Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) este acuzata de cenzura de catre organizatorii unuia dintre cele mai importante festivaluri europene de muzica electroacustica si asistata de computer. Organizatorii ACOUSMANIA sunt siderati, in primul rand, de lipsa de comunicare cu coproducatorul traditional al festivalului, SRR, care, la aproape trei luni de la depunerea proiectului pentru editia a VI-a, ce ar trebui sa aiba loc intre 3-6 mai 2007, nu a dat nici un fel de raspuns oficial. Presedintele SRR, Maria Toghina, a primit numeroase scrisori de sustinere pentru acest festival din partea unor importanti oameni de radio din Austria, Germania, Franta si Marea Britanie, dar nici acestia nu au primit nici un fel de raspuns. Situatia este extrem de penibila pentru organizatori, care nu stiu ce sa le raspunda celor peste 60 de invitati din toata lumea. La solicitarea facuta de ZIUA, presedintele SRR a dat un raspuns neconvingator, din care nu am putut afla daca SRR mai vrea sau nu sa fie coproducatorul ACOUSMANIA. Cazul ACOUSMANIA este unul emblematic pentru felul in care autoritatile publice de la noi "lucreaza" pentru imaginea Romaniei in lume.
In 20 decembrie 2006, organizatorii Festivalului ACOUSMANIA i-au trimis presedintelui SRR, Maria Toghina, o prima scrisoare (numarul 627/20.12.2006) ce continea proiectul in detaliu al celei de-a sasea editii a Festivalului International al Muzicii Electronice si Asistate de Computer "Acousmania". In aceasta prima scrisoare, era reiterata "pretioasa colaborare" cu SRR in organizarea festivalului. Ana Maria Avram, semnatara scrisorii din partea organizatorilor, preciza faptul ca datorita contributiilor novatoare ale compozitorilor romani, dar si datorita constantei si anvergurii unei manifestari precum ACOUSMANIA, Romaniei i-a fost recunoscuta importanta de prim rang intre culturile creatoare de muzica electronica si asistata de computer, "Comunitatea Romana Electroacustica" (CREMAC), la randul ei recunoscuta de catre Confederatia Internationala de Muzica Electronica (CIME). CIME este membra a Consiliului International de Muzica (CIM) UNESCO - inca din 1983, regrupand circa 20 de federatii nationale ale celor mai mari puteri mondiale in domeniul muzicii electronice. Romania ocupa in acest moment locul de vicepresedinte al CIME, functia fiind onorata de compozitoarea Ana Maria Avram.
Scrisori fara nici un raspuns
Organizatorii ACOUSMANIA n-au primit nici un raspuns la prima scrisoare din 20 decembrie 2006. Au urmat alte scrisori inregistrate cu nr. A360 din 31.01.2007, A519 din 09.02.2007. Nici acestea nu au primit un raspuns oficial sau verbal. Tonul scrisorilor a trecut de la faza initiala de informare asupra proiectului la unul virulent si critic, pe masura ce disperarea de a nu putea oferi un raspuns clar si coerent invitatilor din toata lumea crestea. In paralel, personalitati internationale, multe dintre acestea fiind producatori la radiouri publice si comerciale din Austria, Germania, Franta, Marea Britanie, Statele Unite, mari artisti si producatori de festivaluri radiofonice din toata lumea, au trimis atat organizatorilor, cat si presedintelui SRR scrisori de sustinere pentru ACOUSMANIA si de protest fata de suspendarea festivalului.
