Ministrul Transporturilor acuza Bechtel ca face lucrari de mintuiala. In interviul acordat ziarului „Cotidianul", Radu Berceanu denunta si politica de „dumping" practicata de Aeroportul „Aurel Vlaicu".

Conducerea Bechtel nu ia pozitiade drepti, ca altii, in fataministrului Radu Berceanu. Va simtiti neputincios in fata contractului cu Bechtel? Sigur ca da, dar nu vreau sa recunosc. Avem o foarte mare problema cu acest contract, caci el a fost incheiat politic, dar chiar si asa cineva trebuia sa aiba grija la ce se face acolo. Spre exemplu, acest contract nu are nici un pret. Acesta va fi cit va fi. Tot ce este acolo reprezinta preturi-tinta si stiti cum e cu trasul la tinta, mai nimeresti, mai nu nimeresti. S-a renegociat si, dupa parerea mea, s-a cistigat intr-o parte si s-au stricat lucruri in alta parte. Fie vorba intre noi, s-a obtinut o reducere foarte prezumtiva de pret pe care ei o sa o multiplice prin doua poduri si trei podete.

Se mai poate negocia?

Greu. Acum avem o problema cu termenele. Cum e contractul, nu putem decit sa extrapolam felul in care s-a lucrat pina acum. Daca fac chestiunea asta ne ducem in 2017. Saptamina viitoare, vineri, vine marele sef de la Bechtel si o sa incercam sa stabilim un calendar, pe etape, pe termene ca sa terminam in 2013. La ora actuala acest maret contract nu are termene de mijloc, doar termene-tinta. Ei pot sa nu lucreze nimic sapte ani si in al optulea sa faca 400 km de autostrada. Ei pot spune ca lucreaza de 200 de milioane de dolari si ne pomenim ca lucreaza doar de 50 de milioane si noi platim dobinda de neutilizare a banilor. Tot atit de bine pot veni la un moment dat si sa zica ca lucreaza de 800 de milioane si eu sa le spun ca nu am 800 de milioane sau ca ii aveam daca imi spuneau din timp, astfel incit sa facem si noi un credit sindicalizat, sa emitem bonduri etc. Ei se uita la mine asa, ma si enerveaza, imi rid in nas, iar mie imi place foarte putin sa mi se rida in nas.

Calitatea lucrarilor cum o apreciati?

Nu exista un proiect tehnic. Contractul a fost de genul faceti autostrada de acolo pina acolo ca sa mearga cam pe acolo. Nici traseul nu a fost cunoscut. In unele locuri, Bechtel vrea sa se faca totul la suprafata, adica daca are un deal, nu vor sa faca un tunel de 50 de metri, vor sa taie dealul, sa faca doua ramblee de-alea imense. Asa o fi stilul prin America, dar la noi mai ploua, mai ninge. Ei vor sa facem noi proiectarea, dar pe solutiile lor. Spre exemplu, ei zic nu facem viaduct, ci umplem cu pamint, chiar si 40 de metri. Daca noi ii intrebam ce se intimpla cind vine apa, ei zic ca nu o sa vina, ca asa au mai facut ei in alte parti. Daca le spunem ca noi facem proiectul si nu ei, asa ca noi stabilim cum se face, ei ne arata ce scrie la ei in contract si au tot felul de chestii trecute. Pentru orice lucru au ceva scris in contract. Au avut vreo 30 de avocati de la New York care si-au pus si pe mama si pe tata in contract, iar noi am avut-o pe doamna avocat (n.red. - Simona Neagu), care vrea acum un success-fee de 4-5 milioane de dolari (n.red. - onorariu de succes). Ma enerveaza ca pe urma iese Mircea Geoana si ne vorbeste de lupta impotriva coruptiei.

Aeroportul Baneasa face dumping

De ce Baneasa trebuie sa aiba restrictii de zbor si in Berlin sint doua aeroporturi in interiorul orasului?

La Berlin situatia e datorata vechii divizari. Eu am fost recent acolo si sint planuri de inchidere a unor aeroporturi, nu de limitare, si sint foarte avansate. La Londra, pe unde a mai ramas cite un aeroport mititel, acesta se foloseste pentru un trafic destul de limitat. In al doilea rind, taxele sint ca pentru cineva care vine in mijlocul orasului, iar in al treilea rind se foloseste pentru elicoptere si avioane mici sau cite un charter mai special. La ei low-costul aterizeaza la o suta km de oras unde ajungi pe o sosea aglomerata, nu pustie precum Bucuresti-Urziceni. Unii cind au constatat ca pot ateriza cu low-costul in buricul Bucurestiului nu le-a venit sa creada, dar aceasta placinta nu va mai fi. Pina una alta, taxele pe care le-a pus Baneasa au fost taxe de dumping ca sa atraga curse si ca sa aiba incasari, dar Aeroportul Baneasa nu poate face o politica a sa. Noua companie, Aeroporturi Bucuresti, va face o politica generala care unora nu le va placea. Acum Baneasa a inceput sa mearga mai bine ca au intrat niste low-costuri, dar asta-i jecmaneala. Toata operarea are niste costuri, iar ei vind serviciul la costuri mai mici ca sa atraga.

