Sume importante sunt repartizate an de an de la bugetul statului pentru buna functionare a institutiei prezidentiale. Cu toate acestea, Palatul Cotroceni consuma cu mult peste ce i se aloca de la bugetul de stat. Mai grav este ca multe dintre serv
Sume importante sunt repartizate an de an de la bugetul statului pentru buna functionare a institutiei prezidentiale. Cu toate acestea, Palatul Cotroceni consuma cu mult peste ce i se aloca de la bugetul de stat. Mai grav este ca multe dintre serviciile unor institutii publice - cum ar fi Politia Rutiera, Serviciul de Protectie si Paza, Jandarmeria sau Serviciul Roman de Informatii - furnizate Palatului Cotroceni nu sunt decontate. ZIUA face, in numarul de astazi, un calcul estimativ al costurilor deplasarilor suitei prezidentiale. Din nefericire, de coloana oficiala abuzeaza multi demnitari din Romania, chiar daca nu la nivelul celei prezidentiale. Cat despre girofar, acesta il gasim pe masina oricarui roman fara educatie ajuns temporar la putere. Situatia de la noi seamana cu cea din tarile bananiere. Ea este in totala discrepanta cu cea din tarile UE unde regii, sefii de stat sau de Guvern nu-si agaseaza cetatenii cu plimbarile lor in coloana. Mai mult, din spirit ecologist, multi dintre parlamentarii sau ministrii europeni folosesc bicicleta pentru deplasarile din oras.
Una dintre cele mai importante institutii care este la dispozitia presedintelui si a coloanei oficiale a acestuia e Politia Rutiera. Un serviciu aflat in permanenta la dispozitia institutiei prezidentiale care implica dislocarea a sute de agenti zilnic si tehnica operativa. Costurile necesare asigurarii protectiei rutiere presedintelui pe parcursul deplasarii acestuia se ridica la zeci de milioane de lei vechi. Bani care nu se regasesc in bugetul alocat Administratiei Prezidentiale. Astfel, o singura deplasare a sefului statului pe o distanta de 20 de kilometri ajunge sa ne coste peste o mie de euro.
Un traseu parcurs de presedintele Basescu implica cheltuieli care se compun din salariile celor care asigura inaintarea coloanei oficiale, o cantitate impresionanta de combustibil, uzura unor vehicule care in mod normal nu ar trebui sa se afle la dispozitia sefului statului, precum si cheltuielile cetatenilor care de multe ori sunt obligati sa stea in intersectii blocate minute in sir, consumand combustibil, timp, nervi etc.
Spre exemplu, saptamana trecuta, la intoarcerea presedintelui Basescu de la Bruxelles, traseul parcurs de la Aeroportul Otopeni pana la Palatul Cotroceni a implicat mobilizarea timp de peste trei ore a zeci de vehicule si sute de agenti de circulatie. Coloana oficiala a avut drept antemergator doua motociclete speciale ale Politiei Rutiere, precum si trei autoturisme. Delegatia condusa de Traian Basescu a calatorit de la Aeroport pana la Cotroceni cu peste 20 de autoturisme si limuzine fiind escortata de zeci de agenti de la SPP.
Daca facem un simplu calcul observam ca o singura deplasare a coloanei oficiale pe o distanta care nu depaseste 18 km costa zeci de salarii medii ale unui roman. Astfel, un drum dus-intors pe ruta de mai sus inseamna aproximativ 36 de kilometri. Pentru 20 de masini, benzina costa aproximativ doua milioane de lei vechi.
Salariul unui agent de politie este in medie de peste 20 milioane lei, pentru cele 24 de zile lucratoare. Adica 850.000 de lei vechi pe zi. Bani platiti de fiecare dintre noi. Pentru cei 850.000 de lei pe zi, politistul de circulatie ar trebui in mod normal sa fluidizeze traficul, s-l supravegheze, sa-l dirijeze etc. Practic sa se puna in slujba celui care il plateste, cetateanul. Ceea ce nu se intampla atunci cand politistul de circulatie este pus sa pregateasca si sa supravegheze plimbarile presedintelui. In acele momente, agentul isi abandoneaza rolul pe care il are, acela de a sluji interesele cetatenilor, si se pune exclusiv in slujba institutiei prezidentiale. Astfel, daca pe traseul Otopeni-Cotroceni sunt disponibilizati numai 20 de politisti, suma platita din bani publici pentru servicii aduse presedintelui se ridica la aproximativ 17.000.000 de lei vechi. Fara a lua in considerare si salariile celor din escorta.
