Ministrul Justitiei, Monica Macovei, sustine ca daca Parlamentul va pune in vigoare Codul penal din 2004, realizat de ex-ministrul Rodica Stanoiu "justitia penala va fi blocata" datorita necorelarii noului cod cu cel de procedura penala existent. Macovei si-a argumentat avertismentul public prin faptul ca intrarea in vigoare a Codului penal din 2004 va perturba grav sistemul judiciar penal. Practic, ministrul s-a referit la inexistenta unui Cod de procedura penala care sa fie armonizat cu Codul penal elaborat in timpul mandatului Rodicai Stanoiu. Codul lui Stanoiu imparte infractiunile in doua mari categorii: crime si delicte. Macovei considera ca in lipsa unei proceduri penale adaptate Codului Stanoiu procesele si anchete penale vor fi blocate.
Parerile specialistilor
Fara indoiala, ca orice lege noua de anvergura unui Cod penal, va crea probleme de aplicare mai mici sau mai mari. De aceea, reporterii ZIUA au incercat sa afle ieri, de la o serie de maestri ai barourilor, care sunt riscurile intrarii in vigoare a "Codului Stanoiu" asupra proceselor penale. Opiniile avocatiilor sunt diverse. Cele mai multe spun ca nu va crea probleme de aplicare in raport de codul de procedura penala existent, intrucat acesta din urma a fost modificat de foarte multe ori in ultima vreme. Altii, sustin ca problemele care pot aparea vor fi lesne de corectat, dar si ca este necesara o dezbatere publica serioasa cu participarea tuturor actorilor din procesele penale.
Avocatul Ion Mustata
Afirmatia trebuie motivata
"O asemenea afirmatie, fara a fi motivata, nu poate constitui un fundament pentru respingerea punerii in vigoare a Codului penal adoptat de Parlamentul Romaniei in 2004. De altfel, consider ca amanarea punerii in vigoare a Codului penal din 2004 a dat posibilitatea practicienilor dreptului sa studieze prevederile acestuia, stiut fiind ca este nevoie de timp pentru adaptarea, aprofundarea si aplicarea noii legislatii penale. Faptul ca odata cu punerea in vigoare a codului penal nu este pus in vigoare si un nou cod de procedura penala, nu impieteaza asupra aplicarii legislatiei penale, pe considerentul ca un cod penal rezolva chestiunile fundamentale de drept material, in timp ce codul de procedura reglementeaza desfasurarea procesului penal in fata organelor judiciare. In aceste conditii, procedura penala nu este recomandat sa sufere modificari fundamentale, chiar daca codul penal a fost sau va fi modificat in viitor".
Av. Dumitru Radescu
Nu exista pericol de blocaj
"Punctul de vedere al ministrului Macovei nu poate fi sustinut si argumentat in acest mod, in primul rand pentru ca bun sau rau Codul Stanoiu a fost rezultatul votului parlamentar. In al doilea rand, din iunie 2004 si pana in iunie 2005, corpul judecatoresc a avut posibilitatea si a si utilizat-o pentru a putea sa aplice codul Stanoiu in mod adecvat. Proiectul de cod penal Macovei a fost lansat foarte tarziu si va crea aceleasi probleme cu o posibila aplicare a Codului Stanoiu. Daca ar fi existat o preocupare serioasa din partea Ministerului Justitiei, ca initiator de proiecte de legi, in cei peste doi ani de zile s-ar fi putut initia si un cod de procedura penala compatibil fie cu vechiul, fie cu noul cod penal. Codul de procedura penala a fost modificat de foarte multe ori pentru a fi compatibil cu Codul Stanoiu, in concluzie, nu exista nici un pericol de blocaj al sistemului penal. Eventualele probleme, dupa ce vor fi identificate, vor putea fi rezolvate relativ repede".
Av. Cristian Iordanescu, decanul Baroului Bucuresti
Ambele Coduri pot crea probleme
"Exista riscul sa traim cel mai negru moment din istoria Romaniei cu privire la respectarea Drepturilor Omului si a dreptului la aparare. Codul Stanoiu, care face delimitarea intre delicte si infractiuni, poate sa creeze anumite probleme daca e adoptat, dar si noua forma a Codului Macovei poate crea probleme. Sunt o multitudine de factori de luat in calcul. Nu vrem nici sa politizam, dar nici sa lasam problema nerezolvata. De aceea, Baroul Bucuresti va organiza o dezbatere publica pe 26 martie, la Parlament, in care, in fata societatii civile, ii invitam pe toti participantii la procesul penal - judecatori, procurori, avocati, ONG-uri - sa-si exprime argumentele pro si contra".