Credeti ca Aeroportul Baneasa va supravietui ca aeroport business, cu citeva zboruri pe an ale lui Michael Jackson si Gigi Becali, cum acuza unii?

Nu stiu ce ii framinta pe ei. Din aceasta fuziune, salariile lor vor creste cu suta la suta, la nivelul celuilalt aeroport. Siguranta le va fi asigurata prin faptul ca vor fi angajatii Companiei Aeroporturi Bucuresti, care nu se va desfiinta niciodata. Aeroportul se va extinde, deci se vor face angajari de acum si pina in veac si nu vor fi probleme de personal. Ei trebuie sa se hotarasca daca vor sa fie angajati intr-un loc de munca bine platit, bine echipat si sigur, sau daca vor sa fie patroni pe care sa-i framinte grija cum e cu traficul pe colo si pe dincolo.

Se va putea spune: „Nu mai merge punctul de lucru Baneasa si il inchidem"?

Nu o sa spuna nimeni aceasta sau, in orice caz, eu nu am nici un fel de gind. Cind nu o sa mai fiu ministru si o sa fie unul care sa faca chestia asta, va sari pe el toata presa si pe argumentele acestuia ca sa il omoare in fasa.

In proiectul de fuziune terenul Aeroportului Baneasa a fost evaluat la 10 euro pe metru patrat. Cum a fost posibil?

La fel si cel al Aeroportului Otopeni. Sint valori contabile care nu au nici o importanta. Terenurile aeroporturilor sint in domeniul public al statului si in administrarea aeroporturilor. Daca la un moment dat va veni nu stiu cine sa le vinda, trebuie scoase intii din domeniul public al statului, sa le treaca in cel privat al acestuia, apoi in cel privat al aeroporturilor. Teoretic, cindva se poate face asa ceva. E doar o presupunere cu care eu nu sint de acord. Noi o sa traim si cind va face cineva aceasta va trebui sa dea si explicatii. Oricum va fi obligatoriu sa se vinda pe piata prin licitatie, iar banii ii va incasa noua companie a aeroporturilor. Fuziunea nu se face pentru slabirea Aeroportului Baneasa si pentru vinzarea terenurilor, ci dimpotriva, exact in sens invers, adica pentru intarirea noii societati.

Am aflat din ziar cine a participat la licitatie

La ultima licitatie pentru autostrada Bucuresti-Moara Vlasiei s-au prezentat firme care au anumite intirzieri la alte lucrari. Le veti depuncta?

Sectoarele pe autostrada sint licitate dupa caietele de sarcini, iar acestea au fost facute mai de demult. Totusi, comisia de licitatie cintareste toate lucrurile. Eu am vazut in ziar care sint firmele (n.red. - care au depus oferte) si deocamdata nu intervin pentru ca nu vreau sa se spuna una si alta despre mine. Daca vor fi depuse contestatii, dupa ce se va pronunta cistigatorul, ma voi interesa mai indeaproape. Cit priveste intrebarea dvs., nu cred ca exista posibilitatea sa spunem „baietii astia ne-au facut probleme si trebuie sa-i dam afara". In primul rind ca aceste lucruri trebuiau facute in caietele de sarcini, chestiunea trebuia masurata atunci. Noi trebuia sa nu le fi primit ofertele, nu sa le primim si apoi sa le gasim bube in cap. Trebuia sa le spunem: „Aveti intirzieri la lucrarea aceea si cealalta, mergeti si le terminati si apoi reveniti". Uneori intirzierile au fost si din vina noastra caci nu le-am dat terenurile cind trebuia, nu am mutat utilitatile la timp.

Bechtel raspunde acuzelor aduse de ministru

Reprezentantul firmei Bechtel, Bogdan Sgircitu, a raspuns ieri, pe scurt, aprecierilor ministrului Berceanu. Oficialul Bechtel a recunoscut ca in cadrul fiecarui tronson de autostrada nu exista termene intermediare, acestea fiind valabile doar pentru fiecare tronson. Cit priveste preturile , „exista un pret de 2,2 miliarde de euro, care este bazat pe preturile unitare convenite", spune Sgircitu. Acesta mai spune ca Bechtel este raspunzatoare pe partea de proiectare, dar aceasta nu se face „de capul nostru", fiind aprobata de beneficiar. Eventualele sugestii venite din partea companiei sint explicabile deoarece Bechtel face o „incercare de reducere a costurilor".

Autostrada Transilvania are o valoare de circa 2,2 miliarde de euro si a fost demarata in iunie 2004. Contractul a fost acordat de guvernul Adrian Nastase firmei americane prin incredintare directa. Cu o lungime de 415 km, autostrada va porni de la nord-vest de Brasov, ajungind la Oradea, la granita cu Ungaria, respectiv Vama Bors. Se estimeaza ca intreaga constructie se va termina in 2013, iar primii kilometri de autostrada functionala ar putea fi gata cel mai tirziu in 2009.