Pretul acestor iesiri e dat in ochii acuzatorilor lui Tudor Giurgiu de milioanele de euro din banii publici pentru filmele regizorului si ale amicilor lui de generatie si pentru proiecte care n-au justificari pentru profilul unei televiziuni cu adevarat publice. O televiziune eminamente nu comerciala, ci info-educationala!
Programe precum "Mari Romani", cu un buget cat pentru aproape doi ani de productie a unui canal de vocatie publica, TVR Cultural, despre care oameni obisnuiti sau personalitati publice s-au exprimat ca a facut talmes-balmes exact din valorile pe care trebuia sa le promoveze TVR, "Danutz SRL" a lui Dan Bittman, "Dis-de-seara", "Ne vedem la...TVR", un talk-show deseori penibil si tezist al Marinei Almasan, ca sa nu amintesc aici de capodopera "Surprize, Surprize", toate acestea n-au nici-o legatura cu profilul unui post public, ci cu obsesia tuturor presedintilor TVR de pana acum de a se bate cu televiziunile comerciale, dupa chipul si asemanarea acestora. Adica, folosind retete si vedete comerciale. Totul, intr-o concurenta neloiala si pentru cel care plateste un abonament pentru a vedea productii info-educationale, si pentru televiziunile comerciale care trebuie sa imparta cu un post sustinut din banii publici tortul publicitatii si lupta acerba pe telespectatorul din ce in ce mai debusolat de kitsch, violenta si prostie extrema.
Problema de fond a TVR, dincolo de afacerile luate in colimator de presa, e ca nu a dat si nici nu da un semnal ca vrea sa fie un post public, cu productii pe masura. E necesara in acest moment o dezbatere despre felul in care ar trebui sa ia forma si continut o televiziune publica, debarasata de obedientele si slugarniciile fata de cei care au numit politic un anume Consiliu de Administratie. O televiziune care sa scape de obsesia de a se lupta cu televiziunile comerciale si care sa puna deasupra comisionului politic si financiar spiritul, educatia si cultura. Modelele trebuiesc cautate la EBU (European Broadcasting Union), din care TVR face parte, la BBC, la canalele de stiinta, cultura si arte specializate. Nicicum la posturile romanesti comerciale! Nu cu vedete cu ifose si gesturi comerciale poti face programe info-educationale, ci cu profesionistii unor domenii ultraspecializate, de la un finantist care poate explica pe intelesul fiecaruia cum functioneaza o Bursa, cum si in ce fel se cheltuiesc impozitele, pana la un politolog care sa povesteasca unui public mediu cum au evoluat ideile si sistemul politic in Romania de la faurirea Romaniei moderne si pana astazi. Productii precum "Nocturne" a Marinei Constantinescu, "Profesionistii" Eugeniei Voda, "Lumea citeste" a lui Ioan T. Morar, documentarul despre monarhia romaneasca, "Dinastia", realizat de Stelian Tanase, sunt exemple timide ale TVR intr-o reteta editoriala cvasicomerciala, daca nu chiar comerciala!
Tudor Giurgiu vrea sa rada TVR Cultural si pe redactorii capabili sa faca o televiziune publica, continuand si prin aceasta masura sirul legaturilor bolnavicioase de la TVR, in care s-a scos pistolul audientei atunci cand s-a auzit de cultura si educatie! Tudor Giurgiu, daca vrea sa intrerupa aceste legaturi bolnavicioase, ar trebui sa fie primul interesat ca TVR sa fie altfel. Adica info-educational!