Viitorul IAR Ghimbav Brașov este aruncat in aer de Autoritatea privatizării din Romania, care a respins singura ofertă de achiziție venită de la Eurocopter. Refuzul a fost precedat de o a treia rocadă la conducerea IAR din ultimii 15 ani. Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului (AVAS) a respins ieri oferta de achiziție de către colosul Eurocopter SAS Franța a pachetului de 64,89% din capitalul producătorului de aeronave IAR Ghimbav Brașov, potrivit unui comunicat AVAS. Respingerea ofertei Eurocopter nu este motivată decat vag: "Nu au fost indeplinite toate cerințele impuse prin anunțul de vanzare și prin dosarul de prezentare". Cand am solicitat să ni se spună care sunt cerințele neindeplinite, AVAS ne-a repetat propoziția.
Povestea privatizării producătorului roman de elicoptere se incurcă și mai rău, după zece ani de incercări nereușite. DIRECTORII. Decizia AVAS vine la o săptămană după ce adunarea generală a acționarilor IAR Ghimbav l-a inlocuit pe directorul general, Ion Georgescu, cu Nicolai Banea. AVAS nu a spus care este motivul schimbării. După schimbare, Georgescu a declarat că motivele "nu sunt legate de competența de conducere a fabricii". Dimpotrivă, i s-a mulțumit, pentru că a adus fabrica pe profit. "Motivele sunt altele... nu mi-au fost aduse la cunoștință", a adăugat Georgescu, citat de Mediafax. În 2001, cand era director același Banea, s-a inființat societatea mixtă Eurocopter Romania, in care Eurocopter deținea 51% din acțiuni și IAR – restul. Dar in 2002, ceva nu mergea bine in societatea mixtă și perspectivele revitalizării IAR erau din nou umbrite, după ce șansele fabricii mai fuseseră secătuite o dată de incercarea nereușită de vanzare a IAR americanilor de la Bell Helicopters. Banea a fost destituit in 2002 de ministrul Industriilor tocmai pentru blocarea cooperării dintre IAR și Eurocopter. "La schimbarea mea s-a considerat că este necesară o mai bună cooperare a IAR cu Eurocopter Romania, in privința onorării unui contract important pentru Emiratele Arabe Unite", ne-a spus Nicolai Banea. CONJUNCTURA. Decizia de ieri a AVAS vine la o lună după ce Ministerul Administrației și Internelor (MAI) a anulat licitația pentru cumpărarea unor elicoptere, la care, de asemenea, Eurocopter era singurul candidat și de care este legată privatizarea IAR. MAI a explicat că oferta Eurocopter depășea bugetul programat. Scoaterea Eurocopter din cursa pentru IAR Ghimbav ii readuce pe concurenții francezilor, Augusta și Bell, in poziții eligibile la licitația MAI. Anul trecut, actualul președinte AVAS, Teodor Atanasiu, pe atunci ministrul Apărării, a inflamat politica romanească cu propunerea de retragere a trupelor din IRAK. Nu mult după aceea, Bell Helicopters s-a arătat din nou interesată de formă de fabrica de la Brașov, dar sigur de modernizarea flotei de elicoptere civile din principalele instituții ale statului roman. Întalnirile dintre ambasadorul SUA și președintele Băsescu, respectiv premierul Tăriceanu, au dat naștere la speculația că supărarea aliaților americani ar putea fi amorțită cumva de intenția Bell Helicopters de a vinde in Romania. Pe de altă parte, actualul director al IAR, Nicolai Banea, neagă faptul că ar fi un adept al candidaturii Bell Helicopters la privatizarea fabricii. "Integrarea IAR in EADS, din care face parte Eurocopter, incă este o țintă in care credem", a ținut să declare Banea pentru Jurnalul Național, de la care spune că a aflat vestea respingerii Eurocopter. E greu de prevăzut cum iși va atinge ținta directorul IAR, atata vreme cat comunicatul AVAS spune că Eurocopter "a fost eliminat de la privatizarea IAR"! ROCADA