In ultimul timp au aparut din ce in ce mai multe suspiciuni privind campania lui Traian Basescu impotriva demiterii si mai ales asupra surselor de finantare ale acesteia. Desi stafful de campanie al presedintelui suspendat si chiar Basescu sustin ca
In ultimul timp au aparut din ce in ce mai multe suspiciuni privind campania lui Traian Basescu impotriva demiterii si mai ales asupra surselor de finantare ale acesteia. Desi stafful de campanie al presedintelui suspendat si chiar Basescu sustin ca nu au nimic de ascuns, ne-a atras atentia sumedenia de fluturasi, afise, autocolante si pliante care au impanzit Bucurestiul si alte orase. Este vorba despre materiale electorale clandestine, despre provenienta si costurile carora nu se stie nimic. In aceste conditii, se poate afirma ca Traian Basescu isi finanteaza campania ilegal, cu fonduri ce nu sunt declarate la Curtea de Conturi. In continuare, prezentam o analiza, bazata pe deductii, informatii, dar si calcule, despre campania lui Traian Basescu, dar si despre sursele de finantare ale acesteia.
La dezbaterea de marti de la sediul Grupului de Dialog Social, presedintele suspendat Traian Basescu, invitat de prietenul sau Gabriel Liiceanu, a declarat ca are in conturile pe care si le-a deschis pentru campania antidemitere patru miliarde de lei si peste 50.000 de euro. "Am in conturi patru miliarde de lei si peste 50.000 de euro. Acum, cred ca domnul Voiculescu poate sa doarma linistit, zborul meu in Spania nu a afectat bugetul de stat, cum imi vine factura fac publice cheltuielile", a spus Basescu. In paralel cu banii din conturi, afise, autocolante sau pliante, toate colorate si facute pe hartie foarte buna, au inceput sa invadeze nu numai panourile si peretii din Bucuresti, ci si casutele postale ale bucurestenilor, precum si ale cetatenilor din provincie.
Dar de unde vin cele patru miliarde de lei si cei peste 50.000 de euro? Cine se angajeaza sa plateasca toate deplasarile in tara si in strainatate ale lui Basescu, ale staff-ului sau de campanie, dar si ale simpatizantilor sai, adusi cu autobuzele din zonele limitrofe centrelor urbane in care au loc demonstratiile pro Basescu? Cine plateste tiparirea afiselor, posterelor, pliantelor, autocolantelor, toate multicolore, facute pe hartie si pe tiparnite de foarte buna calitate? Cine achita toate celelalte produse de vestimentatie si de butaforie pe care PD si firma GMP Advertising SRL a lui Felix Tataru, cea care gandeste pasii publicitari pe care trebuie sa-i faca Basescu in fata poporului, le propun? Cine plateste chiria pentru panourile publicitare care deja au inceput sa rasara, ca ciupercile dupa ploaie, in Bucuresti si in marile orase din tara? Iata cateva intrebari la care presedintele suspendat ar trebui sa raspunda cat se poate de repede.
Un milion de euro dintr-un foc
Campania lui Traian Basescu in cele doua tururi ale cursei prezidentiale din 2004 a costat foarte mult. Unul dintre trezorierii campaniei a fost deputatul PD de Dambovita, Gheorghe Albu, actual secretar al Camerei Deputatilor, cel care a fost implicat in 1998 in scandalul "Sunoil Ploiesti", alaturi de Radu Berceanu. Celalalt "finantist" a fost Vasile Blaga, ex-ministru al Administratiei si Internelor. Deputatul Albu este cel care a semnat toate documentele financiare ale campaniei din 2004. Surse din cadrul Partidului Democrat apreciaza costurile campaniei basesciene din 2004 la cel putin zece milioane de euro, la preturile de atunci.
