Un sfert din investitiile companiilor romanesti din domeniul IT se duc in recrutarea de personal. Situatia este unica in lume.

Cautarea unor angajati competenti este cea mai costisitoare investitie pentru firmele de IT din Romania. Contrar realitatilor din alte tari ale lumii, firmele romanesti dirijeaza o patrime din investitii catre recrutarea de personal. Costurile suportate pentru atragerea unui angajat intr-o pozitie-cheie pot varia de la 2-3.000 de euro pina la 20-30.000 de euro. Nici firmele din industrie sau din sectorul bunurilor de larg consum nu au o viata mai usoara. Aproximativ 20% din cheltuielile acestor societati provin din activitatea de recrutare de personal.

In strinsa legatura cu nevoia de personal pe care o resimt tot mai acut, companiile din Romania cheltuiesc tot mai mult pentru recrutare. Cea mai mare nevoie de oameni, deci cele mai mari investitii in resursele umane, o au in momentul de fata firmele care activeaza in domeniul tehnologiei (IT, petrol si gaze, constructii sau telecomunicatii). Mai precis, o patrime din investitiile totale ale companiilor de pe piata autohtona in recrutare sint realizate de catre firmele din aceasta industrie, se arata intr-un studiu al agentiei de consultanta Stanton Chase. Pe locul secund, la doar doua puncte procentuale de societatile din IT, se situeaza cele din industrie, in vreme ce pe locul 3, cu 20% din cheltuielile totale, s-au plasat firmele din industria bunurilor de larg consum.

Pe masura ce se dezvolta si investesc in noi sucursale, bancile au si ele nevoie de un numar mai mare de angajati. Astfel, la nivelul anului trecut, 18% dintre cheltuielile totale pentru recrutare au fost facute de firmele din domeniul financiar.

Romania, diferita de restul lumii

Conform aceluiasi studiu, in afara tarii, cele mai mari investitii in recrutare sint facute de catre companiile din zona financiara, si nu de cele „tehnice" ca la noi. Mai mult, cheltuielile acestor firme cresc de la un an la altul peste nivelul celor din alte domenii. In schimb, cele din domeniul IT pierd procente in topul industriilor care cheltuiesc cel mai mult pentru recrutare. Astfel, din datele Stanton Chase, anul trecut 25% dintre investitiile totale in recrutare au fost facute de catre firmele din zona financiara, fata de 23% la nivelul lui 2005. In rest, urmatoarele doua pozitii sint ocupate de aceleasi sectoare ca si in Romania, adica industrie si firmele de pe piata bunurilor de larg consum, care au alocat pentru recrutare 22%, respectiv 17% din totalul investitiilor realizate pentru recrutare. „Investitiile unor firme mari precum IBM, Microsoft, si nu numai, in Romania sint in crestere, motiv pentru care si investitiile lor in recrutare sint foarte mari, pentru ca au nevoie de un numar mai mare de angajati", explica Panos Manolopoulos, Managing Partner Stanton Chase.

Doua milioane de euro pentru presa Pentru a recruta citeva zeci de oameni, companiile din Romania sint nevoite sa cheltuiasca citeva sute de mii de euro.

In cazul in care se apeleaza la serviciile unei companii specializate, costurile difera in functie de mai multe aspecte. „Depind in general de dificultatea pozitiilor insemnind cit de greu de gasit sint oamenii care sa corespunda cerintelor angajatorului", sustine Andreea Lupan, General Manager la agentia de recrutare Barnett McCall General Recruitment. Potrivit acesteia, in momentul de fata, cele mai multe cereri si implicit cei mai „scumpi" angajati sint in domeniile bunurilor de larg consum, petrol si gaze, retail si pharma. De asemenea, penurie de forta de munca este si in call-center-uri. Cheltuielile unei companii care angajeaza o firma de recrutare pentru a gasi citeva zeci de oameni pot ajunge in momentul de fata la 100-200.000 de euro.

Nici pe cont propriu nu este mai ieftin. Doar daca luam in calcul investitiile pentru anunturile in presa sau pe site-urile specializate, cheltuielile ajung la citeva zeci de mii de euro. Spre exemplu, un anunt de recrutare pe un site specializat costa in jur de 19 euro pe o perioada de 30 de zile. Anunturile in ziare sint insa mult mai costisitoare. Astfel, din datele Alfa Cont, anul trecut companiile au cheltuit pentru anunturile de angajare (fara anunturile platite la cuvint) in presa centrala aproximativ 4,2 milioane de euro la rate card. Tinind cont ca la rate card nu sint luate in considerare si discounturile, in mod real valoarea totala a cheltuielilor facute de companii pentru anunturile de recrutare in presa centrala se cifreaza la aproximativ 2,1 milioane de euro.

Mii de euro pe capul unui om

Pe seama lipsei de experti din anumite domenii, specialistii din resurse umane sustin ca acum metodele specifice head-huntingului au inceput sa se aplice si pentru pozitiile executive, si numai pentru top management. „Companiile din IT, banking, industria textila se confrunta cu o lipsa de specialisti-softisti, analisti de credite, recruteri, motiv pentru care apeleaza la aceasta metoda", spune Madalina Didea, Managing Partner la Hart Human Resource Consulting.

Costurile suportate pentru atragerea unui angajat intr-o pozitie-cheie pot varia de la 2-3.000 de euro pina la 20-30.000 de euro.