Controversa dintre ministrul Finantelor si cel al Mediului asupra taxei auto s-a mutat pe un palier superior, intre premier si presedinte.

Primul-ministru Calin Popescu Tariceanu a adus ieri ca argumente in favoarea mentinerii taxei de prima inmatriculare protejarea mediului de masini vechi si poluante si pastrarea locurilor de munca ale miilor de oameni care lucreaza in fabricile de masini. „Batalia nu este doar pentru mediu, ci pentru a pastra zeci de mii de locuri de munca din industria automobilelor", a subliniat Tariceanu.

Premierul a declarat ca refuza ca „Romania sa devina lada de gunoi a Europei" prin importul masiv de masini second-hand din statele membre ale Uniunii, si ca, daca membrii UE doresc sa vinda masini in Romania, sint liberi sa dezvolte industria constructoare de masini locala.

„Nu functioneaza"

La scurt timp a venit replica presedintelui Basescu. El a criticat, tot ieri, modul diferit in care gestioneaza Guvernul taxa de prima inmatriculare, comparativ cu alte taxe. „Am aflat ca, in timp ce, pe de o parte, aruncam in aer taxe de prima inmatriculare, pe de alta parte, cerem administratiei locale sa reduca taxele. Asta este o poveste care nu functioneaza", a spus Basescu.

Pe de alta parte, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat simbata ca taxa auto este o taxa de mediu si, prin urmare, ea poate face obiectul unei initiative legislative cetatenesti pentru a fi eliminata. In replica, ministrul Mediului, Sulfina Barbu, sustine ca este o taxa fiscala, care nu poate fi modificata de cetateni.

9,5 milioane de euro in trei luni

Pina pe 21 martie, numai la nivelul Capitalei s-au strins 9,53 milioane de euro din taxa de prima inmatriculare, potrivit datelor furnizate de Trezoreria Municipiului Bucuresti. Reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) au sustinut ieri ca bugetul de stat ar putea atrage aproximativ 230 de milioane de euro din aceasta taxa pina la sfirsitul anului 2007. In Romania, numarul de autoturisme rulate s-a cifrat la aproape 110.000 de unitati pe ansamblul anului trecut, cu 47,5% peste nivelul raportat in 2005.

Potrivit APIA, industria auto a consemnat anul trecut o cifra de afaceri totala de peste opt miliarde de euro, valoarea exportului fiind de peste un miliard de euro, inclusiv componentele auto. Contributiile fiscale ale companiilor din industria auto au totalizat 900 de milioane de euro numai din distributia de autovehicule si activitatea de service.