Nicholas Taubman pledeaza pentru adoptarea de catre UE a acordului Open Skies. Comentariu in exclusivitate pentru Cotidianul al ambasadorului SUA in Romania.

Ministrii transporturilor din Europa se vor confrunta cu o decizie istorica pe 22 martie: aceea de a decide asupra acordului Open Skies Plus, de liberalizare a transportului aerian transatlantic, negociat de curind de catre oficiali americani si ai Comisiei Europene. Statele Unite, Comisia Europeana si majoritatea statelor membre UE sustin cu tarie acest acord. Dar decizia la nivelul Uniunii Europene trebuie sa fie luata in mod unanim si cel putin un stat membru se confrunta cu o presiune puternica din partea intereselor comerciale protectioniste de a se opune acordului.

Consiliul de Transport trebuie sa sesizeze aceasta oportunitate istorica de a promova competitia, progresul si certitudinea legala - si sa respinga protectionismul - pe piata aviatica SUA-UE, care este cruciala pentru bunul mers al economiilor celor doua tari.

Pentru a intelege de ce acest acord este atit de important, trebuie sa avem in vedere citeva repere ale relatiei aviatice SUA-UE. Statele Unite au 22 de acorduri bilaterale cu statele membre UE, in loc sa aiba un singur acord privind transportul aerian transatlantic care sa le cuprinda pe toate. Doar 16 dintre acestea sint acorduri Open Skies, liberalizate. Restul este constituit dintr-un „ghiveci" de acorduri restrictive, cu reguli guvernamentale excesive, limitind in mod inutil transportul si comertul dintre Statele Unite si o mare parte din Europa. O alta limitare este aceea ca, sub toate aceste acorduri, zborurile companiilor europene catre Statele Unite se pot efectua numai din tarile lor de origine. Combinind toate aceste lipsuri, Curtea Europeana de Justitie a decis in 2002 ca toate aceste acorduri bilaterale sint in dezacord cu obligatiile tarilor membre fata de legislatia europeana, generind o stare de incertitudine pe piata transatlantica, ce acopera 60% din traficul aviatic global.

Acordul Open Skies Plus dintre SUA si UE va corecta toate aceste probleme. Prevederile sale liberale, deschise progresului, se vor aplica in mod uniform si predictibil in toata Uniunea Europeana si vor inlocui pentru totdeauna amestecul confuz de acorduri bilaterale. De asemenea, noul acord va solidifica eforturile UE de a stabili o singura piata europeana, pentru ca liniile aeriene europene, indiferent de nationalitate, vor putea sa zboare din orice oras european catre orice oras din America. Pentru prima data, Lufthansa va putea sa zboare din Praga catre New York. British Airways va putea sa zboare din Paris la Chicago. Lufthansa, BA si Alitalia vor putea concura pentru oferirea de servicii intre Roma si Washington.

In loc sa lucreze asupra restrictiilor demodate ale guvernelor, companiile aeriene vor putea sa decida ce servicii vor oferi, bazate pe deciziile comerciale de pe piata. Competitia care va rezulta ar trebui sa sporeasca optiunile de calatorie si sa reduca costurile pentru pasageri, cit si pentru companiile ale caror servicii se bazeaza pe conexiuni extinse de cargo aerian. De asemenea, acordarea noilor drepturi de trafic pentru companiile europene deschide calea fuziunilor aeriene transfrontaliere in cadrul UE, lucru care astazi este posibil numai in cazul in care companiile sint pregatite sa-si puna in pericol drepturile de operare internationala.

Acordul Open Skies Plus dintre SUA si UE confera, de asemenea, multe alte beneficii. Unul dintre cele mai importante este acela ca va permite in mod special eliminarea restrictivului acord aviatic bilateral dintre Statele Unite si Marea Britanie. Aceasta relicva a unei ere trecute a guvernarii aviatice limiteaza traficul dintre cele doua tari pe aeroportul Heathrow din Londra la numai patru companii aeriene, doua britanice si doua americane. Nu exista nici un motiv pentru care Heathrow sa opereze in baza unor reguli diferite de Paris, Varsovia sau Atena, iar noul acord va reglementa acest lucru.

Nu este o coincidenta faptul ca printre cei mai indirjiti oponenti ai acordului se numara companiile aeriene care profita cel mai mult de pe urma actualelor restrictii de pe aeroportul Heathrow. Alte state europene nu trebuie insa pacalite. Oricare ar fi obiectiile acestor companii fata de acord, principalul motiv pentru care nu il agreeaza este faptul ca va pune capat capacitatii lor de a face profit de pe urma protectiei guvernamentale invechite. Consumatorii europeni si cei americani, cit si companiile aeriene care doresc sa concureze pe aceasta piata vor iesi invingatori.

O decizie pozitiva a ministrilor transporturilor ar reprezenta punctul culminant al celor patru ani de negocieri. In timp ce SUA sustin de mult timp ca acordul aduce beneficii echilibrate, negociatorii americani au facut concesii suplimentare semnificative la ultima runda de intilniri, pentru a putea incheia acest acord cu Comisia Europeana. O data ce acesta va fi parafat, cele doua parti se obliga sa reia foarte curind negocierile pentru o „a doua runda" privind liberalizarea spatiului aerian.

Acordul Open Skies Plus este potrivit atit pentru Europa, cit si pentru America. Este cel mai bun acord disponibil, iar acum este momentul pentru a fi aprobat. A solicita concesii suplimentare sau a amina aceasta aprobare in favoarea unor „studii" aditionale poate duce la esecul culegerii beneficiilor acestui acord, poate pentru ani, si la lasarea sa in miinile unui numar mic de critici protectionisti. Statele Unite asteapta cu interes o decizie afirmativa a Consiliului de Transport al Uniunii Europene. (Nicholas Taubman)