", adauga altul. Lucrarile efectuate pina in prezent au fost finantate de constructori. „Am carat sute de mii de tone de balast pe banii nostri, motorina noi am platit-o si decopertarea suprafetei vegetale la fel", se plinge actionarul uneia dintre cele trei firme. Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor (MT), recunoaste absenta banilor si spera ca Ministerul Finantelor va urgenta aparitia Fondului National de Dezvoltare (FND), din care vor fi finantate mai multe proiecte de autostrazi. „Bani pentru aceasta autostrada exista, dar sursa de finantare va fi FND, care va deveni operational in scurt timp (n.r. - operationalizare promisa inca de anul trecut de premierul Tariceanu)", spera Buzasu. „Pentru exproprieri vor exista surse bugetare in rectificarea care se va face. Pe bugetul actual exproprierea este insuficient sau deloc bugetata", adauga acesta.

Culmea, ordinul de incepere a lucrarilor, dispozitie scrisa data de CNADNR constructorilor, nu este de gasit! Constructorii si fostul ministru Radu Berceanu spun ca acesta totusi exista, dar Septimiu Buzasu l-a cautat si nu l-a gasit. „Ordinul de incepere nici nu exista, cel putin eu nu-l gasesc si probabil ca nu exista, dar nu pot afirma cu certitudine", spune acesta. Directorul general al CNADNR, Mihai Grecu, afirma ca ordinul se emite abia dupa ce firmele au depus garantia de buna executie, ceea ce nu s-a intimplat. Constructorii spun ca, potrivit unui act aditional, garantia va fi depusa treptat.

In luna februarie, Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, afirma ca CNADNR este pregatita sa dea ordinul mentionat. „Toate procedurile au fost realizate astfel incit miine (n.r. - 21 februarie) CNADNR poate da ordinul de incepere a lucrarilor", spunea Radu Berceanu.

Consultantul sau mai bine zis absenta acestuia in acest proiect este o alta problema. Desi licitatia pentru alegerea sa a avut loc in urma cu patru luni si s-au primit trei oferte, nici una nu a fost declarata cistigatoare, din cauza suspiciunilor ca licitatia a fost trucata.

Oficiali ai MT din perioada licitatiei afirma ca CNADNR a schimbat conditiile de calificare cu doar citeva zile inainte de deschiderea ofertelor depuse de firmele Contransimex, Search si Iptana. CNADNR a cerut ca experienta similara sa fie demonstrata printr-un singur contract in valoare de cel putin 200 de milioane de euro, si nu prin mai multe. Astfel, a fost avantajata o firma care se asociase cu o alta straina, pentru a fi indeplinite conditiile, iar celelalte doua au fost scoase din licitatie.

Buzasu spune ca sint suficiente date care sa justifice reluarea licitatiei. „Exista o problema juridica si opinia mea personala este ca trebuia anulata licitatia. Nu vreau sa fac ingerinte, dar am primit sesizari din toate partile privind neregulile", spune secretarul de stat. Directorul general CNADNR spune ca a dat situatia spre studiu juristilor si va fi luata o decizie zilele acestea. Daca licitatia va fi reluata, alegerea consultantului va mai dura citeva luni, iar proiectul va fi ingreunat si mai mult, si daca se va mentine cistigatorul actual, acuzele de coruptie la adresa CNADNR se vor intensifica.

380 de milioane de euro este valoarea contractata pentru autostrada de pe Valea Prahovei Consortiul format din UMB Spedition-Comaxa, Euroconstruct Trading 98 si Pa&Co a cistigat lucrarile de construire a tronsonului Moara Vlasiei-Ploiesti, 42 de kilometri, in cadrul unei licitatii organizate in vara anului trecut. Conditiile de calificare au fost modificate pe parcursul licitatiei, din cauza carui fapt CNADNR a fost acuzata ca a trucat licitatia. Valoarea contractului este de 200 de milioane de euro. Acuzele de aranjare a rezultatelor licitatiei planeaza si in cazul alegerii firmei care va superviza lucrarile in numele statului roman.

La inceputul acestui an a fost desemnat si cistigatorul primului tronson de autostrada, Bucuresti-Moara Vlasiei, respectiv asocierea italiana Pizzarotti-Tirena Scavi, care a solicitat, pentru 20 de kilometri de autostrada pe cite trei benzi, aproximativ 180 de milioane de euro.

Realizarea celorlalte tronsoane, intre Ploiesti si Brasov, va fi concesionata unor firme care urmeaza sa fie alese pina in august 2008.