In aceste calcule nu am prevazut uzura celor cateva zeci de masini care il insotesc constant pe seful statului. In plus, necuantificabile sunt si costurile indircte ale cetateanului. Sute sau chiar mii de masini cu motoarele pornite zeci de minute, in functie de caz, care asteapta trecerea delegatiei oficiale.
In urma acestui calcul simplu prezentat mai sus, un drum al presedintelui, de la birou la aeroport, il costa pe cetatean aproximativ 1000 de euro. Si fiindca avem un presedinte plimbaret ne este greu sa calculam cat costa o vizita prezidentiala la mama sa in localitatea Basarabi, judetul Constanta, la restaurantele de pe Litoral, ori la recreere la munte. Din fericire de la Palatul Cotroceni la Golden Blitz distanta este una mica.
Tandemul Adrian-Aida
Paza unor demnitari de catre ofiterii SPP a devenit o adevarata legenda. Astfel, Adrian Nastase a intrat in istoria recenta nu numai in calitate de demnitar, ci si datorita relatiilor sale, speciale, cu angajatii Serviciului de Protectie si Paza. Nastase a fost pazit timp de 17 ani de sepepisti. Din 1990, cand era ministru de Externe, si pana mai recent cand i s-au retras garzile de corp, Nastase a avut asigurate zi de zi paza si protectia de catre ofiterii SPP. A urmat perioada din 1992, dupa ce acesta a fost ales in functia de presedinte al Camerei Deputatilor, iar din 1996 devenea vicepresedinte al aceleiasi institutii. Principalul sau aghiotant - care a devenit insasi celebra, Aida Bajenaru - era tot timpul langa el. Dupa ce in 2000 partidul lui Nastase a castigat alegerile, iar Adrian Nastase ajungea prim-ministru, Aida a fost numita, drept recompensa pentru efortul facut in anii precedenti, sefa protocolului la Camera Deputatilor. Nastase a fost vestit pentru alaiul cu care se deplasa. O adevarata armata de ofiteri, angajati ai Parlamentului sau mai tarziu ai Guvernului, erau mobilizati pentru orice deplasare a demnitarului. Agresivitatea unora dintre angajatii SPP care aveau misiune de escorta a fostului premier a fost cel mai des simtita de coastele si rinichii jurnalistilor.
Victimele coloanelor oficiale
In afara de toate aceste probleme cotidiene, suita prezidentiala, care face legea pe soselele patriei, a fost implicata in mai multe accidente rutiere.
Astfel, in luna octombrie 2006, una dintre masinile care faceau parte din coloana oficiala a presedintelui Traian Basescu a accidentat o tanara pe aleile din zona Targului International Bucuresti (TIB). La acea data, o fata in varsta de 23 de ani, din Drobeta Turnu Severin, a fost acrosata de o masina a Pesedintiei, in care se afla cameramanul si fotograful Administratiei Prezidentiale. Tanara a fost dusa la Spitalul Elias, ea suferind leziuni grave la nivelul capului.
Tot cu un an in urma, una dintre masinile SPP-ului care il insoteau pe presedintele Romaniei s-a ciocnit cu autoturismul condus regulamentar de ziaristul Petre Mihai Bacanu. Din fericire accidentul, care a avut loc in zona Arcului de Triumf, nu s-a soldat cu victime, doar masinile implicate suferind de pe urma coliziunii.
De altfel, in ultimul timp, accidentele in care sunt implicate diverse coloane oficiale au devenit o obisnuinta. Astfel, o masina a Ministerului Apararii Nationale (MApN) a lovit o femeie la intrarea in Medgidia. Din testele facute de politisti a rezultat faptul ca soferul autoturismului care apartinea MApN se afla sub influenta alcoolului. Caz care a intrat in atentia Parchetului Militar.
In prezent, prefecti, ministri, generali sau alte oficialitati de rang inalt si-au facut un obicei din a se deplasa cu masini cu girofaruri, fie ca se justifica aceasta masura, fie ca nu. Si asta in pofida faptului ca o salvare in care se afla un pacient pentru care orice secunda conteaza nu are posibilitatea de a circula prin aglomeratia de pe strazi cu peste o suta de kilometri pe ora.
"Treci pe banda unu!"
