Fundatia Nationala pentru Stiinta si Arta publica pentru prima data toata publicistica integrala a lui George Calinescu, din perioada interbelica. Adica 710 articole in 2600 de pagini scrise intre 1920 si 1935. Pentru inceput vor aparea doar doua volume. Proiectul este insa unul de amploare. Publicistica lui G. Calinescu reprezinta una dintre cele mai bogate creatii de acest fel din cultura romana. Tocmai din acest motiv, operatiunea de strangere si ordonare a materialului publicistic a fost inceputa in urma cu doi ani de catre o echipa de cercetatori de la Institutul "G. Calinescu".
In colectia "Opere fundamentale" a Fundatiei Nationale pentru Stiinta si Arta, colectie initiata si coordonata de catre criticul literar Eugen Simion, apar astazi cele doua volume de publicistica ale lui G. Calinescu. Coordonatorul editiei, profesorul Nicolae Mecu, impreuna cu Oana Soare, Pavel Tugui si Magdalena Dragu, echipa care a lucrat la note si comentarii, ne ofera primele doua volume ale proiectului. Anume publicistica din perioada interbelica. "Publicistica lui G. Calinescu este una dintre cele mai intinse din intreaga literatura romana. Raportata la restul operei lui de eseist, critic si istoric literar, publicistica este superioara cantitativ. La varsta de 27 - 28 de ani, scriitorul a intentionat sa-si stranga in volum o parte din articolele "de critica si polemica" aparute pana atunci in reviste (volumul urma sa se intituleze "Ulysse"), dar a renuntat, preferand sa debuteze editorial cu o carte unitara, Viata lui Mihai Eminescu, 1932, si sa continue tot cu lucrari de anvergura, culminand cu Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent, aparuta in 1941. Daca facem abstractie de studiile micromonografice despre Rebreanu si Arghezi, de eseul "Sensul clasicismului" si de articolul conjunctural "Caragiale despre alegerile din trecut in tara noastra", aparute mai intai in reviste, apoi in brosuri separate, singurul volum antum de publicistica ramane cel din 1964, Cronicile optimistului, care cuprinde si o selectie sumara din mai vechile "cronici ale mizantropului", ne-a spus profesorul Nicolae Mecu.
Una dintre cele mai bogate creatii publicistice din cultura romana
Operatiunea de strangere si ordonare a materialului publicistic G. Calinescu a fost inceputa in urma cu doi de catre o echipa de cercetatori de la Institutul "G. Calinescu". Biblioteca Academiei a oferit cu solicitudine echipei de cercetatori colectiile de periodice interbelice pentru a se putea reconstitui la filigran imensul santier publicistic G. Calinescu. Prima "revelatie" - nu neaparat in ordinea importantei, ci, pur si simplu, ca prim aspect ce ni se prezinta evidentei - este data de cantitate: publicistica lui G. Calinescu reprezinta una dintre cele mai bogate creatii de acest fel din cultura romana. "Venita dupa culegerile meritorii, dar partiale, intocmite de specialisti de prima mana, excelenti cunoscatori ai operei calinesciene, ca Ion Balu, Geo Serban, Al. Piru, Andrei Rusu, actuala editie cuprinde, pentru prima data, intreaga publicistica a lui Calinescu. Conceputa strict cronologic, reproducand asadar articolele de la momentul debutului din toamna lui 1920 pana la ultima aparitie din 1965 si la paginile ramase in manuscris, aceasta editie da ipso facto seama de devenirea pas cu pas a operei teoretice, critice si de istorie literara a autorului; arata, cu alte cuvinte, cum "creste" aceasta opera. O crestere in spirala, as spune, ce porneste de la intuitiile si proiectele criticului tanar care in anul 1927, deci la varsta de 27-28 de ani, isi lamurise conceptul critic, schitase relatia atat de original inteleasa de el dintre critica si istoria literara, stia ce are de facut in ambele discipline definite conjunct si isi forjase stilul inconfundabil. Ceea ce urmeaza nu reprezinta decat iradierea acestor achizitii timpurii, aprofundarea si largirea lor in proiecte majore, intrupate in primul rand de marile lui sinteze interbelice. Publicistica releva, mai mult chiar decat aceste sinteze, procesul prin care o opera isi manifesta tot mai evident exceptionalul ei caracter unitar si organic. Si tot editia de fata va arata - lucru de altfel cunoscut in principiu, nu insa cu toate probele "pe masa" - cum acest proces a fost frant dramatic odata cu instalarea regimului politic comunist", ne-a marturisit profesorul Nicolae Mecu.
