Starurile lupta aprig pentru protectia mediului. Uneori o fac din avionul cu reactie privat.

Starurile hollywoodiene renunta la promovarea de parfumuri sau ceasuri scumpe in folosul cauzei „verzi". Se lauda cu panourile solare de pe acoperis, cu masina ecologica pe care o sofeaza ori cu hainele bio. Totusi, viata de zi cu zi a starurilor „eco" dovedeste ca sloganul „verde" este doar de fatada. In loc sa ia charterul, vedetele zboara cu avionul personal, iar cind toarna un film in locuri exotice, nu le pasa de mizeria lasata in urma. In plus, exhibitia de masini sau de confectii „verzi" tine mai mult de branding decit de constiinta ecologica.

De 250 de ori mai poluant

Ultima editie a Premiilor Oscar a marcat introducerea primelor masini de serie, alimentate exclusiv cu energie electrica. „Anii trecuti am avut masini hibride (care folosesc atit benzina, cit si curentul electric - n.red.), dar acum dorim mult sa promovam combustibili alternativi", a declarat in ajunul ceremoniei Matt Petersen, directorul executiv al Global Green USA, citat de Reuters. Cu aceasta ocazie, s-a lansat prototipul Tesla Roadster, care se bucura deja de peste 300 de comenzi. Unul dintre primii clienti ai masinii nepoluante este George Clooney, care nu se codeste sa scoata din buzunar 100.000 de dolari. Laureatul Premiilor Oscar nu este insa chiar atit de „verde" precum sustine. In toamna anului trecut, „The Sunday Times" lua urma lui Clooney si a escapadei sale la Tokyo, cu un avion privat cu reactie. Aceleasi reprosuri le-a primit si solistul de la Coldplay, Chris Martin, un alt militant pentru stoparea incalzirii globale. Obiceiul muzicianului de a zbura acasa cu avionul privat, in pauzele dintre concerte, a condus la o emisie de dioxid de carbon de 250 de ori mai mare decit media permisa pe cap de locuitor intr-un an, calculeaza „The Guardian".

Alternativa pe doua roti

Leonardo DiCaprio nu este doar un virf de lance in lupta contra exploatarii africanilor. El se mai mindreste cu masina sa ecologica, o Toyota Prius. In prezent, lucreaza la un serial tv in care arata cum poate fi refacuta, intr-o maniera ecologica, o comunitate lovita de cataclisme naturale, de genul uraganului Katrina. Totusi, „atitudinea sa ecologica a lasat de dorit in timpul turnarii filmului «Plaja», cind a poluat o importanta plaja din Thailanda. Nu mai vorbim despre faptul ca un zbor dus-intors din Bangkok in Los Angeles inseamna patru tone de dioxid de carbon".

Botezatu acuza brandingul

Marcile auto nu sint singurele cu pretentii ecologice. Imbracamintea „bio" fara chimicale si din materiale naturale neprelucrate este o noua gaselnita lansata pe piata occidentala. H¬M a lansat de curind o colectie de haine bio pentru copii, iar Levi’s vinde blugi din „bumbac biologic". Julia Roberts se mindreste ca nu-si imbraca odraslele decit cu haine din materiale naturale, iar Cameron Diaz si Cate Blanchett isi exhibeaza vesmintele fara substante poluante, dar si jeansii croiti in fabrici unde se respecta drepturile angajatilor si nu este exploatata mina ieftina de lucru.

Catalin Botezatu crede ca starurile care isi vintura hainele eco nu fac decit sa promoveze niste branduri, fireste, contra unor sume. „Nu as renunta la nimic din ceea ce imi place si cred ca infrumuseteaza femeia, iar consumatorul de moda va cumpara ceea ce ii sta bine, indiferent ca e din bumbac, poliester, blana naturala sau artificiala", comenteaza Botezatu.

Politicienii prada energia

La o zi dupa acordarea Oscarului pentru filmul „An Inconvenient Truth", o cronica a luptei democratului Al Gore contra incalzirii globale, presa americana a publicat chitanta anuala de energie electrica a familiei Gore. In 2006, consumul a fost de 221.000 KW/h, de 20 de ori mai mare decit cel al unei gospodarii medii din SUA, noteaza site-ul televiziunii CBC. Tot de ipocrizie a fost acuzat si printul Charles. Acum o luna, el a luat un avion privat pina la New York, unde i-a fost inminata o distinctie pentru campaniile de protectie a mediului.

Mihaela Radulescu intra sub umbrela verde Motoarele „verzi" ii surid si Mihaelei Radulescu. „Nu doar ca as renunta la masina cu benzina (conduce un Porsche CYENNE, 14l/100km - n.red.), dar as face si reclama gratis unei masini ecologice. Mi-ar placea sa fiu, din acest punct de vedere, un trend setter", spune vedeta. Pentru un plus de credibilitate, ea invoca decizia sa de locui la tara, ca o „pledoarie pentru natura si o revolta impotriva poluarii din oras". In fine, constiinta „verde" a realizatoarei tv se mai exprima si in mersul pe bicicleta sau in sustinerea unor campanii ecologice. „In citeva saptamini veti vedea campania «Umbrela verde», al carei purtator de imagine sint, evident, fara pretentii financiare", completeaza Radulescu.