Creierul chiar inregistreaza mesajele subliminale, dau verdictul cercetatorii britanici, intr-o controversa care dureaza de jumatate de secol.

Chiar dacA oamenii nu isi amintesc de ele, informatiile venite pe cale subliminala ajung la creier si pot afecta comportamentul. Este concluzia pe care o dadea James Vicary in anii ’50, in urma unor studii de marketing, si pe care au confirmat-o saptamina trecuta oamenii de stiinta de la University College din Londra.

Intre cele doua experimente, zeci de alte studii au analizat aceasta practica, fara sa ajunga insa la un consens asupra efectului ei.

Impactul in premiera

Mesajele subliminale sint informatii inserate in imagini, secvente audio sau video, pe care constientul nu le percepe. Echipa de cercetatori britanici a adus saptamina trecuta, in premiera, dovada impactului dintre aceste mesaje si creier, dupa ce au analizat imaginile scanate ale activitatii cerebrale. Cu observatia ca tehnica functioneaza cel mai bine cind indivizii au „rezerve" de atentie sau memorie, dupa cum arata pentru BBC doctorul Bahador Bahrami, de la Institutul de Neurostiinte Cognitive din UCL.

Interzise in Romania

Puterea mesajelor subliminale a fost descoperita prima data in 1917, de doctorul E.O. Potzel, un coleg al lui Freud. Primul experiment cu mesaje subliminale s-a produs la 40 de ani de la ipotezele doctorului Potzel, intr-un cinematograf din New Jersey, unde s-au suprapus indemnurile „Bea Coca-Cola" si „Maninca popcorn" in timpul derularii filmului „Picnic". Experimentul s-a desfasurat timp de sase saptamini si a fost condus de James Vicary, cercetator in marketing, care a afirmat ca in urma acestuia s-au inregistrat cresteri cu 58% ale vinzarilor la Coca-Cola si cu 18% la popcorn.

Desi testele ulterioare aruncau indoiala asupra efectului mesajelor subliminale, practica a fost interzisa in Marea Britanie si o serie de alte tari, printre care si Romania. In Statele Unite insa ea a ramas in legalitate.