Dupa ce Adriean Videanu a preluat fraiele Primariei Capitalei, a inventat un nou tip de contract pentru cheltuirea banului public pe diferite lucrari sau servicii, care stipuleaza clar ca datele contractuale sunt secrete. Adica trebuie ferite de ochii contribuabilului. Gaselnita a intrat in vigoare in anul 2005. Contractul cadru, pus la punct de Adriean Videanu, a fost obtinut de ZIUA pe cai ocolite, din sediul Municipalitatii, unde e pazit cu strasnicie, desi ar trebui sa fie un document public. Este binecunoscuta opacitatea reprezentantilor municipalitatii atunci cand este vorba de informatii publice. Iata ce prevede amintitul contract: "O parte contractanta nu are dreptul de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte parti, sau de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces in perioada de derulare a contractului". Primaria lucreaza cu banul public, iar prevederea contractuala de mai sus incalca flagrant Legea accesului la informatie si cea a transparentei decizionale a administratiei publice. Acest act seamana izbitor de mult cu scandaloasele contracte de privatizare din energie. Care s-au lasat in cele din urma cu dosare penale. Pana si numarul capitolului care impune secretizarea este acelasi - opt.
Aproxiamativ 20 la suta din banii pe care ii castiga un cetatean al Romaniei in decursul unui an se duc catre bugetul de stat si bugetul local. Aceste fonduri, definite indeobste drept banul public, sunt administrate de catre autoritati in conformitate cu legislatia privind transparenta decizionala si accesul liber la informatiile de interes public. Mai bine spus, cetateanul trebuie sa stie ce se face cu banii lui. Primul articol al Legii nr. 544/2001 precizeaza ca "Accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul Romaniei".
Conform Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, se precizeaza:
"Art. 2. - Principiile care stau la baza prezentei legi sunt urmatoarele: a) informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative; b) consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative; c) participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea urmatoarelor reguli: 1. sedintele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice, in conditiile legii; 2. dezbaterile vor fi consemnate si facute publice; 3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate, arhivate si facute publice, in conditiile legii.
Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel: a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala; b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfasurat de autoritatile publice; c) elaborarea de acte normative - procedura de redactare a unui proiect de act normativ anterior supunerii spre adoptare; d) recomandare - orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie, exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile publice de la orice persoana interesata in procesul de luare a deciziilor si in procesul de elaborare a actelor normative; e) obligatia de transparenta - obligatia autoritatilor administratiei publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice; f) asociatie legal constituita - orice organizatie civica, sindicala, patronala sau orice alt grup asociativ de reprezentare civica; g) minuta - documentul scris in care se consemneaza in rezumat punctele de vedere exprimate de participantii la o sedinta, precum si rezultatul dezbaterilor; h) ordine de precadere - ordinea care determina prioritatea participarii la sedintele publice, in raport cu interesul manifestat fata de subiectul sedintei; i) sedinta publica - sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor administratiei publice si la care are acces orice persoana interesata.
Art. 4. - Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi sunt:
a) autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte organe centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si autoritatile administrative autonome;
b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau judetean."
Ca atare, toate documentele emise de autoritatea publica sunt publice. E cat se poate de clar.
Caracterul confidential abuziv al contractului
Un functionar public din Primaria Municipiului Bucuresti a avut curajul sa faca o copie a unui document public si sa ni-l puna la dispozitie cu rugamintea de a nu i se divulga numele. "L-am obtinut foarte greu, este pazit foarte bine si daca se afla ca vine de la mine voi fi dat afara", ne-a spus acesta.
Este un contract cadru de executie, adica un prototip pentru orice tip de afacere pe care municipalitatea o incheie, pe bani publici, cu un executant.
Contractul cadru este datat 2005. Toate paginile au antetul Directiei de Achizitii, Concesionari si Contracte. Pe prima pagina se defineste partea contractanta principala: Municipiul Bucuresti, cu sediul pe Bulevardul Regina Elisabeta, cod fiscal 4267117, cont IBAN RO82TREZ70024640270XXXXX deschis la Trezoreria Bucuresti, reprezentata prin, ati ghicit, Adriean Videanu, Primar General, in calitate de achizitor. Urmeaza puncte, puncte, adica locul unde va fi trecut numele partenerului de afacere al primariei. Se definesc apoi termenii contractuali, ca in orice text de acest tip, apoi sunt enumerate documentele contractului: grafic de executie, propunere tehnica si propunere financiara, caietul de sarcini.
Si vine punctul 8, care vorbeste despre confidentialitatea contractului. "O parte contractanta nu are dreptul de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte parti sau de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces in perioada de derulare a contractului, in alt scop decat acela de a-si indeplini obligatiile contractuale". Asta inseamna ca Adriean Videanu poate incheia afaceri cu bani publici dupa bunul sau plac, deoarece contractul stipuleaza clar ca Municipalitatea este reprezentata de el. Odata semnat, contractul devine secret, deci nu-si mai poate baga nasul nimeni si, ca orice contract economic, are putere de lege, chiar daca e pe bani publici. Iata ce prevede un pasaj din Legea 544/2001: ,Accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice".
