Mogulii de presa isi platesc reciproc politele prin intermediul canalelor de informare in masa pe care le detin, este concluzia unui raport al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).

Interesele personale ale patronilor, si nu apetitul cititorilor pentru astfel de teme au transformat in subiecte de presa miscarile de proprietate de pe piata media, investitiile in industria de profil sau migratia jurnalistilor prin redactiile centrale. Concluzia apartine reprezentantilor CJI si celor ai Agentiei de Monitorizare a Presei, care au lansat ieri partea a doua a raportului „Tendinte in reflectarea presei in presa", realizat in perioada octombrie-decembrie 2006.

Duelurile dintre marile trusturi de presa, prezentate in articole de ziar, nu se adreseaza publicului larg, ci decidentilor, reprezentantilor societatii civile, oamenilor de afaceri, presa abdicind astfel de la menirea de serviciu public. „«Razboaiele de presa» intre canale mediatice diferite par a fi utilizate pentru plata reciproca a politelor intre publisheri, manageri de presa sau grupuri asociate si nu neaparat pentru informarea publicului", se scrie in raport.

Subiecte despre presa

Dintre cotidienele monitorizate, „Evenimentul zilei" a aratat cel mai mare interes pentru subiectele din breasla (26%), urmat de „Cotidianul", cu 23%, „Jurnalul National" si „Ziua" - 12%, „Gandul" - 11%, „Adevarul" - 9%, si „Romania libera" - 7%. Cele sapte jurnale au publicat in total 1.155 de articole despre mass-media in perioada mentionata, iar saptaminalele „Dilema Veche" si „Revista 22" au strins 89 de materiale de profil.

Deschisi la autocritica

Topul subiectelor abordate cel mai frecvent de jurnale este condus de articolele care au facut referiri la continutul tv (12%), urmate de cele despre practicile jurnalistice (9%), in timp ce consumul de media si productia tv au adunat 7%. Desi criticate in raport, articolele cu privire la managementul de presa si cele care vizeaza proprietatea de media au adunat fiecare un indice de 6%.

Jurnalele monitorizate au primit totusi o bila alba pentru abordarea cazului Gazeta. Mass-media par a fi pregatite sa accepte conceptul de „fapte de tip coruptie aplicabile presei", concluzioneaza autorii raportului.