Toata lumea spune ca in universul virtual se investesc si se „scot" o gramada de bani. Noi va spunem si unde.

Lumea virtuala Second Life, creata de compania Linden Lab, a atras atentia intregii lumi prin amploarea pe care a luat-o prezenta marilor corporatii in acest spatiu virtual. Toata lumea vorbeste despre Internet 3D, facut pe platforma Second Life, despre milioanele de dolari „invirtiti" online, despre povestile de succes si, mai ales, despre companiile mari prezente in lumea virtuala prin intermediul unor angajati cit se poate de reali. Care sint insa cele mai importante spatii corporatiste din Second Life care sa merite vizita impatimitilor Internetului? La aceasta intrebare incearca sa raspunda un top alcatuit recent de publicatia „Computerworld".

IBM sta pe primul loc al topului, cu circa 230 de angajati implicati in Second Life si peste 20 de insule pe care isi desfasoara afacerile in lumea virtuala. Compania a investit peste 100 de milioane de dolari pentru ca alte companii sa isi expuna ideile. Spre exemplu, pe una dintre insule exista un magazin Circuit City, unde pot fi testate camere video sau echipamente HDTV. In prezent, IBM se gindeste sa ofere servicii de design companiilor care vor o prezenta in Second Life.

Pontiac a primit medalia de argint pentru prezenta in Second Life: logoul sau poate fi gasit pe multe dintre cladirile de birouri din micul univers online. Exista si o reprezentanta, de unde utilizatorii pot lua ultimele modele de masini (precum Pontiac Solstice GXP), pentru a le testa. Un garaj dedicat le permite acestora sa-si personalizeze masina cu elemente decorative si culorile preferate. Cel mai interesant lucru pe insula Pontiac este o aplicatie care permite locuitorilor lumii virtuale sa detina teren si sa construiasca tot ce vor gratuit. Este un model unic, deoarece Pontiac plateste terenurile pentru a incuraja inovatia.

Sun Microsystems se afla pe ultima treapta a podiumului. Compania spune ca Second Life ii permite sa faca multe lucruri pe care nu le-ar putea face in realitate, precum demonstratii virtuale cu produsele sale. Totusi, Sun nu vrea sa vinda produse direct prin Second Life, despre care spune ca nu este o platforma de incredere si scalabila, intrucit un server care gazduieste aceasta lume poate sustine doar circa 70 de persoane in acelasi timp si nu exista o criptare a fisierelor.

Alte locuri corporatiste interesante in Second Life sint, in aceeasi ordine, conform „Computerworld", insulele pe care se afla producatorul de computere Dell, agentia Reuters, producatorul de hardware Cisco Systems, H&R Block si Geek Squad. Aici, vizitatorii pot vedea produsele acestor companii, fie ele calculatoare, fluxuri de stiri sau autoturisme, si pot obtine detalii legate de acestea, ba chiar datele necesare pentru a le cumpara in lumea reala, daca sint satisfacuti de calitatea lor pe calculator.