In perspectiva alegerilor prezidentiale si parlamentare din 2008, Kremlinul doreste sa isi aserveasca in totalitate presa, sustin jurnalistii rusi, sanctionand o decizie recenta a presedintelui Vladimir Putin de creare a unei noi agentii guvernamentale, destinata "reglementarii" problemelor mass-media.
Moscova a mai facut, saptamana aceasta, un pas in directia opusa democratiei, dupa ce liderul de la Kremlin a permis fuzionarea departamentului de patrimoniu cultural, Rosokhrankultura, cu corpul federal avand competente in domeniul telecomunicatiilor si al tehnologiei informatiei, Rossvyaznadzo. Noua institutie rezultata, abilitata sa acorde licente de emisie si sa acrediteze publicatii si site-uri cu continut informational, dar si sa monitorizeze politica editoriala a acestora, a fost prezentata de oficialii moscoviti drept destinata eficientizarii relatiei cu presa. Explicatiile Kremlinului nu au trecut insa credibile in ochii jurnalistilor rusi, acestia acuzand regimul de la Moscova ca pregateste terenul pentru alegerile prezidentiale si legislative programate pentru anul viitor, prin reducerea la tacere a eventualelor voci critice, in special a celor care au apelat la alternativa Internet, dupa suprimarea presei independente, prin achizitionarea publicatiilor de gen de catre apropiati ai Kremlinului. "Este vorba de o tentativa de a controla totul, nu numai presa electronica, ci si datele personale ale blogger-ilor", a declarat jurnalistul Raf Sakirov, constrans sa renunte, in 2004, la functia de redactor-sef al cotidianului Izvestia, pe fondul relatarilor sale critice despre masacrul de la Beslan. Noul organ faciliteaza identificarea si exercitarea de presiuni asupra presei independente, a apreciat, la randul sau, un reprezentant al site-ului Gazeta, secondat de redactorul-sef al cotidianului Kommersant, Andrei Vasiliev, potrivit caruia Kremlinul ar fi optat in favoarea centralizarii licentelor media in cadrul unei singure institutii pentru a evita crearea unei "brese a mijloacelor de informare alternative". (A.M.L.)