Av. Marian Nazat
E nevoie de timp de acomodare
"Da, se va crea un blocaj. Pentru a se evita acest blocaj este nevoie de cel putin un an de amanare a aplicarii unui nou cod penal. Acest timp ar fi necesar in opinia mea magistratilor si avocatilor pentru a se acomoda noutatilor".
Monica Macovei acuza interesul politicienilor de a bloca procesele penale
Ministrul Justitiei, Monica Macovei, prezent la emisiunea "100%" de la Realitatea Tv, a avertizat ca in cazul in care Codul penal elaborat in timpul mandatului Rodicai Stanoiu intra in vigoare, exista riscul blocarii justitiei penale din Romania.
"Vreau sa va spun ca daca acest Cod Penal din 2004 intra in vigoare acum, intr-o luna, in doua, a blocat toata justitia penala din Romania, nu se mai fac dosare in Romania, nu se vor putea face. Acest Cod din 2004 nu prevede infractiuni cum sunt azi, zice unele sunt crime, unele delicte. Pentru fiecare trebuie prevazuta o procedura, unele sunt mai usoare, unele sunt mai grele. Procedura nu exista, nu exista reguli de competenta. Nu se stie ce nivel de Parchet, de judecatorie, de tribunal, de Inalta Curte cerceteaza delictul "X", ce instanta de judecata judeca delictul sau crima "Y". "Dar cel mai important lucru este ca nu se vor mai putea face dosare, pentru ca nu exista, pentru ca nu sunt aplicabile niste dispozitii din Cod - am zis de vreo trei ori ca unele parti sunt proaste - si pentru ca nu sunt norme de competenta, nu se stie, ca-i de atac... Deci, daca cineva vrea, asta este cel mai mare rau care se poate face in acest moment Romaniei", considera Monica Macovei.
Aceeasi idee a fost reluata de ministrul Justitiei si intr-un interviu acordat BBC. De aceasta data insa, Monica Macovei a precizat ca exista un interes al unora dintre politicieni care doresc intrarea in vigoare a Codului lui Stanoiu. "Efectul principal - si acesta este cel dezastruos - este ca va bloca justitia penala, continuarea proceselor penale, atat cele aflate la Parchet, cat si cele aflate in instanta. Procedura nu exista pentru ca am lucrat la un nou cod penal si lucram la un cod de procedura, perechea lui, care sa intre impreuna in vigoare. Pentru unii va exista si aceasta posibilitate, pentru ca mai dispar si infractiuni fata de ce avem azi in vigoare. Cel mai grav e insa ca sunt procese sau anchete care nu vor mai putea continua. Partidele sau politicienii care vor vota pentru acest lucru, este clar ca nu doresc sa se mai faca dosare in Romania. O spun foarte direct. Nici nu mai conteaza de ce o fac. Stim cu totii ca nu sunt foarte fericiti cu cercetarile care se fac, unii sunt avocati si au clienti, altii au prieteni, dar sa nu mai spuna vreodata ca servesc interesul public daca voteaza pentru intrarea in vigoare a acestui cod care, repet, va fi in aer, ca nu se poate aplica, dar va bloca tot ce se intampla astazi in justitia penala", a acuzat Monica Macovei.
Cum ne monitorizeaza UE
Raportul Comisiei Europene din 26 septembrie 2006 stabileste care sunt clauzele de salvgardare si mecanismul de monitorizare a progreselor Romaniei in domeniul Justitiei si afacerilor interne.
In acest raport se arata ca: "Dupa aderare, daca va fi nevoie, Comisia va lua masuri de acompaniere pentru a preveni sau remedia orice deficienta care va persista, in scopul asigurarii unei aderari fluente a ambelor tari. Acestea includ clauze de salvgardare, masuri de tranzitie, corectii financiare pentru fondurile europene alocate si un mecanism de cooperare si verificare pentru sistemul judiciar si lupta impotriva coruptiei".
