Puneti intr-un seif chitanta taxei de prima inmatriculare ca va poate aduce 8.000 de euro.

Dupa doi ani de guvernare, ne trezim cu o taxa progresiva care depaseste cu 8.000 de euro imaginatia lui Ion Iliescu. Presupunind ca in prezent nici un om intreg nu-si cumpara o masina veche mai proasta decit Dacia, taxa de prima inmatriculare ia in fapt bani pe avansul tehnologic care ii permitea neamtului sa vinda acum citiva ani masini fabricate in prezent la Pitesti.

Pe de alta parte, dincolo de declaratiile politice „cu papion", cum ca „trebuie sa protejam mediul", aceasta taxa avantajeaza pe fata firmele care importa masini noi. O „fosta" sursa de cistig pentru actuali fosti demnitari. Nu e nici un apropo. Tariceanu nu va fi premier toata viata, evident. Ce deranjeaza este ca toti fostii demnitari romani s-au intors, dupa mandate, la vechile afaceri. Daca se va intimpla asa si in cazul lui Tariceanu, taxa de prima inmatriculare poate fi interpretata ca un instrument pervers de schimbare a mentalitatii populatiei. O orientare prin constringeri pecuniare catre masina noua, de care va profita un viitor importator de masini mai bune decit Dacia. Excelenta miscare, dar...

In ultima vreme, lui Vladescu ii place sa spuna ca, de cind e in functie, n-a pus nici o taxa in Romania. In cazul acesta are o mare problema. Pentru ca daca n-a inventat nimic cu taxa de prima inmatriculare, inseamna ca aceasta este o metamorfoza a vechii accize, care a fost „scoasa" din Codul fiscal pentru ca nu era conforma cu legile comunitare.

Norocul contribuabilului roman are asadar toate sansele sa se schimbe datorita atentiei sporite a UE catre chestiuni economice. In fond, Uniunea s-a nascut dintr-un acord european care viza productia de otel si carbune, in nici un caz n-a fost vorba despre o expozitie de costume populare.

Statul roman va pierde procesul cu Uniunea Europeana pe taxa de prima inmatriculare si va fi nevoit sa dea inapoi banii cetatenilor care au votat orientarea de dreapta, sperind intr-un tratament economic egal.

Nu trebuie uitat ca administratii mult mai puternice decit cea romaneasca, cele din Polonia si Ungaria, au fost obligate recent de Justitia europeana sa dea inapoi banii cetatenilor, luati pe taxe care au blocat importul de masini second-hand. La fel cum face si taxa lui Vladescu. De aceea, chitanta care dovedeste plata taxei de inmatriculare ar trebui pastrata la loc uscat si racoros pentru ca, peste un an si ceva, poate valora pina la 8.000 de euro. Atit cit cere statul unui roman care a ales sa-si ia o masina la mina a doua care are un raport calitate-pret mult mai bun decit supraevaluatul Logan. Asta fara a mai pune la socoteala dobinda de 0,1% pe zi pe care statul ar trebui sa o plateascadupa ce taxa va fi gasita ilegala.