Celebrul scenarist nipon Yoshiki Sakurai explica pentru „Cotidianul" ce-i cu toata nebunia din spatele anime-urilor.

De unde vine toata pasiunea japoneza pentru animatii?

Nu atit anime-urile (animatiile), cit mai degraba manga-urile (benzile desenate) au fost factorul esential care a dus la dezvoltarea adevaratei industrii pe care o avem azi in Japonia. Manga a constituit o adevarata infrastructura de continut pentru industria de anime-uri actuala. Comparativ cu animatia, productia de manga este, de altfel, mult mai putin riscanta pentru investitii. Ai nevoie de o singura persoana care sa scrie si sa deseneze povestea, iar in acest fel poti sa fii foarte experimental. Pentru o animatie, in schimb, ai nevoie de o gramada de bani si oameni.

Prin ce se deosebesc anime-urile japoneze de animatiile occidentale?

Cea mai mare diferenta tine de faptul ca Japonia a avut mereu un buget redus pentru aceste productii. La Disney, pentru o secunda de film se produc 24 de imagini, iar desenatorii de acolo sint platiti pentru toate cele 24 de imagini create. Intreaga miscare este mult mai fina in acest fel. Noi avem trei sau patru imagini pe secunda. Pentru sase cadre folosim adesea aceeasi imagine si incercam sa cheltuim cit mai putin cu miscarea propriu-zisa. Oamenii pot sa vorbeasca in animatie, iar camera sa filmeze ceva static, insa cu o semnificatie metaforica pentru poveste. Asta a dus inclusiv la filmari ale fetei care sa cuprinda doar ochii personajelor, nu si gura, care, de indata ce se deschide si vorbeste, produce costuri suplimentare. Aceasta simbolistica a fetei i-a atras foarte mult pe americani si europeni. Costurile rezonabile ale productiilor au dus si ele la o orientare de-a lungul timpului a celor mai multi si mai buni regizori si scenaristi japonezi inspre anime-uri. Iar in final, toate aceste tehnici de avarie au fost privite ca fiind noi si proaspete de catre audienta din afara Japoniei.

In Japonia, anime-urile se adreseaza atit copiilor, cit si adultilor. De unde aceasta abordare?

Inca de la inceput, acestea nu au fost facute pentru copii, ci pentru adulti, iar asta a fost un alt factor care a dus la un succes rasunator in afara al anime-urilor. Mijloace de exprimare precum violenta, sexualitatea, singele sint mai prezente decit in alta parte, fapt prizat la fel de mult in Occident. In acelasi timp, trebuie sa existe si un antrenament pentru publicul strain, pentru a se obisnui cu genul de frumusete japoneza. In Japonia, la fel, obisnuinta cu frumusetea vestica se face greu. Iar asta duce, in cele din urma, la o curiozitate in ambele parti.

Cum arata un consumator de anime in Japonia?

Generatia de japonezi adulti care au citit la inceput manga-uri a imbatrinit, insa i s-a oferit in continuare benzi desenate care sa corespunda de fiecare data etapelor ulterioare din viata ei. Publicul s-a segmentat foarte mult in Japonia. Exista, spre exemplu, un gen de anime si manga specializat pe homosexualitatea (fie ca e vorba de dragoste platonica sau erotica) dintre baieti si apreciat foarte mult de catre femei. Exista si lucrari pornografice, insa pe acestea nu le consider arta. La fel cum avem mai multe tipuri de designeri: cei pentru personaje, altii pentru design de arme, in roboti, automobile, avioane, vapoare sau de background.

Cine se implica in producerea anime-urilor?

Atit edituri care produc manga, cit si studiouri de animatie sau companii producatoare de jucarii. Se reduce riscul in caz de esec si se largeste sfera de distributie a filmului. Cind o companie video ia initiativa intr-un comitet de productie, proiectul este adaptat mediului, iar produsul va avea calitate vizuala deosebita, multe parti bonus sau comentarii audio. Cind o firma de jucarii decide, proiectul e adaptat pentru vinzarea de jucarii si publicitatea se face prin ele. In animatie vor aparea cit mai multi roboti, care vor fi ulterior comercializati.

Animatie nationala Piata de animatie din Japonia insumeaza 110 miliarde de dolari, cit jumatate din profitul industriei auto si triplu fata de cea metalurgica. La o populatie de 120 de milioane, Japonia conteaza pe 100.000 de oameni care lucreaza in animatie, iar 60% din productia mondiala provine din aceasta tara. Televiziunile nipone difuzeaza saptaminal 100 de seriale si filme de animatie, iar anual se produc 150-200 de titluri noi pentru televiziune .