Contra legii
Este contractul lui Videanu in contradictie cu legea? Este!
De ce trebuie ascuns mecanismul de rulare a banului public?
Aici un ochi plange si unul rade: autoritatile locale bucurestene dispretuiesc electoratul, prin simplul fapt ca ii incalca drepturile, dar se si tem de el,
ca altfel nu s-ar mai ascunde, ar fura pe fata.
Interesant este faptul ca pe site-ul Primariei Capitalei nu mai este postata nici o licitatie din anul 2004. De ce oare? Si inca o observatie: in cazul Petrom, confidentialitatea contractului este trecuta la punctul 8. Dar iata ca in cazul Primariei Capitalei secretizarea documentelor publice este stipulata tot la numarul 8. Ca si cand un geniu al contractelor secrete ar fi gandit pentru toata Romania formula magica de eludare a legii. Cine sa fi fost? Am consultat un jurist al unei primarii de sector despre acest prototip de contract. Juristul a inceput sa rada, ne-a trimis la textul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si ne-a spus ca toate datele legate de banul public trebuie sa fie transparente, dar ca tipul de contract pe care l-a perfectat Municipalitatea functioneaza de vreo doi ani in toata administratia publica din Bucuresti. Un contribuabil care s-a aratat, zilele trecute, interesat de un anumit contract incheiat de municipalitate cu un tert a fost trimis la plimbare, pe motiv ca acesta este secret. Nici presa nu are acces la astfel de intelegeri. Ce mai transpira provin, din surse, nicidecum pe cale oficiala.
La fel ca in energie
Contractele lui Videanu seamana leit cu cele din domeniul energiei. Acestea au clauze de confidentialitate, desi este vorba despre bunuri publice. In cazul privatizarilor din energie, la presiunea anumitor cercuri politice, contractele au fost postate pe site-ul Ministerului Industriilor. Haideti sa vedem clauzele de confidentialitate la subcapitolul 8.8 din contractul de privatizare al Petrom: "Vanzatorul (adica statul - n.r.) va respecta confidentialitatea si nu va divulga si nu va folosi nici o informatie primita sau obtinuta ca rezultat al incheierii prezentului contract, care se refera la prevederile prezentului contract si ale oricarui alt contract incheiat conform prezentului contract - sau negocierile cu privire la prezentul contract si contractele aferente - sau activitatile comerciale, financiare sau orice alte afaceri ale cumparatorului". Aceeasi secretizare a contractului se obliga sa o respecte si cumparatorul. Dupa citirea acestor documente, analistii au descoperit ca statul a vandut ieftin societatile pe care le-a avut in portofoliu. In plus, a acordat o serie de facilitati investitorilor straini care au cumparat companiile romanesti si a sters datorii insemnate. Cercetarile sunt in curs si s-au lasat deja cu dosare penale.
In mod miraculos, in 2005, apare in Primaria Capitalei un tip de contract pentru achizitii, concesionari si executii care seamana izbitor cu cele din domeniul energetic: datele contractuale sunt secrete, desi totul se plateste din banul public. Aici aflam ca secretizarea documentului nu este o cerinta a vreunui partener economic, ci a Municipalitatii.
Primaria, tratata ca firma proprie
Ca primarul Videanu isi face de cap pe banii buncurestenilor este deja o certitudine. Atunci cand vine vorba de consultarea cetatenilor urbei, Videanu nici nu vrea sa auda. Stie una si buna: "Respect programul din campania electorala". Macar de ar face si atat. In privinta dialogului cu edilul-sef, acesta este imposibil. Primarul general nu a tinut de la inceputul mandatului nici o audienta. Desi este obligat de lege sa o faca. A delegat competentele, iar in putinul timp pe care il petrece la municipalitate se dedica afacerilor si muncii de partid. In tot acest context, secretizarea excesiva a contractelor nu face vreo exceptie de la regula. Astfel s-au putut incheia fel de fel de contracte dubioase la Administratia Lacuri Parcuri, Administratia Strazilor, Directia Transporturi sau Fondul Imobiliar. La fel, in dispretul legii, sunt emise acte indoielnice de catre Directia Juridic din cadrul primariei. In timp ce contribuabilul este ars la buzunare, conturile edilului Videanu si ale directorilor din primarie cresc vertiginos. Drept dovada, nici declaratiile de avere pe anul trecut nu au fost postate, conform legii,
pe site-ul municipalitatii.
Erata
In pagina 3 a ziarului de ieri a aparut, dintr-o regretabila eroare, fotografia deputatului PSD Constantin Nita, in loc de cea a omului de afaceri prahovean Liviu Constantin Nita. Facem cuvenita rectificare.