Sunt de notorietate plimbarile la volan ale presedintelui, cu autoturismul sau personal. Si in acest caz, desi este cel care conduce, lui Traian Basescu ii este asigurata protectia in acelasi mod ca atunci cand circula in coloana oficiala.
Numai in seara in care Basescu a petrecut la Golden Blitz alaturi de Gigi Becali calificarea echipei de fotbal Steaua in semifinalele Cupei UEFA, traseul a fost verificat cu doua ore inainte ca presedintele sa se urce la volan. Dupa ce a celebrat evenimentul cu un vin, presedintele a condus singur autoturismul. Calea sa a fost insa asigurata de doua-trei masini care au mers inainte. Ca de obicei, in fiecare intersectie importanta au fost postati ofiteri ai Serviciului de Protectie si Paza, in civil, si politisti de la Serviciul Circulatie Rutiera care au supravegheat trecerea sefului statului.
Despre modul in care sunt tratati de politisti si SPP-sti participantii la trafic, este mult de scris. Chiar Basescu s-a aratat oarecum nemultumit de modul in care oamenii in uniforma se adreseaza soferilor si pietonilor. La sedinta de evaluare a activitatii Ministerului Administatiei si Internelor, din februarie 2007, Basescu a declarat ca "am vazut foarte multe echipaje de la Politia Rutiera care insotesc coloana oficiala spunand va rog sa treceti pe banda unu si foarte multe care spun treci pe banda unu".
Politia plateste
O mare parte din cheltuielile determinate de plimbarile sefului statului sunt acoperite din bugetul Politiei Romane si nu din cel al Presedintiei asa cum ar fi normal. Cu alte cuvinte, angajatii Ministerului Administratiei si Internelor consuma din bugetul alocat functionarii acestei institutii sume importante pentru a se pune la dispozitia unei alte institutii bugetare. Fara sa ii pretinda apoi decontarea contravalorii serviciilor prestate.
Cu garda de corp la bordel
Demnitarii, odata ajunsi in functie, sunt escortati in permanenta de corpul de garda. Fostul premier maghiar, Jozsef Antall, impreuna cu doi ofiteri care ii asigurau protectie au fost protagonistii unui incident inedit. Intr-o noapte au fost surprinsi de un fotoreporter din Capitala Ungariei in timp ce intrau intr-o cladire cunoscuta drept bordel. In urma publicarii fotografiilor, societate civila a dezbatut pe larg daca un demnitar trebuie sa fie insotit de garzi de corp in deplasarile sale personale. Conducerea unitatii care asigura paza si protectia demnitarilor in Ungaria a creat o cimisie pentru a cerceta incidentul si a stabili vinovatia celor doi insotitori ai fostului premier. In urma scandalului, cei doi si-au dat demisia si s-au angajat agenti speciali la o firma de paza si protectie. Privind vinovatia premierului societatea maghiara s-a impartit in doua. Unii considerau ca in fruntea guvernului se afla "un barbat adevarat", iar altii ii condamnau comportamentul si ii reprosau faptul ca banii publici ajung sa fie cheltuite in bordeluri.
Calvar in trafic
Pe de alta parte, obiceiul presedintelui Traian Basescu de a se perinda prin Bucuresti blocand, ore in sir, arterele principale ale Capitalei face un adevarat calvar viata cetatenilor. Traversarea coloanei oficiale poate bloca o intersectie zeci de minute. Cu cel putin 30 de minute inainte de a ajunge intr-o intersectie, accesul de pe arterele aferente sunt blocate de politistii de la circulatie. O imagine care dovedeste ca disparitia lui Ceausescu nu a schimbat prea multe din acest punct de vedere.
Aceste masuri determina crearea unor blocaje in care pot fi implicati sute de conducatori auto. Imediat dupa trecerea coloanei prezidentiale, agentii de Politie Rutiera sunt de obicei retrasi, lasand soferii sa se chinuie ore in sir pana la fluidizarea circulatiei. Plimbarile presedintelui prin tara se fac cu viteze cuprinse intre 100 si 200 km/h, in functie de tipul soselei. Chiar si atunci cand se deplaseaza la munte, pentru o plimbare cu snowmobilul, la mare, pentru un dans pe terasele restaurantelor, sau pentru un sprit la Golden Blitz, Basescu are nevoie de coloana cu girofar.
