Asta e - politrucii pe coliva mortului, noi cu ale noastre. E excelent!

Saptamina trecuta, concluzionam ca bilciul politic nesfirsit cu care ne asediaza politrucimea a avut neasteptate efecte pozitive, conducind la autonomizarea societatii fata de politic. Ei au ajuns in faza bataliei pe coliva mortului, ma refer la partenerii din Alianta D.A., care dau vina unii pe ceilalti, de parca decesul n-ar fi in egala masura opera dlor Basescu si Tariceanu, a PD si PNL, noi ne vedem de treaba. Semnalam data trecuta efectele pozitive exercitate de emancipare asupra economiei. Nu sint singurele! Profitind de neaderenta la realitate a politrucilor, toate domeniile se emancipeaza. Fara sa-i pese de prostia CNC, care imparte banii prin aranjamente dinozauriene, noua scoala de film - pe bani personali sau atrasi de la sponsori privati si institutii europene - face film dupa film si ia premiu dupa premiu la marile festivaluri, incepind cu Cannes si sfirsind cu cele din exotica Asie. Oricum, nu Vanghelie, Basescu, Jiji, Voiculescu sau Geoana - nici „cineastul" Sergiu - fac acum numele Romaniei in lume, ci Cristi Puiu, Mungiu, Mitulescu, Porumboiu.

Daca tot sintem in zona culturii, semnalez cresterea exportului de carte. Pe drumul deschis de Cartarescu, o legiune de autori bate la portile consacrarii internationale. Cu sprijin extern, precum programul Les Belles Étrangères, care a permis publicarea in Franta a unui numar insemnat de scriitori din toate generatiile. Important este ca programul a avut urmari. Unora dintre autorii promovati, Gh. Craciun sau Dan Lungu, editurile le-au solicitat noi volume, datorita succesului inregistrat de primele. Dar si cu sprijin intern. Programul ICR, fata de care aveam dubii, incepe sa dea roade. In Franta, primele 10.000 de exemplare din „Ultima noapte de dragoste..." s-au epuizat intr-o saptamina, iar majoritatea autorilor propusi au fost ori sint editati in Europa si peste Ocean. Un alt succes, fara sprijin oficial, este programul prozei tinere de la „Polirom". Dupa succesul intern, o parte din autori - Teodorovici, Suceava, Lazarescu, Cecilia Stefanescu, Filip Florian - sint solicitati in Franta, Germania, Polonia, SUA. Ca sa rotunjesc tabloul, amintesc ca teatrul isi continua drumul prin lume inceput dupa Revolutie, insotit de o multime de plasticieni si muzicieni.

Pina la urma, aceasta este Romania care incepe sa se arate singura lumii, nu cea inventata in laboratoare de imagine care, de la „Eterna si fascinanta" pina la actualul „Fabulospirit", nu a facut decit sa dea cu bita in balta. À propos, acest slogan imbecil, platit cu bani grei, e imprumutat de la reteaua cu pret redus „Plus", care vinde alimente cu marca „fabulo" - de pilda, pastele. Iata genealogia intelectuala a reclamei! Asa ca sa-i lasam pe politruci cu bilciul si brandul si sa ne vedem de treaba...