Telefoane mobile, notebook-uri, gadgeturi, ecrane HD, camere foto si PC-uri extreme s-au luptat, anul acesta, la Hanovra, pentru suprematia mondiala.

Aglomeratie mare la aceastaeditie a tirgului CeBIT 2007. La editia din acest an a celui mai mare tirg IT&C din lume, CeBIT, cuvintele-cheie au fost HD (High Definition) si home server (mediul de stocare despre care vorbea Bill Gates la CES, calculatorul care gazduieste toata informatia din viata unei persoane, aceasta accesind ceea ce are nevoie de pe diverse terminale). Va prezentam in continuare citeva dintre produsele care au adunat un numar mare de vizitatori la CeBIT.

Writer Blu-ray, reader HD DVD

LG a preferat sa nu participe la CeBIT, prezentind totusi o noua linie de unitati optice in Hanovra. Dintre acestea, o noutate ar fi modelul GGW-H10N, primul produs combi care poate inscriptiona discuri Blu-ray (25-50 GB) la o viteza de 4X (modelul anterior era 2X) si poate citi, in acelasi timp, discuri HD DVD (15-30 GB). Unitatea suporta, bineinteles, si DVD sau CD si va ajunge in Romania, cel mai probabil, la jumatatea lunii mai. Pretul nu este insa pentru cei cu inima slaba, un astfel de aparat ajungind la aproximativ 1.000 de euro.

Flybook, ultimele modele

Unul dintre cele mai „sexy" notebook-uri de pe piata, Flybook, a pus accent, la CeBIT, pe modelele VM si V5. VM este singurul notebook din lume al carui ecran poate fi ridicat si tras catre utilizator (vezi foto). In ceea ce priveste V5, acesta vrea sa-si asigure succesul prin culorile in care vine, printre care auriu sau roz.

„Cu siguranta ca, atunci cind lucrezi la un notebook roz intr-o mare de notebook-uri negre sau argintii, lumea se va stringe sa se uite", spune Roberto D’Onofrio, membru al Consiliului de Administratie Holbe Dialogue Europe Spa, compania italiana care detine brandul Flybook.

Accentul cade, la Flybook, pe designul italian atragator, dar si pe conectivitatea ridicata a produselor si pe pretul destul de mare: modelele Flybook se vind cu 2.000-2.400 de euro. Spre exemplu, cartela SIM a telefonului mobil poate fi introdusa intr-un lacas special, pentru a permite transformarea notebook-ului intr-un telefon mobil. De altfel, D’Onofrio spune ca poarta discutii cu Vodafone, in Europa, pentru a oferi acest produs cu o cartela SIM si un abonament la servicii de telefonie mobila, si ca este interesat sa ofere acelasi lucru pe piata romaneasca.

Oglinda virtuala IntExMa ajutaclientul sa probeze haine virtuale. Probam haine... virtual? Un stand foarte vizitat a fost cel al IntExMa (Interactive Expert System for Made-to-measure Clothing). Proiectul este finantat de ministerul educatiei si cercetarii din Germania si este destinat celor care doresc sa probeze haine la comanda fara a se dezbraca in magazin. Consumatorul intra in magazin, isi alege materialul, nasturii, gulerul, culorile etc., iar toate acestea sint „cusute" impreuna virtual, pe un ecran pe care IntExMa il numeste „oglinda virtuala" (vezi foto). Apoi, un caracter care poate fi modelat dupa dimensiunile corpului cumparatorului apare pe oglinda virtuala si probeaza hainele, clientul uitindu-se daca este avantajat de material sau de culoare. Modelele virtuale reproduc cele mai mici detalii, precum nasturi sau butoni.

Gigabyte: O noua era pentru desktop

Henry Kao, vicepresedintele diviziei de marketing a Gigabyte, a precizat, in cadrul unei prezentari sustinute la CeBIT, ca vede „o noua era pentru desktop".

„In ultimii trei ani, piata notebook a crescut foarte rapid, dar in curind isi va atinge limita. Pentru desktop vine o noua era - este vorba despre mai multa putere, la costuri mai mici", a precizat Kao, al carui discurs este in ton cu unul dintre subiectele preferate ale industriei IT, home serverul.

Despre PC-ul modular (un alt vis al industriei, sustinut foarte mult de Michael Dell, presedintele Dell: un PC ale carui componente pot fi schimbate si inserate direct, fara suruburi sau sisteme de prindere, fara a demonta calculatorul), Henry Kao spune ca este o idee buna, dar ca este o problema a industriei, ale carei standarde nu sint pregatite pentru moment sa suporte un asemenea produs.

