Marile companii de utilitati, de care nu s-a atins nimeni pina acum, si-au gasit un adversar de temut: seful OPC Cluj.

Romtelecom, E.ON Gaz si Regia de Apa-Canal Cluj fac parte dintre marile companii trecute in portofoliul de amenzi al sefului Protectiei Consumatorilor Cluj, Mircea Avram. Compania de gaze a fost amendata chiar de doua ori, ultima sanctiune fiind de 30.000 de lei. Motivele: de la modul de facturare pina la cozile la care stau oamenii ca sa plateasca gazele. Mircea Avram spune ca legea care prevede amenzi pentru batjocorirea clientilor este veche din 1992, dar ca nimeni nu s-a interesat pina acum sa „deranjeze marile companii". Romtelecom, E.ON Gaz si Regia de Apa-Canal Cluj fac parte dintre marile companii trecute in portofoliul de amenzi al sefului Protectiei Consumatorilor Cluj, Mircea Avram, care se afla de mai putin de un an la conducerea institutiei. Stau la rind Electrica si Regia de Termoficare, unde OPC Cluj a demarat controale, in urma numeroaselor reclamatii primite de la cetateni.

Mircea Avram spune ca legea care prevede amenzi pentru incalcarea drepturilor consumatorilor dateaza din 1992, dar ca „aceste companii nu au fost deranjate pina acum de OPC-uri sau de autoritati. Insa tocmai pentru ca sint mari companii, clientii, adica noi toti, avem pretentia de la ei sa fie corecti", sustine el.

Cazul E.ON

Primul „gigant" amendat a fost E.ON Gaz. Avram spune ca OPC a primit multe reclamatii in decembrie anul trecut, in care oamenii se plingeau ca stau la cozi interminabile, ca facturile nu ajungeau la timp si ca erau prea mari. „Era singura societate unde se mai statea la coada pentru plata. I-am atentionat intii, cu 30 de zile la dispozitie pentru a rezolva problemele. Cum acestea au persistat, am aplicat prima amenda de 3.000 de lei, pe 23 ianuarie. E.ON Gaz a platit in doua zile", povesteste directorul OPC Cluj. El a participat, ulterior, la o intilnire de mediere organizata de Prefectura Cluj, unde conducerea E.ON Gaz de la Mu-res a promis remedierea problemelor pina pe 15 martie.

„Hirtia roz"

Compania a trimis catre OPC si un raspuns in scris, prin care a recunoscut ca au existat „erori de facturare". Insa E.ON s-a mai ales cu o amenda, acum citeva zile, de zece ori mai mare.

„De data aceasta, suma este de 300 de milioane de lei vechi, pentru nereguli privind facturarea consumatorilor care beneficiaza de ajutor social de la primarie. Pentru ca societatea nu a trimis la timp facturile, oamenii au pierdut acel ajutor. Iar a venit conducerea lor de la Mures, iar am discutat si le-am dat 30 de zile, pe linga amenda, sa indrepte lucrurile. Sint optimist ca o vor face, ei au spus ca spera ca e ultima «hirtie roz» pe care o primesc de la noi. Sa vedem", zimbeste directorul OJPC.

Palmares

Al doilea „client" taxat a fost Romtelecom, cu 4.000 de lei, in februarie.

„Tot la facturi era problema, respectiv la cursul valutar dupa care se facea calculul. Nu era vorba de sume mari, ca in cazul E.ON Gaz. Dar raminea o procedura incorecta si i-am amendat", spune Avram. Si Romtelecom a platit rapid amenda.

Regia de Apa-Canal a fost amendata deoarece a emis facturi pentru plata canalizarii pe o strada care nu avea canalizare. In palmaresul OPC Cluj mai intra inchiderea a doua benzinarii, a unei fabrici de ciocolata, dar si a unor case de schimb valutar din Cluj.

Acum, pe linga verificarea reclamatiilor venite la adresa Electrica si a Regiei de Termoficare Cluj, Mircea Avram a pornit dupa taximetristii care incalca legea.

Mircea Avram: „Este adevarat ca aceste mari companii nu prea au fost deranjate pina acum" Care este legea care va permite sa dati amenzi pentru ca oamenii stau la coada?

Legea este una singura, cea privind protectia consumatorului, adica OG nr. 21/1992, modificata ulterior. Ultima modificare s-a facut pe 1 ianuarie 2007: au crescut amenzile si s-au adaugat sanctiuni complementare.

Care sint acestea?

Amenda maxima este de doua miliarde si jumatate de lei vechi. Pentru abateri repetate, putem recurge la oprirea activitatii pina la sase luni, inchiderea unitatii intre sase si 12 luni si chiar la inchiderea definitiva a unitatii.

Unde intra, in lege, faptul ca oamenii nu trebuie tinuti la coada pentru a plati o factura?

La comportament incorect fata de consumator. Aici intra si netrimiterea la timp a facturilor, dar si conditiile indecente in care obligi oamenii sa astepte pentru a plati.

Daca legea este atit de veche, de ce vin amenzile abia acum?

In cazul E.ON Gaz, pentru ca abia toamna trecuta si-au schimbat sistemul de facturare si atunci au inceput problemele. Apoi, dureaza si investigatiile noastre, pentru ca sintem putini. Dar este adevarat ca aceste mari companii nu prea au fost deranjate pina acum de autoritati. Aici, la Cluj, a inceput un bulgare de zapada si acum vad ca se rostogoleste, am primit reclamatii inclusiv din alte judete.

Ce ati facut cu ele?

Le-am transmis colegilor de acolo, deoarece competenta noastra se opreste la granitele judetului Cluj.

S-a modificat ceva in urma amenzilor?

Da, E.ON Gaz chiar a recunoscut ca, in urma interventiei noastre, a corectat facturile, data de emitere, cea de scandenta, plus ca a dat un termen de 30 de zile dupa scandenta in care nu se aplica penalitati.

Va temeti pentru functia dvs. dupa aceste amenzi?

Nu am primit telefoane de amenintare. Mie nu mi-este frica. Nu am pierdut nici un proces de cind sint aici. Am venit la conducerea OJPC in mai anul trecut (este membru PD - n.r.). Daca eu plec, ramine echipa si oamenii vor sti, de acum incolo, ca da, la noi s-a putut, am aplicat amenzi si acolo unde altii nu credeau ca se poate.