Un semn de normalitate
Suspendarea ACOUSMANIA de catre conducerea SRR, in conditiile in care pana acum radioul public a fost coproducatorul celor cinci editii ale festivalului, este "o demisie de la principiile de sustinere a artei romanesti contemporane si a unor evenimente care sa puna in valoare dialogul cultural european si international pe care, in primul rand, misiunea unui radiou public o poate sustine", ne-a declarat Ana Maria Avram. In acest moment, 65 de artisti romani si straini asteapta un "semn de normalitate" din partea conducerii SRR. "E tipic pentru modelul de organizare in ultimul moment a unui eveniment cultural cu atatea ramificatii. Nu e, de altfel, pentru prima oara cand adevarata anvergura posibila a ACOUSMANIA a fost viciata din cauza amanarii deciziei finale a SRR, uneori aceasta decizie venind tardiv pentru solistii internationali cu o agenda facuta cu cel putin un an inainte. SRR risca sa nu mai fie in compania marilor radiodifuziuni europene urmare a felului dezastruos cu care comunica si se organizeaza", ne-a spus Iancu Dumitrescu, unul dintre initiatorii ACOUSMANIA.
n
Intarziere de 25 de ani
Romania ofera culturii lumii pe cativa dintre cei mai importanti creatori de muzica electronica. Printre acestia, celebrii Iannis Xenakis (foto), care a copilarit in Braila anilor '20, si Gyorgy Ligeti, nascut la 28 mai 1923, la Tarnaveni.
Primele compozitii de muzica electronica din lume sunt legate de studiourile de radio WDR din Köln, Radio France GRM-INA, Columbia University, Radio Varsovia, Radio Budapesta, Radio Bratislava si studiourile electronice Bell din Statele Unite. Aceste studiouri au fost si sunt importante pentru ca ele ofera compozitorilor aparatura necesara pentru realizarea unor opere de anvergura, nu amatoristice. Numai radiourile au avut fonduri pentru dotari de ultima ora cu care sa fie produsa, inregistrata si difuzata muzica electronica. Toate radiodifuziunile, din Tokyo pana in Chile (anul trecut, Chile a sarbatorit 50 de ani de la prima compozitie electroacustica), au festivaluri si stagiuni de muzica electronica de doua-trei saptamani. Romania are in acest domeniu o intarziere de 25 de ani.
Trist este ca toate aceste lucruri se intampla dupa ce, in urma cu cateva saptamani, WDR din Köln, apoi ORF din Austria, impreuna cu BBC, Radio France Musique au acordat spatii de emisie generoase atat compozitiilor, cat si editiilor precedente ale ACOUSMANIA.
Raspunsurile Mariei Toghina
ZIUA a cerut si punctul de vedere al presedintelui SRR, Maria Toghina. Am solicitat sa avem o intalnire cu aceasta, dar, in cele din urma, am convenit cu directorul de comunicare al SRR, Razvan Stamatescu, sa trimitem intrebarile privitoare la cazul ACOUSMANIA pe email. Am primit cinci raspunsuri virtuale.
La intrebarea "Care este in acest moment relatia institutionala a SRR fata de organizarea Festivalului ACOUSMANIA?" am primit din partea Mariei Toghina urmatorul raspuns: "Toate editiile de pana acum - cinci la numar - s-au organizat in baza unor contracte punctuale de coproductie intre Societatea Romana de Radio si ELITE SOUND ANA-MARIA DUMITRESCU PF A".
"Cum explicati faptul ca desi au fost inregistrate inca din decembrie 2006 mai multe scrisori si proiecte ale acestui festival pentru continuarea colaborarii de cinci ani cu SRR, organizatorii ACOUSMANIA nu au primit pana in acest moment nici un raspuns din partea dvs.?". Raspunsul SRR: "Pana in acest moment, SRR nu a primit nici o propunere concreta din partea coproducatorilor, ELITE SOUND ANA-MARIA DUMITRESCU PF A, materializata intr-un proiect de contract. S-au primit doar reprosuri, scrisori cu incercari de influentare sau intimidare. De aceea, SRR nu considera ca ar datora vreun raspuns". "Care sunt reactiile/raspunsurile oficiale ale SRR fata de scrisorile internationale de sustinere a Festivalului, printre ele nume importante de la radiourile publice din Austria, Germania si Franta?". Raspunsul SRR: "a se vedea raspunsul de la intrebarea nr. 2".
