Nu sta cuminte in banca, nu asculta, vorbeste neintrebat si nu-si respecta obligatiile scolare. Acesta este profilul elevului-problema despre care psihologii spun ca poate fi calmat printr-un set clar de reguli, dar si prin autocontrol si prietenie din partea parintilor.

Psihologii spun ca toti copiii sint nazdravani si au foarte multa energie. Ei fac traznai din curiozitate, pentru a-si testa limitele, din diverse frustrari sau pur si simplu din dorinta de a atrage atentia asupra lor. Insa, atunci cind un copil este mai mult decit jucaus si nu poate sa-si mentina atentia mai mult de 10-15 minute, uita orarul, devine violent cind i se spune ce are de facut, nu poate sta locului sau chiar pierde din lucruri, psihologii recomanda sa fie consultat de un specialist, fie de consilierul scolar, fie de un psihiatru.

Acasa, parintii trebuie sa ii faca un set clar de reguli si sa-l sanctioneze dupa mai multe avertismente, dar si sa il laude atunci cind isi face temele si este ascultator. Iar la scoala, invatatorii si profesorii trebuie sa-i ofere un program special de educatie, in care sa fie asistat de un profesor de sprijin care este la curent si cu tratamentul psihologului.

Ce-i streseaza pe copii

Psihologul Daniela Gheorghe, care a tratat astfel de cazuri, spune ca „numarul de copii cu astfel de probleme a crescut in ultimii ani din cauza stresului la care familiile din Romania sint expuse, in legatura cu stabilitatea financiara, stres transmis mai departe copilului". Alte cauze semnalate sint pierderile sau separarile timpurii de familie, schimbarile frecvente ale locuintei, gradinitei sau scolii sau parintii excesiv de stresati si nervosi. Psihologul adauga ca elevii-problema trebuie sa fie observati inca dinainte de a ajunge la scoala, pentru ca „un copil hiperactiv are acelasi comportament si acasa", iar parintii ar trebui sa apeleze la un specialist care le va recomanda terapia psihologica sau medicamentoasa.

E nevoie de consiliere

Ana Lapovita, invatatoare la o scoala din Bucuresti, povesteste ca a avut acum citiva ani un astfel de copil in clasa care era „foarte, foarte inteligent, dar nu avea stare, intra in conflict cu toti copiii". Lapovita spune ca a incercat toate metodele cu el, l-a mutat in alta banca, apoi in spate, apoi separat, a vorbit cu el si le-a explicat si celorlalti elevi, separat, ce probleme are, il lua in pauze peste tot.

„Dupa zeci de ani de pedagogie, mi-am dat seama cit de greu a fost si trebuie sa recunosc ca nu cunosc o solutie pentru problema aceasta." Invatatoarea spune ca dintr-o discutie cu baiatul a inteles ca el fusese adoptat de familia lui si atunci a chemat parintii si le-a sugerat sa apeleze la un psiholog. Invatatoarea spune ca acesti copii au nevoie de mai multa atentie din partea parintilor, dar si de un consilier sau un psiholog care sa ii ajute.

Explica-i „de ce"

In ceeea ce-i priveste pe parinti, sfaturile psihologilor arata clar ca modul in care mama mare, mamita si tanti Mita, din schita lui I.L. Caragiale, au incercat sa-l tempereze pe dl Goe este pe dos. Parintele trebuie sa evite compatimirea si lipsa de autoritate in fata copilului hiperactiv si trebuie sa-l atentioneze si sa-l pedepseasca atunci cind greseste. Insa, spune Daniela Gheorghe, nu trebuie folosite expresii cum ar fi „nu ai voie", „potoleste-te acum" sau pur si simplu „nu", fara a i se spune de ce nu trebuie sa faca. Elevul trebuie sa fie obisnuit de acasa cu responsabilitati si sarcini clare, dar fara ca acestea sa-l depaseasca si dupa ce parintele i-a aratat o mostra din ceea ce va trebui sa faca. Daca elevul isi indeplineste sarcinile, trebuie laudat si chiar premiat, acestea fiind citeva dintre elementele unei „discipline fara lacrimi", spune Daniela Gheorghe.

Un alt element important al terapiei il reprezinta si jocurile de grup, in care hiperactivul sa primeasca roluri clare si sa fie impulsionat sa coopereze cu ceilalti copii. Insa, aceasta adauga ca „este indicat ca un astfel de copil sa aiba un program de educatie special, in care profesorul sa il integreze in clasa, sa inteleaga ca e altfel si sa aiba si un profesor de sprijin care sa lucreze cu el".

Sfatul psihologului * copilul hiperactiv nu trebuie contrazis sau bruscat;

* trebuie laudat si incurajat cind se concentreaza;

* limite impuse de mic, alaturi de consecintele implicate;

* sa aiba un spatiu/camera propriu, care sa nu fie colorat in culori vii;

* set de sarcini si instructiuni clare, pe masura puterilor lui;

* fiecare sarcina trebuie sa fie demonstrata anterior de parinte;

* pastrarea calmului si autocontrolul in fata copilului;

* copilul trebuie sa aiba senzatia ca parintele e in aceeasi tabara.