Astazi, campania antidemitere, care dureaza aproape doua saptamani, il costa pe Basescu, comparabil, aproape la fel de mult. Spre exemplu, la mitingul de la Constanta au fost declarati 25.000 de participanti. Cu oarecare aproximatie, cinci mii de persoane au fost din municipiul Constanta, iar restul de 20.000 au venit din zonele limitrofe municipiului Constanta si din judetele apropiate. Daca apreciem ca s-au cheltuit minimum 500.000 de lei per om, care inseamna costul mediu aproximativ al unei calatorii dus-intors cu autobuzul si hrana aferenta unei zile, rezulta ca pentru un singur miting s-au platit deja cel putin zece miliarde de lei vechi. Mitingul de ieri, de la Cluj, unde s-a estimat o participare de peste 20.000 de persoane, probabil ca a costat si el cel putin zece miliarde de lei. Daca tinem cont si de actiunile si participarile lui Basescu din weekend-ul trecut, se ajunge usor la un total de cel putin un milion de euro care au fost cheltuiti pana acum.
La toate acestea trebuie adaugata si taxa pe panourile publicitare pe care sunt puse afisele lui Basescu. Daca aproximam faptul ca pentru cel putin o saptamana de expunere chiria costa minimum 300 de euro pentru un panou, si ca Basescu are cel putin 50 de panouri in fiecare judet, ceea ce inseamna circa 2000 de panouri in toata tara, rezulta ca suma totala, numai pentru aceste panouri, este de 600.000 de euro. Dar nu este exclus ca numarul total de panouri sa ajunga efectiv la 3.000 de bucati in toata tara. Iar in acest caz suma totala ar creste considerabil.
Cocos, Udrea & cartelul "Golden Blitz"
Facturile tuturor acestor uriase cheltuieli vor fi achitate, pe de o parte, din cele doua conturi deschise pe numele sau de catre Traian Basescu, la Agentia Victoria a BCR. In aceste conturi vor intra donatiile "simplilor" simpatizanti si sume "legale" ale unor lideri ai PD, de la centru si din teritoriu.
Dar sumele cele mai mari vor veni de la oligarhii "buni" ai lui Basescu. De la Dorin Cocos si Elena Udrea si caracatita din jurul lor, de la membrii cartelului asfaltului "Golden Blitz", de la Adriean Videanu, oligarhul marmurei, de la deputatul Cezar Preda, mic rege al colectarii gunoaielor de la Buzau, de la William Branza, deputat de Prahova, bagat de Vadim Tudor in Parlament, dar care a dezertat la PD, precum si de la Vasile Blaga, un combinator financiar la fel de eficient asa cum este Hrebenciuc pentru PSD. Iar lista poate continua cu un lung sir de "datornici" ai lui Basescu din toate zonele tarii.
In treacat fie spus, liderii bogati ai PD, din teritoriu dar mai ales de la centru, vor face totul pentru ca lui Basescu sa nu-i lipseasca nimic din punct de vedere financiar si logistic, fie si dintr-un singur motiv: conform unor surse din staff-ul PD, Basescu este extrem de suparat pe liderii partidului din mai multe motive de ordin politic. Pe de alta parte, un eventual vot pozitiv pentru demiterea lui Basescu ar arunca PD-ul pe marginea prapastiei. Astfel, bosii partidului precum si oligarhii din jurul acestora se vor bate pentru a baga cat mai multi bani in campania "stapanului", in speranta ca vor intra din nou in gratiile lui Basescu.
Materiale clandestine
Din banii primiti de la diverse persoane fizice si juridice, pot fi realizate materiale de propaganda electorala, numarul acestora urmand a fi raportat defalcat, pe categorii, aceleiasi Curti de Conturi. Materialele de propaganda electorala trebuie sa contina numele celui care le-a comandat si al celui care le-a executat.