"De ce in grilele canalelor SRR sunt interzise compozitiile initiatorilor ACOUSMANIA, Ana Maria Avram, Iancu Dumitrescu si Ansamblul Hyperion? De ce in aceste grile ponderea difuzarii muzicii electroacustice si asistate de computer tinde spre zero, in timp ce, de exemplu, canale prestigioase precum ORF si Radio France Musique aloca intre o ora si doua ore pe saptamana acestui gen muzical?" Raspunsul presdintelul SRR: "La Radio Romania nu exista nici o lista cu compozitori sau compozitii interzise, singurul criteriu de selectie fiind valoarea".
"De ce nu li se permite initiatorilor ACOUSMANIA sa isi inregistreze compozitiile cu orchestrele SRR?" Raspunsul Mariei Toghina: "Stagiunile orchestrelor SRR, precum si inregistrarile, sunt stabilite de o comisie de specialitate, in care se regasesc si specialisti care nu sunt angajatii institutiei. In ce ma priveste, si la acest capitol pot sa va spun ca nu am primit nici o solicitare".
Petitie pe Internet
Tanarul compozitor de muzica electronica Petru Teodorescu, absolvent al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti in 2006, i-a scris si el o scrisoare presedintelui SRR, Maria Toghina, la 31 ianuarie 2007. Paul Teodorescu (foto) sustinea necesitatea continuarii proiectului ACOUSMANIA. Nu a primit, insa, nici un raspuns. Scrisoarea lui Teodorescu a fost semnata pe Internet si de alti 35 de tineri dirijori, compozitori si fani ai muzicii electronice. "In ceea ce ma priveste, ca tanar compozitor, prezent pe scenele din Paris, Geneva, Luxemburg, nu-mi ramane alta solutie decat sa emigrez, neavand nici un fel de sprijin din partea postului public de radio. Nici un fel de acces la ansamblurile Radio, la emisiunile radio, ale postului Radio Romania Muzical. De altfel, majoritatea colegilor mei de generatie se afla in aceeasi situatie. Nu li se fac comenzi, nu li se canta muzica, si asta nu se intampla numai in cazul tinerilor compozitori, ci si in cazul tinerilor interpreti de muzica de avangarda, prezenti din an in paste pe scena sau pe posturile SRR. Prin existenta ACOUSMANIEI, eu si alti tineri interpreti aveam oportunitatea sa fim prezenti doar pe scenele Radioului, evident nu si pe post. Ma consider cenzurat", a declarat Petru Teodorescu.
Decizie soc pentru ORF Viena
Prof. dr. Giselher Smekal, producator la ORF Viena, i-a scris presedintelui SRR, aratandu-se socat de decizia SRR de a anula ACOUSMANIA. "Draga doamna Toghina, in calitate de coleg de la Societatea Austriaca de Radiodifuziune - ORF, raspunzand de emisiunile dedicate Muzicii Noi la acest post, trebuie sa va spun ca am fost socat de informatia ca SRR intentioneaza sa anuleze festivalul ACOUSMANIA. In ultimii ani, am transmis frecvent reportaje despre festivalurile Musica Nova Acousmatica si ACOUSMANIA in emisiunile mele. Chiar recent, in 27 octombrie, am prezentat lucrari de Petru Teodorescu, Tim Hodgkinson, Ana-Maria Avram si Iancu Dumitrescu. In 26 ianuarie, a urmat o alta emisiune cu muzici de Ulpiu Vlad, Francoise Barriére, Tim Hodgkinson si Roberrt Reigle. Dupa parerea mea, nu exista nici un alt festival de Muzica Noua in Estul Europei atat de important precum ACOUSMANIA, dupa declinul Toamnei Varsoviene", a scris producatorul austriac.
Perplexitate si ingrijorare la Varsovia
Marek Choloniewski, presedintele Federatiei Poloneze a Muzicii Electronice, a trimis si el un mesaj presedintelui SRR: "Este pentru mine motiv de ingrijorare si perplexitate faptul ca SRR nu numai ca nu si-a sporit sustinerea pentru acest festival, ci, iata, a decis sa-l suprime. Sunt perplex si ingrijorat, caci gasesc ca publicul din Romania are tot dreptul sa fie mandru de realizarile artistilor sai cei mai de seama".