Laboratorul de creatie al unui mare critic
Initiatorul publicarii integrale a publicisticii lui G. Calinescu, acad. Eugen Simion, explica in prefata sa virtutile literare si estetice ale acestei formidabile opere scrise de autorul romanului "Enigma Otiliei"
"Este limpede ca publicistica literara a lui G. Calinescu pregateste marea sinteza din 1941. Cronicarul literar analizeaza saptamanal cartile ce apar, face portrete, da judecati de valoare globale asupra autorului, in fine, surprinde in cateva pagini esenta unui fenomen cultural mai general. Reia de multe ori integral sau partial aceste comentarii in Istoria citata, aducand completarile si corectiile de rigoare. Se "revizuieste" si el, ca si E. Lovinescu, cand trece de la foiletonul critic, fatal fragmentar si supus circumstantelor, la opera de sinteza unde creatia unui autor este privita din perspectiva istoriei literaturii. Aceste schimbari pot fi urmarite si in editia de fata, la capitolul Note si comentarii. O operatie utila pentru cine vrea sa cunoasca laboratorul de creatie al unui mare critic care, spre deosebire de multi dintre contemporanii sai, isi propune sa judece estetic intreg fenomenul literar romanesc, de la primele scrieri la ultimul debutant. N-am putut urmari sistematic aceste treceri, dar, in cateva cazuri, mi-am dat seama ca G. Calinescu isi pastreaza, de regula, pozitia critica, adaptand ritmurile discursului si nuantand, cum este si firesc, judecatile estetice. Un exemplu contrar este capitolul despre G. Topirceanu. Cronica din Adevarul literar si artistic (3 iulie 1932) cuprinde propozitii critice sarbatoresti: d. Topirceanu este "congenital si esential un poet liric, nu numai fragmentar, (...) cu desavarsire realizat, un extraordinar artist", "un remarcabil poet liric si un mare artist care, in cautarea formelor corespunzatoare sufletului sau, se joaca cu degetul mic pe clapele unui pian pe care, vrand, le-ar putea misca intr-o repezita si furtunoasa sonata"... in capitolul din Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent aceste propozitii dispar si apar altele, in care e vorba de "pura verva exterioara", de lirism minor, malitios, de "viziuni caricate". Umorul nu mai este justificat ca o forma de contemplare a lumii, ci ca o pura tehnica poetica si care, prin abuz, poate distruge "marile fraze sacramentale". Poezia umoristica este pusa astfel sub semnul intrebarii si opinia lui G. Calinescu este, acum, mai degraba negativa. Unde este adevarul? Adevarul nu poate fi gasit decat intr-o noua lectura a operei si o incercare tot noua de a o justifica estetic...", a scris Eugen Simion.
Revizuiri, modificari si texte reproduse 100%
Cititorul si specialistii au acum posibilitatea sa descopere cat din textele publicate in periodice au fost preluate suta la suta in cartile lui G. Calinescu.
"Editia le-a confruntat sistematic, ocupandu-se in special de raporturile cu Istoria din 1941. Din aceasta perspectiva, publicistica este, desigur, un santier; dar unul in care nu putine segmente ale constructiei din 1941 se nasc spre a fi preluate de aceasta fara modificari, si este uimitor sa vezi cum, de pilda, extraordinarul, fabulosul portret al lui N. Iorga din Istorie dateaza tel quel din 1927. Publicistica este totodata si un santier al "revizuirilor", uneori perpetue, ca in cazul numeroaselor articole despre E. Lovinescu (de altminteri marea obsesie interbelica a lui G. Calinescu), si al unor puncte de vedere contradictorii, derutante, dar "nu fara filosofie", cum ar fi spus scriitorul. In toate cazurile insa, articolele lui G. Calinescu nu dau impresia de improvizatie proprie "efemeridelor", ci de mici opere finite si ireductibile, prin ideatie si limbaj; de creatii durabile. Nu o data, acestea sunt capodopere ale genului, fie ca e vorba de cronica literara sau de creatiile moralistului "mizantrop". Caci publicistica aceasta reveleaza, nu in ultimul rand, cum poti depasi clipa practicand genurile supuse servitutilor cotidianitatii. Ca ideatica si, deopotriva, ca limbaj nu exista nici o diferenta de nivel intre examenul critic si istorico-literar din articole si cel din volume. Eventualei suspiciuni ca stilul publicistic s-ar fi "insinuat" in demersul prin definitie mai "scriptic", mai academic al cartilor de sinteza (asa cum, de exemplu, spiritul oratoric s-a strecurat in "criticele" lui Maiorescu) i s-ar putea raspunde printr-o rasturnare: mai degraba articolele au taietura sobra si elevata a amplelor demersuri din volumele criticului si istoricului literar. Dar cred ca raspunsul cel mai adecvat ar fi: publicistica si cartile cresc din acelasi concept de exegeza literara si din acelasi impunator proiect: trasarea unei harti istorice a literaturii romane, adica a unei istorii integrale. Le iriga aceeasi seva si tind catre acelasi fruct.