Un serviciu inventat pentru Iliescu
Serviciul de Protectie si Paza este institutia care se ocupa, in principal, cu asigurarea protectiei sefului statului. 1683 de persoane, un buget de aproape 125 de milioane RON, peste 200 de autoturisme, arme ultrasofisticate si sedii luxoase, reprezinta inventarul acestui serviciu secret aflat in slujba presedintelui. Un grup de patru ofiteri din MApN puneau pe 26 decembrie 1989 bazele actualului SPP. La vremea respectiva, principala misiune a fost aceea de a asigura protectia fizica a membrilor marcanti ai Frontului Salvarii Nationale. Mai exact, a lui Ion Iliescu. In timp, structura s-a umflat precum o gogoasa, iar de-a lungul anilor, indiferent de cine s-a aflat la conducere, SPP s-a confruntat cu nenumarate scandaluri.
In interiorul SPP, cel mai important rol il are Sectiunea I, care se ocupa nemijlocit de paza si protectia presedintelui Romaniei si a membrilor familiei acestuia. Serviciul de Protectie si Paza, prin sectiunile I, II si III, asigura, in principal, protectia presedintelui, premierului si presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului. Numai ca, nivelul de protectie este diferit de la caz la caz.
Coloana mamut
Sectiunea I din SPP se ocupa de tot ce inseamna paza si protectia presedintelui Traian Basescu, a familiei acestuia si a consilierilor prezidentiali. Fiecare dispune de masini de serviciu, soferi, aghiotanti si ofiteri de protectie. Cel mai important dispozitiv este alocat sefului statului. In momentul in care "principalul" (ne referim aici la Traian Basescu-n.r.), vrea sa se deplaseze intr-o anumita locatie, se pune in miscare un intreg angrenaj de oameni si masini. Mercedesul blindat pe care il foloseste frecvent presedintele este dispus in coloana oficiala in pozitia a patra, imediat dupa cele doua masini cu insemne de politie si dupa prima masina de escorta. Putini stiu faptul ca una din cele doua masini care are insemne de politie este de fapt un autoturism al SPP-ului pe care s-au aplicat simbolurile politiei rutiere. Escorta nemijlocita a masinii demnitarului este formata din cel putin trei vehicule. Unul ruleaza in fata "principalului", altul putin lateral stanga pe directia de mers, iar al treilea ruleaza in spatele limuzinei in care se afla presedintele. In afara de ofiterii de protectie care se afla in masina de escorta care merge in fata "principalului", se mai afla o persoana care filmeaza limuzina presedintelui pe toata durata deplasarii. In coloana sefului statului mai sunt incluse o masina de rezerva pentru demnitar, masini cu luptatori din Formatiunea de Interventie Contraterorista a SPP, o utilitara blindata cu tehnica de telecomunicatii si bruiaj electronic, o ambulanta tip C-spital mobil si masini de rezerva pentru personalul operativ din coloana. De retinut ca aceasta este formula cea mai simpla, dar in functie de anumite date obtinute de structura de informatii a SPP, se pot face modificari ale componentei coloanei oficiale, in sensul ca poate fi suplimentat numarul de masini de escorta sau poate fi redimensionata structura grupului de interventie contraterorista. Coloana este incheiata tot de o masina cu insemnele politiei, iar pentru supravegherea informativa, la o distanta apreciabila inaintea si in spatele coloanei, mai sunt introduse doua vehicule la bordul carora se afla ofiteri de informatii aflati in permanenta legatura cu centrul de comanda si control al SPP. Fiecare membru din grupul de protectie aflat in masinile din coloana oficiala are atributii clare si in cazul unui pericol va actiona in baza unui plan prestabilit.
Varful icebergului
Coloana oficiala a presedintelui este numai varful icebergului intregului mecanism pus in slujba "principalului". In paralel, se activeaza un intreg dispozitiv al politiei care creeaza o bresa pe traseul pe unde urmeaza sa ajunga coloana oficiala. In paralel, cel putin inca o varianta de rezerva pentru itinerariul coloanei oficiale beneficiaza de atentia agentilor de circulatie. Mai trebuie adaugat ca, non-stop, un echipaj de descarcerare si o masina de interventie a pompierilor sunt in alarma de lupta. La toate acestea mai adaugam personalul medical de specialitate care este in tura operativa in principalul spital al Ministerului Apararii sau in alte spitale din zona unde se afla "principalul". La toate aceste miscari de trupe se mai adauga o escorta de 2-3 motociclete cu insemne ale politiei rutiere care sunt de fapt tot ale SPP.
