Romania se afla, in ansamblu, inca la sfirsitul optiunilor turistice, dar este cam la acelasi nivel cu alte capitale mari din Europa de Est pe segmentul hotelurilor de 4-5 stele destinate in principal businessului.

„Comparata cu tarile care au facut parte din primul val de aderare, Romania mai are inca de recuperat la capitolul industriei hoteliere. Ani de neglijenta si stagnare, privatizari esuate ale hotelurilor si lipsa unor strategii au incetinit dezvoltarea acestui segment", spune Paulius Kucinas, consultant la Oxford Business Group, companie britanica specializata in analiza si cercetare.

Potrivit unui studiu al companiei, starea turismului romanesc este in acest moment satisfacatoare doar la nivelul lanturilor de 4-5 stele, care reprezinta 12-15% din industria turismului de la noi. In schimb, segmentul de 2-3 stele ramine subdezvoltat, investitorii fiind retinuti in a investi pina cind nu sint siguri ca exista cerere. „Marii touroperatori nu vor pune Romania pe lista lor decit atunci cind serviciile vor respecta standardele internationale", mai spune oficialul OBG.

Businessul, principalul motor

Calatoriile de business au fost principalul dispozitiv al dezvoltarii pietei hoteliere, iar estimarile pentru urmatorii ani sint de crestere. In prezent, vizitatorii straini care vin in calatorii de afaceri reprezinta 95% din gradul de ocupare a unitatilor de 4-5 stele. Potrivit studiului, Bucurestiul are in prezent cinci hoteluri de 5 stele (in total, o capacitate de aproximativ 3.000 de camere), reprezentind branduri internationale precum JW Marriott, Hilton, Intercontinental, Crowne Plaza, Howard Johnson, Golden Tulip, Sofitel, Ibis, Best Western si Ramada.

Turismul personal, nedezvoltat

Totusi, o piata hoteliera importanta este generata doar de revigorarea turismului in scopuri personale. Expertii de la Oxford Business Group afirma ca exista semne ca acest lucru se intimpla, dar sintem inca departe de o industrie dezvoltata precum cea din Ungaria, Republica Ceha sau Bulgaria. „Preturile serviciilor hoteliere in Romania sint, in medie, mai ridicate decit in Europa Centrala si in cea de Est. Costul mediu al unei camere in Bucuresti, la un hotel de 5 stele, este de 150-250 de euro, in comparatie cu 100-200 de euro intr-un oras ca Varsovia. Bucurestiul este, ca si costuri, aproape la acelasi nivel cu orase ca Moscova si Kiev, care experimenteaza o cerere puternica si o capacitate limitata", mai spune Kucinas.

In segmentul de 4-5 stele, volumul de ocupare este in unele cazuri de 90%, dar in medie de aproximativ 70%. In ceea ce priveste zona montana si statiunile de pe litoral, ratele de ocupare depind de sezon si sint de obicei fluctuante. Statiuni precum Mamaia, Sinaia si Poiana Brasov se bucura de rate de ocupare foarte mari in timpul sezonului de virf, aproape 100%, care insa tind spre zero in restul anului, spune studiul OBG.

Si hotelurile se integreaza Integrarea Romaniei in UE influenteaza puternic sectorul hotelier, mai ales in ceea ce priveste oferta.

Pe fondul aderaii la Uniunea Europeana, cei mai multi proprietari de hoteluri au asteptat cresterea valorii imobilelor detinute fara a face investitii in dezvoltarea acestora. „Pentru ca investitorii straini isi asuma riscuri, este de asteptat ca ofertele sa apara si aceste proprietati sa fie vindute", spune studiul Oxford Business Group. Prin urmare, o data cu integrarea, apar atit oportunitati pentru dezvoltatorii imobiliari si operatorii hotelieri, cit si sansa ca Romania sa devina o destinatie turistica de luat in seama. Potrivit expertilor, acest lucru ar putea schimba dramatic dezvoltarea cererii si ofertei, insa este nevoie de strategii si de investitii. „Cererea generala de servicii hoteliere va continua sa creasca in acelasi ritm, cu 10% pe an", spune Paulius Kucinas, consultant la Oxford Business Group.

Anul acesta, segmentul hotelurilor de 4-5 stele va continua sa se dezvolte si va realiza o crestere de 20%, mai spune studiul OBG. Totodata, investitiile straine pot genera relansarea si a altor segmente, insa contributia turismului la PIB ramine sub 2%. „Unul dintre punctele de virf ale anului 2007 va fi deschiderea mult asteptatului SAS Radisson. Cu 424 de noi camere, Radisson ar trebui sa contribuie la relaxarea pietei si la cresterea competitiei pe segmentul hotelurilor de 4-5 stele", spune expertul OBG.

Investitorii, atrasi de Capitala

Bucurestiul ramine lider al sectorului si continua sa fie un magnet pentru lanturile internationale. Nume precum Best Western, Accor si SAS Radisson si-au exprimat intentia de a deschide noi hoteluri atit in Capitala, cit si in regiune. De asemenea, Cendant, care in prezent gestioneaza Howard Johnson si Ramada Majestic in Bucuresti, ia in calcul posibilitatea de a se extinde si in alte regiuni precum Sinaia.

„Bucurestiul ar mai putea sa absoarba usor inca doua, trei hoteluri. Este foarte probabil sa vina aici lanturi prezente deja in Bulgaria, precum Sheraton, Kempinski sau Le Meridien si The Hyatt. In acelasi timp, vom putea vedea modele de joint-ventures sau coinvestitii in viitorul apropiat. Problema noilor veniti ar putea fi lipsa imobilelor de buna calitate, cu un amplasament generos, care sa satisfaca standardele clientilor straini. Astfel, ne putem astepta ca segmentul hotelurilor de 4-5 stele sa ramina destul de strins", conchide Kucinas.

Doar romani la stele putine Dupa numarul de clienti, hotelurile de 2 stele ramin cele mai frecventate, acestea reprezentind 45% din capacitatea sectorului hotelier din Romania. Segmentul de 4-5 stele ocupa doar 9%, dar acesta inregistreaza o rata mai mare de ocupare si nu fluctueaza in functie de sezon. Studiul afirma ca romanii sint cu preponderenta clientii hotelurilor de 2-3 stele. Acest segment este cel mai dezvoltat la capacitatea de cazare, dar cel mai slab calitativ. Pe acest segment, Romania se poate astepta la o evolutie care sa intimpine cererea crescuta datorata calatoriilor turistice, hotelurile de 2-3 stele fiind solicitate de cei care calatoresc in scopuri personale in special in statiunile de la Marea Neagra, munte sau Delta Dunarii.