Bauturile energizante au avut cea mai mare rata de crestere, cu toate ca importanta lor valorica in piata este foarte mica.

Vinzarile la bauturile energizante au crescut in 2006 fata de 2005 cu aproximativ 120%, spune cel mai recent studiu al companiei de cercetare de piata MEMRB, in care se face analiza pietei totale de bunuri de larg consum. Cresterea spectaculoasa de anul trecut a pietei de energizante s-a datorat in principal unei distributii mai largi, precum si cresterii puterii de cumparare. "Piata romaneasca de energizante este o piata relativ tinara, care va continua sa se matu-rizeze si sa atraga din ce in ce mai multi consumatori. Prin comparatie cu alte tari europene, consumul anual de Red Bull in Romania este sub o cutie pe cap de locuitor, in timp ce in Austria acest consum a depasit 14 per capita", spune un reprezentant al Red Bull Romania.

Conform ACNielsen, anul trecut valoarea pietei de energizante a fost de aproape 43 de milioane de lei noi, fata de 20,4 milioane in 2005. Pentru anul acesta, specialistii estimeaza o crestere similara, piata avind un potential foarte mare de evolutie.

Monopol pe piata

Consumatorii romani prefera categoric energizantele la cutie. Acest lucru este demonstrat atit de importanta volumica, cit si valo-rica pe care acestea o au in vinzari. Astfel, ca importanta in volum, bauturile energizante la cutie inregistrau anul trecut 92,8%, iar ca importanta in valoare, acestea detineau 98,7%, spune acelasi studiu MEMRB.

Unde se vind energizantele

Locatia preferata de unde se cumpara energizante este supermarketul, care detine 39% din vinzarile volumice totale. Pe de alta parte, consumatorii romani cumpara si de la alimentare mici, in 2006 acestea inregis-trind 15% din vinzarile volumice totale de energizante. Principalii jucatori care domina piata autohtona a bauturilor energizante sint Red Bull Austria (Red Bull), Coca-Cola (Burn-Coca), PH Austria (Power Horse), Lemarpol (Bison si Power Up) si Drinks Unlimited (Xl). Cei cinci producatori controlau piata la nivelul anului 2006, inregistrind 86,44% in volum si 94,7% in valoare, potrivit datelor furnizate de compania de cercetare de piata MEMRB Romania.

Alte evolutii importante

Urmatoarea in topul vinzarilor a fost categoria Ice Tea, care a inregistrat in 2006, fata de anul precedent, o crestere de 90,4%, iar pe locul al treilea ca evolutie spectaculoasa este segmentul Brandy, cu 44,5% crestere in ultimul an. Desi a scazut usor in volum, cu 0,2%, piata totala a bauturilor a inregistrat o evolutie importanta in valoare, de 15%, fapt datorat cresterii pretului la categoria bauturi alcoolice pe fondul diferitelor taxe de acciza aplicate anul trecut. Per ansamblu insa, piata bauturilor a fost singura care a scazut in importanta din totalul pietei de bunuri de larg consum, spune studiul.