Vicepresedintele Gigabyte a tinut, de asemenea, sa spulbere zvonurile aparute pe piata in ultima vreme despre ASUS, Gigabyte si Foxconn. „Au fost multe zvonuri, ca am fost cumparati de ASUS, ca am fost cumparati de Foxconn, ca am cumparat noi Foxconn si asa mai departe. Deocamdata ne gindim doar la Gigabyte United, firma care initial ar fi trebuit sa fie detinuta in proportie de 51% de Gigabyte Technology si 49% de ASUS. Aceasta era intentia initiala ASUS, inca nu a fost transpusa in practica, astfel incit, momentan, detinem 100% din companie", a precizat Kao.

Piata mondiala a placilor de baza este impartita intre ASUS (cu circa 60%), Gigabyte (20%) si ceilalti producatori care acopera, impreuna, un segment de circa 20%.

Roberto D’Onofrio (Dialogue)prezinta Flybook VM. Telefoanele mobile, accent business Printre miile de modele de telefoane mobile prezentate la CeBIT 2007, accentul fiind pus pe gama business, una dintre atractii a fost noua editie a XDA-ului de la O2, care combina un telefon mobil cu un PDA.

Cu un touchscreen de 240x320 de pixeli, XDA este un instrument pentru e-mail, adrese, intilniri sau fotografii. Are o camera foto integrata de 2 megapixeli, player MP3 si video. Din iunie 2007, XDA-ul O2 va suporta Windows Mobile 6.

De la T-Mobile, de remarcat noul Ameo, fabricat de HTC in Taiwan. Aparatul este un sub-notebook sau pocket PC „incrucisat" cu un telefon mobil si poate fi folosit cu o tastatura care se ataseaza. Detine o camera de 3 megapixeli cu autofocus si una VGA pentru convorbiri video, precum si un modul GPS.

Mobilcom si-a adaugat la portofoliu Blackberry Pearl 8100. Acest telefon mobil are un aspect diferit fata de restul telefoanelor Research in Motion (RIM) si este echipat cu o camera de 1,3 megapixeli, un player media si un slot MicroSD.

romaniaIT, noul brand al IT-ului romanesc Autoritatile romane au profitat de CeBIT 2007 pentru a lansa noul brand al industriei IT romanesti „romaniaIT - Creative Talent. Technical Excellence". Lansarea si promovarea brandului romaniaIT sint incluse in Strategia sectoriala pentru domeniul IT, parte din Strategia Nationala de Export. Cu toate acestea, exista voci in piata IT&C care sustin ca Romania nu are nevoie de un brand, ci de o mai buna promovare a managerilor si a afacerilor care au avut succes in lumea digitala si care ar putea deveni brandul tarii noastre, dupa modelul occidental, oferind un model urmatoarelor generatii de tineri antreprenori.

Tirgul care da tonul in IT&C CeBIT 2007 a adunat, doar in primele trei zile, 200.000 de vizitatori din intreaga lume, cu 10% mai multi decit editia de anul trecut. 6.100 de expozanti din 77 de tari au aratat lumii cele mai noi produse din tehnologia mondiala. Rezultatele au fost pe masura: in primele zile ale tirgului au fost plasate comenzi in valoare totala de peste cinci miliarde de euro.

Afacerile din lumea digitala se orienteaza incet catre consultanta, transfer de informatie si retele de comunicare, iar organizatorii CeBIT s-au adaptat la acest lucru, in acest an programul tirgului gazduind mai multe conferinte si lecturi decit in editiile anterioare. Pe agenda din 2007 s-au aflat nu mai putin de 1.000 de astfel de evenimente.

Romania a avut 35 de expozanti la editia din acest an a CeBIT, la egalitate cu Polonia. Diferenta a fost insa la spatiul ocupat, de 311 metri patrati pentru firmele noastre si de 1.196 de metri patrati pentru cele poloneze. Firmele au fost prezente sub brandul „RomaniaIT. Creative Talent. Technical Excellence".

Daca din totalul de 6.059 de expozanti pe o suprafata de 280.202 metri patrati, Germania, avind avantajul „jocului" pe teren propriu, a venit cu 2.748 de expozanti, ocupind 170.509 metri patrati, urmatoarea prezenta puternica a fost cea a Taiwanului, cu 602 companii care au expus pe 18.320 de metri patrati. (I.E.)