In fine, odata incheiata, actuala editie va deschide, cred, un nou moment semnificativ in interpretarea de ansamblu a operei, integrala publicisticii luminandu-i multe aspecte obscure, procurand argumente "pozitive" solide unor idei critice insuficient argumentate sau demontand prejudecati. S-ar putea sa asistam chiar la o noua epoca in exegeza", explica Nicolae Mecu.
Colocviu la Fundatia Nationala pentru Stiinta si Arta
Fundatia Nationala pentru Stiinta si Arta (FNSA), Uniunea Scriitorilor din Romania si Asociatia Scriitorilor Bucuresti organizeaza astazi, de la ora 10.00, Colocviul "G.Calinescu fata cu noua critica literara". La sediul FNSA, din str. Dem I. Dobrescu nr. 11, vor fi lansate cele doua volume de publicistica G. Calinescu. 25 de tineri critici literari din principalele centre universitare de la noi vor dezbate despre "G. Calinescu receptat de tinerii critici literari", moderator fiind acad. Eugen Simion, si "La ce bun critica literara in societatea cunoasterii?", moderator fiind prof.univ.dr. Livius Ciocarlie. Discutiile colocviului vor fi inregistrate si vor constitui baza informationala pentru o editie speciala a revistei "Caiete Critice".n
Ontanu se pune bine cu critica
Primarul Sectorului 2, Neculai Ontanu, a cumparat mai multe exemplare din "Publicistica" lui G.Calinescu, carti pe care le va oferi tinerilor critici literari prezenti la colocviul organizat de catre FNSA. "Publicistica" lui G. Calinescu a aparut in 1000 de exemplare tiparite in conditii de lux la Regia Autonoma "Monitorul Oficial" si poate fi achizitionata la pretul de 120 RON.n
Publicatii create si conduse de G. Calinescu
ZIUA va prezinta in ordine cronologica publicatiile create si conduse de G.Calinescu: "Capricorn" (revista lunara, nov.-dec.1930), "Jurnalul literar" (revista saptamanala, 1939, cu aparitie regulata pe intregul an 1939; seria a II-a, 1947- 1948, aceasta aparand in numai cinci numere), "Tribuna poporului" (cotidian, 15 sept. 1944 - 11.febr. 1945), "Lumea" (saptamanal, 25 sept. 1945 - 13 iun. 1946), "Natiunea" (cotidian, 20 mart. 1946 - 18 febr. 1948), "Studii si cercetari de istorie literara si folclor" (1952 - 1964) / "Revista de istorie si teorie literara" (1964 - 1965). La acestea se adauga participarea lui G. Calinescu la conducerea revistelor "Sinteza" (1927, publicatie pe care o editeaza impreuna cu G. Nichita) si "Viata romaneasca" (unde in 1933-1934 este codirector alaturi de M. Ralea); de amintit, de asemenea, directoratul la revista de propaganda "La Roumanie nouvelle" (1954 - 1958) si prezenta sa in colectivul de conducere al revistei "Contemporanul" (incepand cu 1957). Cele mai importante (prin extindere si valoare) colaborari ale lui G.Calinescu sunt cele din "Roma", "Universul literar", "Gandirea", "Viata literara", "Vremea", "Adevarul literar si artisitic" (o colaborare saptamanala regulata, din 1932 pana in 1939), "Viata romaneasca", "Romania literara", "Revista Fundatiilor Regale", "Contemporanul".