Cateva actiuni succesive ale presedintelui Traian Basescu demonstreaza ca acestuia i-a intrat frica in oase. Dupa ce a incercat, timp de peste doi ani, sa incapa in pielea presedintelui-jucator, acum cand este pe cale de a fi transformat de catre opozitie in presedinte prea devreme muritor, Basescu s-a gandit sa isi schimbe tactica. Macar de ochii lumii. Creand aparenta unui sef de stat care intelege sa respecte litera si spiritul Constitutiei si sa-si asume rolul de arbitru. Doua miscari generate de Palatul Cotroceni confirma o asemenea supozitie. Prima este succesiunea de rocade la nivelul institutiei prezidentiale, cea de-a doua ravna, mai recenta, a sefului statului de a se intalni si consulta cu societatea civila si partidele politice in scopul identificarii unei solutii pentru iesirea din criza. Este sau nu pregatit Basescu pentru o formula de coabitare, la nivelul fortelor politice si institutiilor fundamentale ale statului, care sa ne fereasca in perioada urmatoare, pana la alegeri, de convulsii si crize?
Indiferent de Curriculum Vitae al persoanelor aduse zilele trecute la Cotroceni si care schimba, in mare parte, garnitura de consilieri, eu afirm cu toata convingerea faptul ca Basescu nu incearca, prin permutarile din interiorul institutiei prezidentiale, altceva decat sa-si construiasca un nou look politic. Imaginea sa - in urma nu atat a crizelor pe care le-a generat, cat mai ales a gravelor esecuri, cele mai importante fiind alegerile anticipate, confiscarea PNL si nedebarcarea lui Tariceanu - este facuta zdrente. Izolat fiind pe scena politica, reusind contraperformanta de a-i coaliza pe toti impotriva sa, cu exceptia unei parti din PD, Basescu se vede confruntat cu perspectiva unei suspendari si chiar a unei demiteri, daca opozitia va lua in calcul "cheia", oferita de Curtea Constitutionala, legata de schimbarea Legii referendumului. In aceasta situatie, singura solutie pe care o mai are este aceea de a minimaliza pierderile de popularitate consecutive actiunii comisiei parlamentare de ancheta. Or, o asemenea operatie nu poate fi decat de natura estetica. Un nou look politic pentru presedinte. Cum? Prin schimbarea unor consilieri, aparitia la Cotroceni a unei echipe mai tinere, mai putin vulnerabile, mai putin implicate in grupurile nelegitime de interese si, in paralel, declansarea unor actiuni cu caracter persuasiv la nivelul societatii civile si a clasei politice. Daca Traian Basescu ar decide sa aduca la Cotroceni cei mai mari intelepti, nu ai Romaniei, ci ai lumii, ar fi inutil. Pentru ca, asa cum a demonstrat, sub nici o forma el nu asculta de acestia. Consilierii de la Cotroceni sunt buni, eventual, doar pentru poza de grup. In continuare, Basescu va face ce il taie capul. Astfel incat, dincolo de efectul de imagine, pe termen scurt, schimbarile de la Cotroceni nu vor avea nici un fel de impact politic. La fel se intampla si in ceea ce priveste consultarile anuntate pentru inceputul acestei saptamani. Ele au un dublu si inutil scop: de a convinge populatia ca presedintele nu este generator de crize, ci dimpotriva, incearca identificarea unor solutii; sa moara cu Tariceanu de gat, debarcandu-l prin confiscarea celei de-a doua solutii pe care o are in vedere opozitia.
PSD este dispus sa sustina, in urma remanierii care va fi anuntata in curand, un guvern ultra-minoritar PNL, alcatuit prin aruncarea peste bord a PD. Solutia de rezerva este un guvern de uniune nationala, alcatuit din tehnicieni. Ei bine, Traian Basescu incearca sa confiste acest proiect PSD, propunandu-l societatii civile si partidelor care vor fi prezente la consultari. De ce nu o fi aplicat acest scenariu din capul locului, in decembrie 2004, atunci cand era clar ca societatea romaneasca este atat de divizata, incat nu putea fi alcatuit, fara PSD, un guvern stabil? Si cand a violat Constitutia pentru aducerea Aliantei la putere?