Parfumul are, mai nou, rolul Kentului de pe timpul comunismului: e si atentia la doctor, si cadoul de 8 Martie. De aceea, romanii aleg uleiurile dupa pret, moda si vedeta care le lanseaza, mai putin dupa personalitate sau anotimp.

Cind isi dau cu parfum pe dupa urechi, romancele apeleaza adesea la sticlute cumparate de la reduceri sau din supermarket, dar si la cele primite in dar de 8 Martie sau de Pasti. Preferinta pentru o marca sau alta depinde de multe ori de gustul colegei de la birou sau de vedeta care a lansat-o. Personalitatea, anotimpul sau virsta sint criterii luate rar in seama, dar specialistii din industria parfumeriei declara pentru „Cotidianul" ca reclamele si revistele de beauty si lifestyle incep sa rafineze nasul romancelor.

Marca bate emotia

„Comertul cu parfumuri s-a diversificat foarte mult, asa ca nu mai putem vorbi despre optiuni in cunostinta de cauza. Alegerea tine azi mai degraba de reclama si moda", spune Doina Berchina, jurnalist specializat in moda. Ea observa ca, pina in anii ’80, parfumul era inca asociat cu felul de a fi al unei femei, pe cind astazi o femeie poate sa-si schimbe parfumul de la o zi la alta. Motivul: optiunile sint tributare marcilor, reclamelor si ideilor de la televizor, observa Monica Tatoiu, directorul companiei Cosmetics Oriflame Romania. „Parfumul are reactii diferite la contactul cu pielea, iar romancele nu tin cont de acest lucru. Aceeasi greseala o fac si nemtoaicele, care in acest sezon cumpara Escada, doar pentru ca e la moda, gresind foarte tare, pentru ca acest gen de parfum nu se potriveste cu pielea lor alba", explica Tatoiu.

Intre 50 si 90 de lei

Cumpararea unui parfum depinde hotaritor de pret. Unul cit mai mic, redus, daca se poate. „Cind avem discount de 30%, vinzarile de parfumuri cresc de zece ori. Daca romancele au bani si intra intr-un magazin cu oferta, n-o sa iasa fara cinci-sase parfumuri, chiar daca nu se potrivesc cu persoana lor", exemplifica Monica Tatoiu. Un raport Euromonitor din 2006 precizeaza ca „principalii competitori de pe piata parfumurilor din Romania se plaseaza pe nisa de parfumuri cu preturi ieftine si medii". Companiile Avon, Coty, Sarantis si Oriflame domina piata, pe cind jucatorii faimosi internationali „nu sint reprezentati in Romania din cauza preturilor inaccesibile pentru veniturile romanilor", se precizeaza in raport. Oriflame, de exemplu, „se adreseaza femeii din clasa mijlocie care isi permite parfumuri cu preturi intre 50 si 90 de lei", afirma Tatoiu. In aceeasi gama de preturi sint si parfumurile vindute pe rafturile din supermarket. „Cel mai bine se cumpara Eva Flor, Str. 8, B.U., Chanson d’eau sau Adidas", exemplifica Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. Cu precizarea ca aceste produse sint cumparate mai ales de tinere intre 18 si 35 de ani cu venituri medii. Laura Banica, de la agentia 2ActivePR, reprezentind compania Coty, observa o „elevare a consumatoarelor catre brandurile un pic mai scumpe, dar care ofera in schimb promisiunea unei imagini si a unei calitati superioare, datorata brandului, ambalajului sau chiar pretului". Trendul e confirmat si de Rocsana Lopataru, reprezentant al retelei de magazine Ina International, care spune ca parfumurile intre 150 si 350 de lei se vind bine.

La doctor si de 8 Martie

Un studiu al Daedalus Consulting arata ca abia 46% dintre romanii de la oras isi cumparasera in ultimul an un parfum pentru uzul propriu, iar alti 40% au cumparat un parfum pentru a-l oferi drept cadou. Prin urmare, in cazul Romaniei, e greu sa vorbim despre o „cultura a parfumului", acesta fiind folosit mai curind ca obiect de schimb. „Parfumurile se vehiculeaza precum Kentul de alta data. Se merge cu parfum la doctor sau se daruieste de 8 Martie. Putina lume are, intr-adevar, o preocupare in a-si gasi si cultiva mireasma potrivita, in functie de eveniment sau de anotimp", spune Doina Berchina. Obiceiul romanilor de a darui parfumuri este bine exploatat pe piata de consum. „Pachetele ce includ parfumuri se vind cel mai bine in perioadele speciale de sarbatori, cind pot fi oferite drept cadouri. De cele mai multe ori, furnizorii lanseaza diferite combinatii exclusiv in aceste perioade", spune Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania.

Clientela se formeaza dupa calatorii

Indiferent daca isi cumpara un parfum pentru sine sau pentru un cadou, romancele incep sa fie mai atente la oferta de pe piata. „Numeroasele reviste glossy si reclamele au educat gusturile consumatoarelor, astfel incit stiu mai multe despre noutatile in materie de parfumerie", afirma Laura Banica. Acelasi trend este remarcat si de Anamaria Isip, Brand Manager la compania Prestige Parfum, cu parfumuri de lux pentru cei cu venituri medii si mari. „In ultimii ani, romancele calatoresc mai mult si sint mai influentate de moda si casele de parfumerie", spune Isip. Astfel se explica si apetitul pentru parfumurile frantuzesti ale caror vinzari au crescut cu aproape 30% in Romania anului trecut.

Dintre marcile comercializate in 2006 de Prestige, „Dior a detinut un indice de 64%, fiind urmat de Guerlain si Cartier, toate fiind de origine franceza", adauga Anamaria Isip.

Prin urmare, chiar daca pe piata autohtona a parfumurilor pretul ramine hotaritor, incepe sa se contureze o noua categorie de cliente, mai pretentioase si care invata sa aleaga in cunostinta de cauza.

Falsuri si eczeme Peste 50% din piata romaneasca de cosmetice este compusa din falsuri. „Parfumurile contrafacute inlocuiesc adesea uleiurile naturale cu substante chimice de sinteza, putind sa conduca la inrosirea pielii sau la aparitia unor eczeme. Un parfum de lux falsificat poate fi recunoscut dupa mirosul puternic de alcool, dupa nuanta de parfum mai puternica sau dupa lipsa elementelor de identificare a marcii in relief. In plus, parfumurile de lux nu se vind pe strada, iar pretul lor nu coboara, de obicei, sub un milion de lei vechi", explica Laura Pascu, purtator de cuvint al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor.

Kylie Minogue, cea mai recenta aparitie pe rafturile de la noi Parfumurile lansate de starurile din showbiz au mare trecere la tinerele din Romania. „Este mai trendy sa ai un parfum lansat de Jennifer Lopez decit sa cauti un parfum scump, legat de alte tipuri de emotii", spune Doina Berchina. Cotele de piata confirma preferintele romancelor pentru brandurile asociate cu vedetele internationale. „Parfumurile Celine Dion, spre exemplu, reprezinta 10% din piata parfumeriei pentru femei. Parfumul Isabella Rossellini o urmeaza indeaproape pe Celine Dion, situindu-se in primele 5 locuri", precizeaza Laura Banica. Purtatorul de cuvint al Coty mai spune ca romancele prefera mai ales parfumurile lansate de vedetele cu o viata personala implinita. Recent, Kylie Minogue (foto) a lansat un nou parfum la Coty.