In cazul unei vizite oficiale in Romania a unui omolog al presedintelui Basescu, coloana oficiala sufera modificari radicale, in sensul ca dispozitivul de protectie se tripleaza practic ca numar de vehicule si agenti de protectie, iar in tot acest dispozitiv mai apar si lunetistii.n
Prizonierul SPP
Cel mai longeviv presedinte al Romaniei post-decembriste, Ion Iliescu a fost un adevarat prizonier al Servicului de Paza si Protectie.
Timp de zece ani, cat a indeplinit functia de sef de stat, garzile de corp aveau instructiuni clare. La orice vizita sau declaratie de presa persoanele din jur erau tinute la distanta, iar in cazul deplasarilor cu coloana oficiala pregatirile erau minutioase. Garda de corp a lui Ion Iliescu a fost una extrem de aroganta, cetatenii sau jurnalistii care incercau sa ajunga in apropierea presedintelui erau bruscati sau chiar loviti. Erau pregatite cel putin doua trasee de rezerva si evacuare in caz de nevoie. Acest lucru insemna imobilizarea unor echipe mobile ale SPP, politie si in unele cazuri jandarmerie pentru a interveni in cazul in care se intampla ceva neprevazut pe traseul initial. Coloana oficiala care il transporta pe Ion Iliescu a fost intotdeauna insotita de 10-12 automobile, printre care si o autospeciala a salvarii. Coloana oficiala pe vremea lui Iliescu se deplasa cu viteza mare. Din aceasta cauza accidentele si incidentele in care au fost implicate masinile coloanei oficiale au fost frecvente.
Bani publici irositi pe mofturi
Banii investiti pentru securitatea in trafic a demnitarilor sunt nesocotiti chiar de cei care beneficiaza de asa ceva. In afara de plimbarile nocturne la volan ale presedintelui Romaniei Traian Basescu, dupa deja celebrele sprituri si premierul Tariceanu nesocoteste cheltuielile uriase facute pe aceasta tema.
Este de notorietate accidentul pe care Calin Popescu Tariceanu l-a avut in vara anului trecut in localitatea ilfoveana Corbeanca. La ghidonul unui Harley Davidson, Tariceanu a pierdut controlul motocicletei, intrand in coliziune cu un autoturism Ford Mondeo, care circula regulamentar. In urma impactului, premierul a suferit leziuni serioase la picior, misiunea sa de sef al guvernului fiind pusa in pericol. Trebuie spus ca ofiterii SPP care circulau in spatele motocicletei au vazut tot ceea ce s-a intamplat insa nu au putut interveni pentru protectia "principalului".
Tariceanu si sectiunea a II-a
De protectia primului-ministru se ocupa Sectiunea a II-a din SPP. Premierul se deplaseaza si el, beneficiind de o coloana oficiala mai mica decat a sefului statului.
In afara de masina in care se afla seful Guvernului, coloana mai este formata, de obicei, din doua masini de escorta, una in care se afla luptatorii din formatiunea contraterorista si o masina de la politia rutiera. Referitor la presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, situatia este si mai simpla, masina demnitarului fiind insotita de obicei de un singur autovehicul de escorta. Au existat multe comentarii in momentul in care demnitarii (ne referim aici in mod special la premierul Tariceanu si la presedintele Basescu-n.r.) au fost vazuti conducandu-si singuri autoturismul sau motocicleta. In acest caz, conducerea SPP atentioneaza demnitarul asupra riscurilor la care se expune si, chiar daca demnitarul crede ca e singur pe sosea, in spatele vehiculului in care ruleaza se afla o masina cu ofiteri SPP. Acest lucru nu exclude producerea unor evenimente nedorite cum s-a intamplat atunci cand motocicleta premierului Tariceanu a intrat pe contrasens si s-a izbit de un autoturism.
Cu degetul pe tragaci
Luni, 12 martie 2007, ora 9.30, podul Otopeni. Trei benzi intesate, bara la bara. In oglinda retrovizoare se itesc lumini intermitente. Se aud, de departe, claxoane stridente, baraituri si voci guturale: "Trageti pe dreapta!".