Unul dintre pliante intitulat "Arata-le ca Tu ai puterea!" a fost realizat pentru presedintele suspendat de Partidul Democrat, din propriile fonduri. Tiparul este executat la CNI Coresi SA, lucru consemnat pe pliant, intocmai cum prevede legea. Dubioase sunt cazurile unor autocolante, prin care se solicita populatiei sa refuze demiterea presedintelui, si a unei pseudobancnote de 10 lei, imprimata pe carton, unde este sugerat faptul ca 322 de parlamentari n-ar avea nici o valoare in aceasta tara. Ambele materiale de propaganda au fost realizate in conditii de clandestinitate, de vreme ce legea n-a mai fost respectata, ca in cazul pliantului despre care am amintit anterior. Adica, n-a fost mentionat nici beneficiarul, nici producatorul. O explicatie a acestei fapte poate consta in teama oamenilor lui Basescu de a nu depasi plafonul ce poate fi cheltuit pentru campanie. Acesta se ridica la aproape 10 milioane RON, potrivit Legii 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale.
Reporterii ZIUA au incercat in repetate randuri sa ia legatura cu Valeriu Turcan, seful de campanie al suspendatului, pentru a afla amanunte cu privire la sursele de finantare in discutie si cu legalitatea utilizarii acestora. N-a fost chip, datorita programului prea incarcat al Biroului de campanie si al bailor de multime dupa care se da in vant Traian Basescu.
Reguli stricte
Pentru a-si finanta campania electorala si a scapa de suspendare, Basescu si-a deschis doua conturi pe numele sau, unul in lei noi si altul in valuta. Aici poate primi donatii, in conditiile stipulate de lege, care sunt gestionate de un mandatar general al Biroului de campanie, cu sediul pe str. Vasile Lascar nr. 148 din Bucuresti. De asemenea, alte donatii sunt gestionate in teritoriu de mandatari financiari locali. Toti banii primiti sub forma de donatii, la fel ca si bunurile ori serviciile oferite de sustinatorii infocati ai presedintelui suspendat, nu pot fi folosite in campanie decat dupa ce au fost raportate Curtii de Conturi a Romaniei.
Diferenta de 50.000 de euro
De finantele suspendatului se ocupa contabila PD, Mioara Rus, in calitate de mandatar financiar general. Pana la inchiderea editiei, aceasta a raportat Curtii de Conturi a Romaniei donatii in suma 406,7 mii RON, adica aproximativ 121.000 de euro. Daca e sa ne luam dupa ultimele declaratii ale lui Basescu de marti seara, precum ca ar fi reusit sa stranga 50.000 de euro si patru miliarde de lei vechi, rezulta ca Mioara Rus n-a declarat Curtii de Conturi intreaga suma pe care a primit-o de la donatori binevoitori.
Sponsorul Omar Hayssam?
In ciuda faptului ca este greu de documentat o asemenea afacere, conform unor surse a aparut informatia ca unul dintre finantatorii de baza ai campaniei lui Basescu din 2004 a fost Omar Hayssam. Si iata pe ce se bazeaza. Trebuie sa amintim aici ca in 2004 firma lui Felix Tataru, GMP Advertising, a facut campania publicitara pentru un produs al firmei Rio Bucovina Water, detinuta de teroristul sirian. Surse din piata de monitorizare a publicitatii ne-au relatat ca, efectiv, aparitiile reclamelor pentru apa minerala Bucovina au fost relativ putine fata de banii virati de compania sirianului in conturile firmei lui Tataru. Diferenta s-ar fi dus, conform acelorasi surse, pe campania lui Basescu, realizata de aceeasi firma a lui Felix Tataru. Al doilea semnal al relatiei financiare dintre Basescu si Hayssam a fost faptul ca in toata primaria Capitalei, dupa 2000, se consuma apa minerala Bucovina produsa de societatea lui Omar. In al treilea rand, trebuie reamintit ca doctorul sirian Mohammad Yassim, vicepresedinte al Uniunii Arabilor din Romania si prieten al lui Basescu, a preluat cea mai mare parte a afacerilor lui Haysam din Romania, dupa ce acesta a intrat, de forma, in puscarie, si dupa ce, in cele din urma, a fost lasat sa fuga din tara.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.