Comisia Europeana defineste clauza de salvgardare in domeniul justitiei si afacerilor interne astfel: "Daca exista riscuri iminente si serioase de deficiente in Bulgaria sau Romania in ceea ce priveste transpunerea sau implementarea regulilor Uniunii Europene referitoare la recunoasterea reciproca a deciziilor in legislatia penala si civila, Comisia poate, dupa ce se consulta cu Statele Membre, sa aplice clauze de salvgardare. Ea poate face acest lucru fie din proprie initiativa, fie la cererea unui stat membru. Clauzele de salvgardare din acest sector pot fi aplicate in urmatorii 3 ani de dupa aderare, dar ele vor fi aplicabile si dupa acea data, pana ce situatia este remediata".
Raportul din septembrie 2006 stabileste un mecanism de monitorizare a reformelor din domeniul justitiei: "Comisia va stabili un mecanism prin care va coopera si verifica progresul facut dupa aderare in cadrul reformei sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei si a crimei organizate. Acest mecanism se va baza pe Tratatul de Aderare. Atat Bulgaria, cat si Romania vor trebui sa raporteze in mod regulat despre progresul inregistrat cu privire la obiectivele masurabile asumate. Primul raport trebuie depus pana la data de 31 martie 2007. Comisia va furniza expertiza interna si externa privitor la cooperare si va furniza ghidare in procesul de reforma si in verificarea progresului. Dupa aceea, Comisia va raporta Parlamentului European si Consiliului, pana in iunie, asupra progresului facut de ambele tari in ceea ce priveste aceste obiective. Rapoartele Comisiei vor evalua daca punctele de referinta au fost atinse, daca este nevoie sa fie adaptate si pot cere rapoarte suplimentare asupra progresului, daca acest lucru este necesar. Mecanismul va continua pana cand obiectivele vor fi indeplinite. Daca vreuna dintre cele doua tari esueaza in indeplinirea obiectivelor in mod corespunzator, Comisia va aplica clauzele de salvgardare din Tratatul de Aderare". (G.D.)
Codul in vigoare
Codul penal aflat actualmente in vigoare, de inspiratie stalinista, a intrat in circuitul legislativ la 1 ianuarie 1969. In 1973, a fost modificat in multe privinte si republicat. In 1996, Parlamentul Romaniei l-a modificat din nou, inasprind pedepsele pentru o serie de infractiuni, ca sa scada, chipurile, infractionalitatea interna. In 2000, s-au operat alte modificari de mica importanta, pentru ca anul trecut, prin Legea 278/2006 sa fie supus unor "modificari minimale" in vederea intrarii in UE, prin abrogarea unor infractiuni cazute in desuetitudine.
Codul Stanoiu
Fosta guvernare PSD-ista a adoptat prin Legea 301/2004, noul Cod penal (cunoscut sub numele codul Stanoiu) prevazut a intra in vigoare la 1 septembrie 2005. Codul a fost publicat in sute de mii de exemplare pentru ca sa poata fi aprofundat de practicieni. Actuala guvernare nu a agreat acest cod, astfel incat, la initiativa Monicai Macovei, prin OUG nr. 58/2005 s-a amanat intrarea in vigoare a Codului Stanoiu pana la data de 1 septembrie 2006. Anul scurs de la 1 septembrie 2005, la 1 septembrie 2006 nu a fost suficient pentru ministeriatul Macovei pentru a corija lipsurile imputate Codului Stanoiu, motiv pentru care, prin OUG nr. 50/2006, intrarea in vigoare a "Codului Stanoiu" a fost prorogata pentru data de 1 septembrie 2008. Aceasta ultima ordonanta a fost deja respinsa de Camera Deputatilor si de comisia juridica de la Senat, fiind la un pas de a fi respinsa si de Senat. Ceea ce va duce automat la intrarea in vigoare a "Codului Stanoiu".
Codul Macovei
Ministrul Monica Macovei doreste un alt Cod penal, total distinct de Codul Stanoiu, al carui proiect a fost supus de curand dezbaterii publice. Acest cod, care poate fi studiat pe site-ul oficial al Ministerului Justitiei, se preconizeaza a intra in vigoare anul viitor. Dupa cum merg insa treburile in Parlament, proiectul Macovei pare ca s-a nascut mort, in sensul ca are sanse minime de a fi legiferat in locul "Codului Stanoiu".