Pe geamul primului autoturism al coloanei care urca pe pod atarna o mana dotata cu baston in patratele. Mana indica nervos regruparea pe o singura banda, daca s-ar putea, a autoturismelor. Nu se poate. Manevrele ingalatilor de participanti la trafic intarzie programul demnitarului din mijlocul coloanei. Vehiculul sau e obligat sa opreasca pentru cateva secunde in mijlocul multimii. Il putem zari chiar vorbind la telefon. Apoi demareaza, urmat de un alt autoturism, cu geamurile lasate, prin care se vede foarte clar un om cu degetul pe tragaciul unei arme automate. Bodyguardul care ocupa locul din dreapta fata ne face cu ochiul. In coloana sunt cinci masini, cel putin la vedere. Nu se stie cum, dar in cateva secunde dispar, prin toata aglomeratia aferenta orei 9.30 dintr-o zi de luni. (Sorin AVRAM)
Girofar pe viata pentru presedinte
Serviciul de Protectie si Paza ne-a informat, oficial, ca membrii familiilor demnitarilor beneficiaza de protectie numai cand acestia desfasoara activitati in afara domiciliului. In privinta posibilitatii ca un demnitar sa isi conduca singur un autovehicul sau motocicleta, SPP a precizat ca poate sa faca acest lucru, dar numai cu respectarea legislatiei rutiere in vigoare. Fostii demnitari beneficiaza de protectie SPP astfel: Presedintele - pe durata intregii vieti; Primul Ministru- pe o perioada de doi ani de la incheierea mandatului; Presedintele Camerei Deputatilor si a Senatului-pe o perioada de 1 an de la incheierea mandatului. In functie de situatia informativ-operativa, purtatorul de cuvant al SPP ne-a spus ca pot fi dispuse masuri de suplimentare sau de modificare a dispozitivelor de protectie.
Cum e in tarile civilizate
Megalomania girofarului este specifica demnitarilor romani. Indiferent de regimul politic, in momentul in care un politician a ajuns intr-o functie de demnitate publica, accepta cu placere beneficiile masinii cu girofar si antemergator. In tarile vest-europene, prim-ministrii, sefi de stat sau capete incoronate nu apeleaza la coloanele cu girofar decat in timpul unor manifestari oficiale sau cand protocolul o impune. In rest, masina in care se afla demnitarul respecta cu sfintenie regulile de circulatie, sta la stop, iar ofiterii de protectie nu afiseaza ostentativ armele prin geamurile deschise de la portierele masinilor. Situatia din Romania este identica doar cu ce se intampla prin tarile comuniste (vezi coloana oficiala a presedintelui Putin-n.r.) sau in SUA, unde Secret Service are si motive sa impuna masuri draconice de securitate pentru a-i apara pielea presedintelui si vicepresedintelui american. In rest, daca umbli prin alte tari civilizate risti sa dai nas in nas prin vreun parc cu vreun prim-ministru care iese la jogging sau sa vezi un ministru venind la munca cu bicicleta.
Coloana oficiala cu harbul
Emil Constantinescu a militat in timpul campaniei electorale pentru reducerea numarului aghiotantilor si garzii de corp care urmau sa il insoteasca. O scurta perioada, imediat dupa ce a castigat alegerile prezidentiale din 1996, Constantinescu s-a tinut de cuvant. Intre primele sale "iesiri", ale fostului presedinte, la o intrunire a Grupului de Dialog Social, oamenii adunati in piata Amzei au ramas socati. Toata lumea astepta sosirea lui Constantinescu cu masinile SPP, iar acesta a sosit cu o Dacie alba, veche, cu contra-aripile ruginite. Ofiterii care il insoteau erau disperati, era imposibil sa creeze un dispozitiv asa cum este necesar pentru a garanta siguranta unui sef de stat. Sosirea lui Constantinescu nu a fost precedata de antemergatoarele politiei rutiere si nici de echipe ale SPP, care ar fi avut misiunea de recunoastere si pregatire a sosirii demnitarului. Ulterior, situatia s-a schimbat, fostul presedinte se deplasa numai cu coloana oficiala, cu masina blindata si insotit de o armata de garzi de corp si aghiotanti. In ciuda acestor schimbari, in toamna anului 2000 in fata unei sectii de votare a fost agresat de un peremist, Faur Isaia, care a aruncat cu cerneala pe hainele lui Constantinescu. Incidentul este unic in istoria SPP.
Nota redactiei: Mentionam ca filmul a fost realizat de un reporter al ziarului Ziua care s-a aflat in apropierea locatiei unde seful statului se afla la petrecerea privata. Ulterior, reprezentantul ziarului Ziua a insotit, pentru scurt timp, coloana oficiala a presedintelui Basescu care se intorcea de la Sinaia spre Bucuresti.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.